Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 – opływowość do potęgi n-tej

TestyHyundaiPierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 – opływowość do potęgi n-tej08.03.2023 09:08
Hyundai Ioniq 6
Źródło zdjęć: © WP Autokult

Nie ma kierowcy, który by się za nim nie obejrzał. Hyundai Ioniq 6 wygląda jak wyciągnięty z przyszłości, ale jego kształt nie jest dziełem przypadku. Ma zmniejszać zużycie prądu i trzeba przyznać, że możliwości tego auta są co najmniej interesujące.

Jest dziwny, nietypowy, nieszablonowy – i o to chodzi. Ioniq 6 to drugie podejście koreańskiej submarki Ioniq do samochodu elektrycznego. Teraz to limuzyna, która poświęciła tradycyjny kufer na rzecz zgrabnie opadających linii i tzw. kaczego kupra. Oczywiście, nie każdemu przypadnie to do gustu, ale Ioniq 6 nikogo nie pozostawia obojętnym. Najczęściej kończyło się na uniesionych do góry kciukach.

Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
Hyundai Ioniq 6
Źródło zdjęć: © WP Autokult

Ma spory rozstaw osi liczący 2950 mm, ale jednocześnie jest autem stosunkowo niskim jak na elektryka z ogniwami w podłodze. Ma zaledwie 1495 mm wysokości. Połączmy to z licznymi zabiegami służącymi zmniejszeniu zawirowań (kamery zamiast lusterek, zmniejszenie odległości zderzaka od przednich kół plus kilka kurtyn kierujących powietrze to tu, to tam) i okaże się, że schodzimy do rekordowego dla marki poziomu Cx=0,21. Kształt tyłu umożliwiający taki wynik był jednak znany już przed wojną, co potwierdza poniższa reklama marki Tatra.

Opadający tył = mniejszy opór. Proste? Proste, Źródło zdjęć: © Tatra | Reklama marki Tatra
Opadający tył = mniejszy opór. Proste? Proste
Źródło zdjęć: © Tatra | Reklama marki Tatra

To pozwoliło na skuteczne wyciszenie wnętrza, ale przede wszystkim – zmniejszenie zużycia prądu. Choć wyniki z pomiarów przy normie WLTP są zaskakujące (nawet zaledwie 13,9 kWh na 100 km), coraz częściej w zestawieniu z rzeczywistym użytkowaniem okazują się wzięte w sufitu. Dlatego wyruszyłem w okolice Madrytu, by zobaczyć, co tak naprawdę to auto potrafi.

Z baterią mającą 77,4 kWh i dwoma silnikami (jest też wersja z napędem tylko na tył) generującymi 325 KM Ioniq 6 sugerował zasięg na poziomie 470 kilometrów. Teoretycznie trasa faworyzowała auto – prędkość pomiędzy kolejnymi miejscowościami nie przekraczała 90 km/h, temperatura wynosiła ok. 20 stopni Celsjusza, więc nie było potrzeby rozgrzewania ogniw. Wynik po przejechaniu pętli: 14 kWh na 100 km. Czyli 550 kilometrów zasięgu jest… w zasięgu.

Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
Hyundai Ioniq 6
Źródło zdjęć: © WP Autokult

Co więcej, Koreańczycy mają przewagę nad np. Volkswagenem w postaci 800-woltowej instalacji elektrycznej, czyli mówiąc wprost: ładowania na poziomie nawet 232 kW, trwającego zaledwie 18 minut (od 10 do 80 proc.)

Sama platforma jednak przynosi ze sobą problemy znane z Ioniqa 5 czy bardziej – Kii EV6. Płaska podłoga i niskie umieszczenie kanapy sprawia, że kolana pasażerów zasiadających z tyłu znajdują się w niewygodnej pozycji. Mając 180 cm wzrostu można czuć się przytłoczonym nisko opadającym dachem. Ten wymusił też długi, choć średnio pojemny bagażnik (401 l). Problemu z przestrzenią nie ma z przodu, gdzie fotele rozkładają się nawet do pozycji leżanki.

Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
Hyundai Ioniq 6
Źródło zdjęć: © WP Autokult

Zgodnie z trendami materiały we wnętrzu są po recyklingu. Tapicerka foteli wykonana jest z plastikowych butelek, a tunel środkowy ma w sobie coś z bioceramiki zegarków Swatch. Choć dwa 12-calowe ekrany nie przeszkadzają (już) tak bardzo, walka o mniejszy opór aerodynamiczny wymusiła zamontowanie kamer zamiast lusterek (analogowe rozwiązanie będzie jednak dostępne). Są trudne w użyciu – nie chodzi nawet o zmianę przyzwyczajenia i patrzenie obok, w ekrany, ale nie da się w nich określić odległości. W praktyce jeździłem tak, jakbym w ogóle nie miał lusterek.

Specyfikacja techniczna może robić wrażenie – z tyłu mamy pięciowahaczowe zawieszenie, a Ioniq 6 jest w stanie osiągnąć pierwszą setkę w 5,1 sekundy. Ale choć jest to auto szybkie, do takiej jazdy niespecjalnie zachęca. Bliżej mu do stonowanej limuzyny słuchającej się poleceń kierowcy bez większego zaangażowania. Układ kierowniczy jest mocno wspomagany, a waga maskowana przez niskie umiejscowienie baterii.

Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
Hyundai Ioniq 6
Źródło zdjęć: © WP Autokult

Oficjalne ceny mają zostać ujawnione w kwietniu, ale już wiadomo, że samochód ma być tańszy niż porównywalny Ioniq 5. Pierwsze egzemplarze mają trafić do klientów w połowie 2023 roku. Ci z kolei nie będą mieli dużego wyboru pod względem wyposażenia. Bazowa wersja z małą baterią nie pojawi się w ofercie, pozostanie jedynie decyzja pomiędzy liczbą napędzanych osi oraz rodzajem lusterek.

Koreańczycy znów pokazali, że w kwestii napędów elektrycznych i odwagi w działaniu są na przedzie. Auto nie tylko zaskakuje zużyciem energii (choć na dokładne pomiary przyjdzie czas), ale i nieszablonowym nadwoziem. Właśnie te linie mogą mieć znacznie większy wpływ na decyzje klientów niż to, co znajduje się pod podłogą. Oby tylko nie wybrali cyfrowych lusterek, które tworzą więcej problemów niż rozwiązują.

Mateusz Lubczański

[1/27] Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[2/27] Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[3/27] Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[4/27] Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[5/27] Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[6/27] Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[7/27] Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[8/27] Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[9/27] Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[10/27] Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[11/27] Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[12/27] Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[13/27] Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[14/27] Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[15/27] Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[16/27] Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[17/27] Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[18/27] Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[19/27] Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[20/27] Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[21/27] Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[22/27] Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[23/27] Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[24/27] Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[25/27] Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[26/27] Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[27/27] Hyundai Ioniq 6, Źródło zdjęć: © WP Autokult
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.