Peugeot 208

Peugeot 208

208 to model samochodu segmentu B produkowanego przez francuski koncern PSA pod marką Peugeot. 208 zastąpił obecnego na rynku od 2006 roku Peugeota 207. Choć oficjalna premiera 208 odbyła się na genewskim salonie samochodowym w 2012 roku, pierwsze egzemplarze auta zostały wyprodukowane już pod koniec 2011 roku w fabryce Peugeota na Słowacji.

  • Peugeot 208 swój debiut odnotował w 2012 roku
  • Pod maską 208-ki znajdziemy cztery silniki benzynowe o pojemnościach 1.0, 1.2, 1.4 i 1.6 l oraz diesla 1.4 i 1.6 l. Najmocniejsza jednostka ma moc 208 KM
  • Salonowy model w najtańszej wersji kupimy za około 40.000 zł
  • Samochód jest dostępny z 3 lub 5-drzwiowym typem nadwozia hatchback
  • Wnętrze Peugeota 208 wyróżnia się nietypowym rozmieszczeniem zegarów, które znajdują się nad kierownicą
  • GT Line to zmodernizowana wersja 208-ki wyposażona w 17-calowe felgi, czarny grill i pół-skórzane fotele
[1/6] Peugeot 208 swój debiut odnotował w 2012 roku

Peugeot 208 dostępny jest obecnie z nadwoziem hatchback w wersji 3-drzwiowej i 5-drzwiowej. Odmiany te wyglądają trochę inaczej z boku. Auto 3-drzwiowe ma wyraźniejsze przetłoczenia na bocznych blachach karoserii. Pozostałe elementy w obu samochodach są identyczne – włączając w to przednie i tylne światła. Nadwozie 208 cechuje się niskim, bo wynoszącym ledwie 0,29 współczynnikiem oporu powietrza.

Wzorem modelu 508 i zgodnie z nową linią stylistyczną, którą obrała sobie francuska firma Peugeot, 208 odznacza się dużym wlotem powietrza umieszczonym w przednim zderzaku (wlot właściwie nie „wgryza” się w maskę silnika). Spora część powierzchni tego wlotu jest tylko imitacją. Cechą charakterystyczną 208 są duże, zachodzące na przednie błotniki reflektory główne i „pozaginane” na bok auta tylne lampy zespolone.

Wnętrze samochodu prezentuje się nowocześnie, a deska rozdzielcza wręcz ekstrawagancko. Chodzi oczywiście o zamontowaną na jej szczycie przed kierowcą tablicę zegarów. W przeciwieństwie do większości samochodów w Peugeocie 208 kierowca prędkościomierz i obrotomierz widzi nie przez kierownicę, ale ponad nią. To nietypowe rozwiązanie z początku wydaje się dziwne, ale szybko można się do niego przyzwyczaić. Pytanie tylko, czy każdemu taki wygląd wnętrza przypadnie do gustu.

208 zbudowany jest na płycie podłogowej PF1, z której korzystał również Peugeot 207 (to właśnie dla tego modelu została ona zaprojektowana). Oba samochody mają niemal identyczny rozstaw osi (w 208 jest on krótszy o 2 mm), ale nowe auto jest krótsze od swojego poprzednika aż o 7 cm. To rzadkość w świecie motoryzacji, by następca był mniejszy od poprzednika. Nowy wóz jest też 1 cm niższy od 207.

Mimo to Peugeot 208 ma więcej miejsca wewnątrz. Odczują to szczególnie pasażerowie tylnej kanapy, którym przestrzeń w obrębie kolan powiększyła się o 5 cm. Również bagażnik jest większy o 15 l niż w poprzednim samochodzie i ma teraz 285 l objętości.

Auto jest oferowane z trzema poziomami wyposażenia wnętrza. W najniższym z nich standardem jest ESP z ABS i ASR. Są także takie elementy jak czołowe i boczne poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne i tempomat. W wyższej wersji dostępna jest klimatyzacja, zestaw audio i 7-calowy dotykowy ekran, a z kolei w najwyższej fabryka montuje dwustrefową automatyczną klimatyzację, sportowe siedzenia i 16-calowe aluminiowe felgi.

Peugeot oferuje także szeroki wachlarz elementów wyposażenia wnętrza i ozdób karoserii, które każdy klient może dobrać indywidualnie, dzięki czemu jego samochód stanie się niepowtarzalny.

Projektanci 208 dużo czasu poświęcili na zmniejszenie wagi nowego samochodu. Mimo że jest on lepiej wyposażony od starszego brata, waży nawet o 173 kg mniej (średnio o 110 kg mniej). To zasługa m.in. zastosowania stali wysokostopowych i bardzo małych jednostek napędowych w niektórych wersjach.

Do Peugeota 208 producent proponuje 4 silniki benzynowe i 2 turbodiesle.

W grupie tych pierwszych najmniejszy ma objętość skokową zaledwie 1 l i moc 68 KM. Kolejny motor cechuje się objętością 1,2 l i mocą 82 KM. Obie konstrukcje mają po trzy cylindry. Pozostałe dwa silniki to 4-cylindrowce. Mniejszy ma objętość skokową 1,4 l i moc maksymalną 95 KM, a większy mierzy 1,6 l i jest oferowany w trzech wersjach: 120 KM (120 VTi), 156 KM (155 THP) i 200 KM (GTi – od marca 2013 roku). GTi potrzebuje zaledwie 6,8 s na rozpędzenie się do 100 km/h i osiąga prędkość 230 km/h.

Wśród motorów wysokoprężnych najbardziej ekonomiczny jest 68-konny silnik o objętości skokowej 1,4 l, wyposażony w system start/stop. Zużywa on średnio 3,4 l oleju napędowego na 100 km. O 0,4 l/100 km więcej zużywa jednostka 1,6-litrowa, ale zapewnia ona też dużo lepsze osiągi, a to dzięki mocy 95 KM lub 115 KM (w wersji e-HDi FAP 115).

Najtańszy Peugeot 208 w wyprzedaży (rocznik 2012) kosztuje 32 900 zł (3-drzwiowa wersja z 1-litrowym benzynowcem ). Za takie samo auto z tego roku trzeba zapłacić aż o 7600 zł więcej (stan na 29.03.2013 r.).