Pierwsza jazda: Mercedes-AMG EQE SUV 53 – szybki, ale...

TestyMercedes-BenzPierwsza jazda: Mercedes-AMG EQE SUV 53 – szybki, ale...11.07.2023 08:03
Mercedes-AMG EQE SUV 53
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mercedes-Benz AG, Communications & Marketing, photo by Daniel Maurer on behalf of Mercedes-Benz AG

To pierwszy całkowicie elektryczny SUV od AMG. Jeśli spodziewacie się, że jest szybki, nie mylicie się. Jednak AMG skierowało ten projekt w zupełnie inną stronę: uniwersalności. Może dlatego auto nie wzbudza specjalnych emocji.

– Czy to oznacza, że rezygnują z polityki jeden człowiek – jeden silnik? – zapytał mnie znajomy. Specjaliści z Affalterbach zawsze byli dumni z jednostek napędowych, jakie składali, podpisując się nawet na specjalnie eksponowanej tabliczce. Jakby się nad tym zastanowić, EQE sprowadza markę AMG na zupełnie nowe tory. Chociażby dlatego, że w każdym zdaniu producent stara się podkreślać, jak bardzo jest to samochód uniwersalny. Jasne, C63 AMG "w kombiku" też jest uniwersalny, więc o co tu chodzi?

Cóż, AMG stanęło po prostu przed trudnym zadaniem przerobienia EQE SUV-a na coś, co mogłoby być pożądane przez klientów. Już patrząc na nadwozie, widzimy, że było to nie lada wyzwanie. Rodzina EQE w ogóle wygląda jak przestraszona rozdymka, a SUV-y jakby nabrały za dużo wody. Tutaj dorzucono chociażby ciemny grill czy nawet felgi mające 22 cale. Wiecie, skoro jedynym otwieranym elementem z zewnątrz, oprócz drzwi, jest wlew płynu do spryskiwaczy, specjaliści z Affalterbach mieli naprawdę związane ręce.

Mercedes-AMG EQE SUV 53, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mercedes-Benz AG, Communications & Marketing, photo by Daniel Maurer on behalf of Mercedes-Benz AG
Mercedes-AMG EQE SUV 53
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mercedes-Benz AG, Communications & Marketing, photo by Daniel Maurer on behalf of Mercedes-Benz AG

W środku – przestronnie, w połączeniu z białą skórą nawet kosmicznie. Oczywiście sama tapicerka może składać się ze skóry Nappa bądź jej sztucznego odpowiednika. Siedzi się wysoko – to oczywiście zasługa ogniw umieszczonych w podłodze. Wrażenie jednak robi hyperscreen, czyli układ trzech ekranów ukrywających się pod gigantyczną taflą szkła. Pasażer może np. oglądać telewizję, lecz jeśli kierowca rzuci okiem kilka razy za dużo na akcję na małym ekranie, zabawa się kończy. Pozostaje więc wpatrywanie się w zegarek IWC (to ten drogi, jeśli ktoś się nie zna) wyświetlany na ekranie. Podejrzewam, że jak ktoś chce rolexa, znajdzie odpowiednią aktualizację.

Na trasie Mercedes-AMG SUV stara się wydawać dźwięk dynamiczny i ko(s)miczny, jednak po chwili zaczyna on po prostu nużyć. Prowadzenie jest bardzo syntetyczne, sztuczne, jednak nie ma się czemu dziwić. Żeby utrzymać ten ważący 2690 kg samochód (powtarzam, 2690 kg, to więcej niż hybrydowa Klasa S), potrzeba pneumatycznych miechów, tylnej osi skrętnej i stabilizatorów regulowanych przez silniki elektryczne. Nawet z rekuperacją energii AMG EQE może mieć ceramiczne tarcze hamulcowe mierzące 440 mm.

