Pierwsza jazda: Peugeot E-308 i E-308 SW — skok do wody z rekinami

Pierwsza jazda: Peugeot E-308 i E-308 SW — skok do wody z rekinami16.11.2023 14:21
Peugeot E-308 SW
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik

Jeśli najbliższą przyszłością motoryzacji są samochody elektryczne, to według mnie najwięcej sensu mają te mniejsze, chętnie używane w warunkach, w których to rozwiązanie sprawdza się najlepiej. Takim modelem jest Peugeot E-308. Ma on wadę, która może zdecydować o jego losie i atut, który można jej przeciwstawić.

Odróżnić się w rodzinie

Nowe dziecko francuskich inżynierów to jeden z tych samochodów, w których efektowność ma łączyć się z efektywnością. I udaje się to całkiem nieźle – o ile patrzymy na E-308 jak na zwykły kompakt. Pod względem prezencji E-308 z pewnością różni się od tego, co serwuje konkurencja czy rodzina spod znaku Stellantisa. Nie trzeba więc obawiać się anonimowości w sunącym ulicami potoku aut.

Charakterystyczne przednie światła LED, przywodzące na myśl kły dzikiej bestii, nie do końca współgrają z tylnymi światłami, które zostały ułożone poziomo i już mniej kojarzą się ze śladem po pazurach dzikiego kota. Tył nie ma tej porcji charakteru co przód, dający się łatwo zidentyfikować nawet nocą. W dzień sprawa jest już oczywista nawet dla laika. Duże logo na przednim grillu i na pokrywie bagażnika nie pozostawia zbyt dużo miejsca na interpretację.

Peugeot E-308, Źródło zdjęć: © WP
Peugeot E-308
Źródło zdjęć: © WP

Środek kabiny peugeota też odróżnia się od innych aut. Tu na pierwszy plan wysuwa się mała kierownica. Kompaktowy wieniec z trudnym do przeoczenia spłaszczeniem u dołu to od lat wizytówka marki. Nie każdemu ta odmienność odpowiada. Ja akurat nie należę do wrogów i-Cockpitu i zwykle bez problemu znajduję pozycję, w której mogę patrzeć na zegary ponad kierownicą. Zastępującemu zegary ekranowi z efektem 3D (w bogatszej wersji) towarzyszy środkowy, 10-calowy panel.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Honda CR-V - prawdziwa dobra zmiana

Na prąd

Peugeota 308 znamy już od pewnego czasu, więc skupmy się na tym, co jest tutaj najważniejsze – napędzie. Oto bowiem do opcji spalinowych, a także hybryd plug-in o mocy 180 i 225 KM, dołącza napęd w pełni elektryczny. Francuskie auto nie jest przypadkiem, w którym opcja elektryczna jest tą szaloną – przynajmniej pod względem parametrów. Tu mamy do czynienia z pełnią rozsądku. Sercem samochodu jest elektryczny motor o maksymalnej mocy 115 KW, czyli 156 KM. Tak wyposażony peugeot nie jest demonem prędkości. Tym bardziej, że w praktyce moc może być jeszcze niższa.

Podczas jazdy w trybie ECO pod prawą stopą mamy tylko 80 kW i 220 Nm momentu obrotowego. W trybie NORMAL – 100 kW i 250 Nm, Dopiero w trybie SPORT do dyspozycji kierowcy jest pełnia parametrów – 115 kW i 270 Nm. Do nagminnego korzystania z tego ustawienia zniechęcać może ciężko kręcąca się w nim kierownica. O ile mniejsza siła wspomagania nie jest problemem na serpentynach, to w mieście potrafi być dokuczliwa. Łatwiej więc pozostać w trybie NORMAL.

Peugeot E-308, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Peugeot E-308
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik

Świeże dostawy energii zapewnia samochodowi akumulator trakcyjny o pojemności 54 kWh (51 kWh pojemności użyteczniej). Zmieniony skład chemiczny ogniw – 80 proc. niklu, 10 proc. manganu i 10 proc. kobaltu – ma zapewnić baterii lepsze właściwości. Za sprawą optymalizacji aerodynamiki i masy, wskutek zastosowania platformy EMP2, auto daje spore możliwości. Deklarowany przez producenta zasięg wynosi do 411 km. W zależności od wyposażenia. Oczywiście są auta, które oferują więcej, ale w przypadku samochodu kompaktowego jest to wartość zupełnie wystarczająca. Jedynym problemem może być maksymalna moc ładowania ograniczona do 100 kW.

E-308 w praktyce

A jak samochód jeździ? Podczas testów w okolicach Barcelony miałem okazję pokonać bardzo różnorodną trasę, wiodącą zarówno przez szereg małych miejscowości, jak i po angażujących, górskich drogach. Na serpentynach auto zachowuje się pewnie, ale kierowca odczuje wyższą masę samochodu, który powyżej pewnego poziomu dynamiki odmówi składania się z gracją w zakręty. No cóż – fizyka. Zawieszenie wydaje się udanym kompromisem pomiędzy wygodą a bezpieczeństwem jazdy. Gdyby kierownica przekazywała osobie na lewym fotelu więcej informacji o drodze, byłoby świetnie.

