Pierwsza jazda: Peugeot e-208 - naprawili błędy, ale znów mają problem

Pierwsza jazda: Peugeot e-208 - naprawili błędy, ale znów mają problem17.11.2023 14:59
Peugeot e-208
Źródło zdjęć: © WP | autokult.pl

Jest mały, przyciąga spojrzenia i ma lepszy napęd elektryczny. Peugeot już wcześniej mógł zaliczyć e-208 do swoich sukcesów. Teraz podnosi konkurencji poprzeczkę. Nie spodobają ci się w nim tylko dwie rzeczy.

Wydanie drugie

Francuzi odświeżyli swojego elektrycznego malucha, który pojawił się na rynku w 2020 r. Samochód cieszył się dużym zainteresowaniem klientów i w 2022 r., choć nie był na rynku zupełną nowością, dzięki sprzedaży na poziomie 46,6 tys. aut zajął 8. miejsce wśród najpopularniejszych elektryków w Europie. To dobry wynik, ale producent zapewne ma apetyt na więcej. Potrzebne były więc zmiany. Po odświeżeniu auto stało się ładniejsze i nieco bardziej zadziorne. Zyskał przód z potrójnymi światłami LED do jazdy dziennej i dużym grillem o wymyślnej budowie. Z tyłu zamiast ukośnych świateł zastosowano poziome – również potrójne.

W środku pojawił się nowy zestaw cyfrowych wskaźników, zastępujących zegary. Może być to rozwiązanie z efektem 3D, które znajdziemy choćby w większym Peugeocie E-308. W efekcie zniknęła jedna z wad e-208, które wcześniej nie wyświetlało procentowego wskazania poziomu naładowania akumulatora trakcyjnego. Teraz wszystko mamy jak na dłoni. Ogólnie auto z pewnością może się podobać. Po zmianach także tym, którzy od auta elektrycznego oczekiwali więcej.

Peugeot e-208, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Peugeot e-208
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik

Wraz z odświeżeniem modelu podniesiono również jego moc. Teraz francuski maluch jest teraz dostępny w dwóch wersjach. W mocniejszej zamiast 136 KM dysponuje mocą 156 KM - jak większy E-308. Podłoga auta mieści baterię o pojemności 51 kWh. Katalogowo samochód ma 410 km zasięgu (w cyklu WLTP). Ładowanie możliwe jest z maksymalną mocą, wynoszącą 100 kW. Dla auta miejskiego to wystarczająca wartość. Przy pełnej mocy od 20 do 80 proc. pojemności akumulatora trakcyjnego przejdziemy w czasie 30 minut.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Honda CR-V - prawdziwa dobra zmiana

Dobrze, ale ciut ciasno

Mocniejsza odmiana e-208 katalogowo przyspiesza do 100 km/h w czasie 8,2 s, podczas gdy słabsza potrzebuje na to 9,0 s. Różnica nie jest powalająca, ale wynik sam w sobie bardzo dobry. Nie czyni to jednak z francuskiego malucha samochodu sportowego. Peugeot nie ma charakteru takiego auta. To samochód nastawiony na wygodę użytkowania w mieście. Z zawieszeniem dostosowanym do wygodnej - choć bez przesady - jazdy.

Peugeot e-208, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Peugeot e-208
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik

Osobiście miałem wrażenie, że subiektywne poczucie komfortu obniżają przenikające do kabiny dźwięki pracy zawieszenia. Gdyby to udało się ograniczyć, wrażenie wygody byłoby wyraźnie wyższe. Tryb SPORT można włączyć niezbyt wygodnie umiejscowionym przełącznikiem na środkowym tunelu i nie powoduje takiego spadku siły wspomagania jak w przypadku E-308. Nic nie stoi więc na przeszkodzie, by używać go na co dzień.

A jak w praktyce przedstawia się kwestia zasięgu? Na początku trasy, przy akumulatorze załadowanym do 97 proc., komputer pokładowy obiecywał możliwość przejechania 392 km. Jednak po spadku do 81 proc. samochód wskazywał już na 292 km zasięgu. Na katalogowe 410 km raczej nie ma więc co liczyć o ile nie kierowca nie doktoryzował się z dziedziny ekojazdy. Warto przy tym zaznaczyć, że obrana trasa wiodła głównie przez małe miejscowości, a temperatura powietrza lekko przekraczała 20 stopni Celsjusza. Zużycie energii wyniosło 14,3 kWh/100 km, co jest wartością z pewnością dobrą. Dokładniejsze dane przyniesie dłuższy test.

Peugeot e-208, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Peugeot e-208
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik

Największym atutem Peugeota e-208, obok jego wyglądu, jest jego normalność. Podczas jazdy nie czujemy się inaczej, niż gdybyśmy jechali spalinowym autem z automatyczną skrzynią biegów. Tyle, że jest ciszej. Zniknęło również nienaturalne zachowanie pedału hamulca, na które w poprzedniej wersji narzekał mój redakcyjny kolega Michał Zieliński. Największym problemem, jaki zauważyłem, jest niezbyt duży zapas miejsca dla pasażerów tylnego rzędu. Nie rozpieszcza również bagażnik. 309 l do linii okien (w spalinowej wersji 352 l) oraz 779 l po rozłożeniu kanapy trudno nazwać ogromem.

Problemem może być również cena. Peugeot e-208 w wersji o mocy 136 KM został wyceniony na 158,9 tys. zł, a za auto o mocy 156 KM trzeba zapłacić przynajmniej 163,7 tys. zł. W najbogatszej wersji GT jest to już odpowiednio 177,1 tys. zł oraz 181,9 tys. zł. Dla porównania – Volvo wyceniło podstawową wersję większego i mocniejszego, choć oferującego mniejszy zasięg modelu EX30 na 169,9 tys. zł. Małe lwiątko nie będzie miało więc łatwego życia.

[1/20] Peugeot e-208, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[2/20] Peugeot e-208, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[3/20] Peugeot e-208, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[4/20] Peugeot e-208, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[5/20] Peugeot e-208, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[6/20] Peugeot e-208, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[7/20] Peugeot e-208, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[8/20] Peugeot e-208, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[9/20] Peugeot e-208, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[10/20] Peugeot e-208, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[11/20] Peugeot e-208, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[12/20] Peugeot e-208, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[13/20] Peugeot e-208, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[14/20] Peugeot e-208, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[15/20] Peugeot e-208, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[16/20] Peugeot e-208, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[17/20] Peugeot e-208, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[18/20] Peugeot e-208, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[19/20] Peugeot e-208, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[20/20] Peugeot e-208, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.