Mercedes-AMG EQE SUV 53, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mercedes-Benz AG, Communications & Marketing, photo by Daniel Maurer on behalf of Mercedes-Benz AG
Mercedes-AMG EQE SUV 53
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mercedes-Benz AG, Communications & Marketing, photo by Daniel Maurer on behalf of Mercedes-Benz AG

Opony, zanim zostaną zamienione w pył, będą miały masę roboty. AMG EQE SUV 53 przyspiesza do setki w nawet 3,5 sekundy. By osiągnąć takie wyniki, musicie wykupić (to chyba oczywiste) jeszcze pakiet AMG Dynamic Plus, który zwiększa moc z 626 do 687 KM (oraz moment obrotowy do świetnie wyglądających 1000 Nm). Jest zdumiewająco szybko, jak na elektryka sygnowanego literkami AMG przystało. Oczywiście inżynierowie pogrzebali nieco przy "standardowym" falowniku, zmodyfikowano też chłodzenie samych silników. Szkoda, że z tak wielką mocą przychodzi też gigantyczna nadwaga.

Odpowiada za nią ogniwo mające użyteczną pojemność 90,6 kWh. Ma 10 modułów po 360 cel, jest w stanie przyjąć 170 kW mocy ładowania. Producent mówi o 15 minutach ładowania, choć nie udostępnia krzywej ładowania (tzn. kiedy uzupełnianie energii automatycznie zwalnia). Ogniwo składa się w 80 proc. z niklu, pozostałą część zajmują po równo mangan i kobalt. Gwarancja? 10 lat lub 250 tys. km.

Mercedes-AMG EQE SUV 53, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mercedes-Benz AG, Communications & Marketing, photo by Daniel Maurer on behalf of Mercedes-Benz AG
Mercedes-AMG EQE SUV 53
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mercedes-Benz AG, Communications & Marketing, photo by Daniel Maurer on behalf of Mercedes-Benz AG

Najtańszy EQE SUV to kwestia 411 tys. zł. Widoczny na zdjęciach (choć w specyfikacji na Stany Zjednoczone) elektryk to już 595 900 zł. Niewiele więcej kosztuje niezwykle charakterystyczne BMW iX M60. Zdecydowanie wolniejsze – bo potrzebujące 4,5 s do setki – SQ8 gra w nieco niższej lidze, a wyceniono je na minimum 434 500 zł.

AMG znane jest z bardzo niecodziennego podejścia do swoich samochodów. Kto inny mógłby zrobić Klasę R, minivana z silnikiem V8, który nie miał żadnego sensu? Albo wsadzić do auta kompaktowego najmocniejszy na świecie silnik czterocylindrowy i dorzucić tryb driftu? Zostać przy oznaczeniu "63" bo "brzmi fajnie"? Nie zapomnijmy też o AMG One, który jest po prostu bolidem F1 z nadwoziem. Teraz z Affalterbach wyjedzie EQE 53, który jest szybki, ale w ogóle nie jest autem sportowym.

Mateusz Lubczański

[1/14] Mercedes-AMG EQE SUV 53, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
[2/14] Mercedes-AMG EQE SUV 53, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
[3/14] Mercedes-AMG EQE SUV 53, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
[4/14] Mercedes-AMG EQE SUV 53, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
[5/14] Mercedes-AMG EQE SUV 53, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
[6/14] Mercedes-AMG EQE SUV 53, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
[7/14] Mercedes-AMG EQE SUV 53, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mercedes-Benz AG, Communications & Marketing, photo by Daniel Maurer on behalf of Mercedes-Benz AG
[8/14] Mercedes-AMG EQE SUV 53, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mercedes-Benz AG, Communications & Marketing, photo by Daniel Maurer on behalf of Mercedes-Benz AG
[9/14] Mercedes-AMG EQE SUV 53, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mercedes-Benz AG, Communications & Marketing, photo by Daniel Maurer on behalf of Mercedes-Benz AG
[10/14] Mercedes-AMG EQE SUV 53, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mercedes-Benz AG, Communications & Marketing, photo by Daniel Maurer on behalf of Mercedes-Benz AG
[11/14] Mercedes-AMG EQE SUV 53, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mercedes-Benz AG, Communications & Marketing, photo by Daniel Maurer on behalf of Mercedes-Benz AG
[12/14] Mercedes-AMG EQE SUV 53, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mercedes-Benz AG, Communications & Marketing, photo by Daniel Maurer on behalf of Mercedes-Benz AG
[13/14] Mercedes-AMG EQE SUV 53, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mercedes-Benz AG, Communications & Marketing, photo by Daniel Maurer on behalf of Mercedes-Benz AG
[14/14] Mercedes-AMG EQE SUV 53, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mercedes-Benz AG, Communications & Marketing, photo by Daniel Maurer on behalf of Mercedes-Benz AG
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.