Peugeot E-308, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Peugeot E-308
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik

Niewiele można zarzucić wygodzie podróżowania. Zawieszenie nie jest zestrojone z miękkością, o którą można byłoby podejrzewać stereotypowe francuskie auto. Wygodne fotele korygują jednak sytuację i na niedostatek komfortu nie można narzekać. Zastępujący zegary ekran z efektem 3D pozwala na konfigurację wyglądu i co do jego funkcjonalności nie mam zastrzeżeń. Inną sprawą jest, że podobny poziom praktyczności dałoby się osiągnąć prostszymi środkami. Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie dotykowego panelu z pięcioma dotykowymi ikonami. Zawartość panelu można dostosować do swoich potrzeb, wybierając funkcje do szybkiego wyboru. Wymaga to przyzwyczajenia, ale jest praktyczne.

Peugeot E-308 okazuje się całkiem oszczędny. Podczas testów większą część trasy pokonałem odmianą kombi, nazywaną tu SW. Choć to cięższa odmiana, po przejechaniu 86 km komputer pokładowy wskazywał zużycie energii na poziomie 15,5 kWh/100 km. Trzeba to uznać za dobry rezultat, ale ze względu na krótką próbę należy postawić znak zapytania. Dłuższe testy przyniosą bardziej miarodajne pomiary.

System nawigacji uwzględnia postoje na naładowanie samochodu, co zwalnia kierowcę z przykrego obowiązku planowania podróży elektrykiem. A ile trwa uzupełnianie zapasów energii? Jak informuje producent, w razie korzystania z ładowarki o mocy 100 kW zmiana od 20 do 80 proc. naładowania akumulatora nastąpi w czasie krótszym niż 30 minut. W przypadku korzystania z gniazda prądu trójfazowego pokładowa ładowarka zapewnia moc ładowania do 11 kW.

Peugeot E-308 SW, Źródło zdjęć: © WP
Peugeot E-308 SW
Źródło zdjęć: © WP

Konkurencja nie śpi

Peugeot E-308 to harmonijnie zaprojektowany samochód, który sprawia dobre wrażenie i dysponuje rozsądnym napędem elektrycznym. Jednak nie jest to gwarancją usłanej różami przyszłości, bo wody, w których będzie musiał pływać E-308, pełne są bezwzględnej konkurencji. Cennik Peugeota E-308 rozpoczyna się kwotą 192,5 tys. zł za wersję Allure. Na bogatszą GT trzeba wydać 202,8 tys. zł. W przypadku odmiany SW jest to odpowiednio 197,5 tys. zł oraz 208,8 tys. zł. To poziom Kii Niro z pojemniejszą baterią i wyższą mocą, odświeżonego Volkswagena ID.3 z podobną baterią, ale wyższą mocą, a nawet niewiele mniej niż za Model 3 życzy sobie Tesla.

Walka o klienta w takim towarzystwie nie będzie łatwa. Dlatego tak interesująca jest wersja kombi. Odmiana SW ma bagażnik o pojemności 548 l zamiast 361 l w wersji hatchback. Po rozłożeniu siedzeń otrzymujemy 1574 l w porównaniu do 1271 l wersji hatch. Dla osoby, która szuka bezemisyjnego auta o dużych możliwościach przewozowych, mieszczącego się w kategorii "starych" segmentów, propozycja Francuzów może być nie do przecenienia.

[1/35] Peugeot E-308, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[2/35] Peugeot E-308, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[3/35] Peugeot E-308, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[4/35] Peugeot E-308, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[5/35] Peugeot E-308, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[6/35] Peugeot E-308, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[7/35] Peugeot E-308, Źródło zdjęć: © WP
[8/35] Peugeot E-308, Źródło zdjęć: © WP
[9/35] Peugeot E-308, Źródło zdjęć: © WP
[10/35] Peugeot E-308, Źródło zdjęć: © WP
[11/35] Peugeot E-308, Źródło zdjęć: © WP
[12/35] Peugeot E-308, Źródło zdjęć: © WP
[13/35] Peugeot E-308, Źródło zdjęć: © WP
[14/35] Peugeot E-308 , Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[15/35] Peugeot E-308 , Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[16/35] Peugeot E-308 , Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[17/35] Peugeot E-308 , Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[18/35] Peugeot E-308 , Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[19/35] Peugeot E-308 , Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[20/35] Peugeot E-308 , Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[21/35] Peugeot E-308 , Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[22/35] Peugeot E-308 , Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[23/35] Peugeot E-308, Źródło zdjęć: © WP
[24/35] Peugeot E-308, Źródło zdjęć: © WP
[25/35] Peugeot E-308, Źródło zdjęć: © WP
[26/35] Peugeot E-308 , Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[27/35] Peugeot E-308, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[28/35] Peugeot E-308, Źródło zdjęć: © WP
[29/35] Peugeot E-308, Źródło zdjęć: © WP
[30/35] Peugeot E-308, Źródło zdjęć: © WP
[31/35] Peugeot E-308, Źródło zdjęć: © WP
[32/35] Peugeot E-308, Źródło zdjęć: © WP
[33/35] Peugeot E-308 , Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[34/35] Peugeot E-308 , Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
[35/35] Peugeot E-308 SW, Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.