Peugeot 308

Peugeot 308

Peugeot 308 to następca produkowanego od 2001 roku modelu 307. Nowe auto zadebiutowało na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2007 roku. Powstawało pod kodem rozwojowym "Project 77" i było pierwszym samochodem z oznaczeniem modelowym X08.

  • Produkcję Peugeota 308 rozpoczęto w 2007 roku. Do chwili obecnej powstały dwie generacje tego auta
  • W 2011 roku model przeszedł facelifting
  • Wysoki poziom bezpieczeństwa w modelu potwierdzają wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP, w których 308-ka uzyskała 5 na 5 punktów
  • Materiały wykorzystane do wykończenia wnętrza wyróżniają się dobrą jakością i spasowaniem na wysokim poziomie
  • Z Peugeotem 308 konkurują auta takie jak: Ford Focus, Volkswagen Golf VII oraz Honda Civic
[1/5] Produkcję Peugeota 308 rozpoczęto w 2007 roku. Do chwili obecnej powstały dwie generacje tego autaŹródło zdjęć: © en.wheelsage.org/Porlamfer

Nowy wóz bazował na poprzedniku, jednak nadwozie całkowicie przebudowano, samochód stał się szerszy i dłuższy. Charakteryzuje się bardzo niskim oporem powietrza (cx = 0,29, a po liftingu cx = 0,28) oraz wysoką notą osiągniętą podczas testów instytutu do badań bezpieczeństwa pojazdów Euro NCAP. Pięć gwiazdek stawia 308 w grupie najbezpieczniejszych samochodów segmentu C. Wizja auta względem poprzednika w zasadzie pozostała niezmieniona - to nadal ładny hatchback o ociężałej stylistycznie przedniej i ściętej tylnej części nadwozia. Front zyskał bardziej rozbudowany pas, z jeszcze większym wlotem w zderzaku oraz estetycznie zabudowanymi halogenami u jego brzegów.

Peugeot nie zmienił stylu zapoczątkowanego wraz z wejściem w XXI wiek i nadal stawia na ostry charakter swoich produktów. W 308 tendencję tę potwierdzają chociażby przednie skośne reflektory, przetłoczenia w drzwiach bocznych oraz wcinające się w klapę bagażnika klosze lamp czy owalna tylna szyba. Powiększone nadwozie liczy 4276 mm długości, 1815 mm szerokości oraz 1498 mm wysokości. Samochód jest oferowany jako 5-drzwiowy hatchback (na nielicznych rynkach również jako 3-drzwiowa odmiana), funkcjonalne kombi Estate (dostępne także jako SW w 5- lub 7-osobowej odmianie), oryginalne 2-drzwiowe CC (coupé-cabrio) ze składanym sztywnym dachem, a od 2011 roku na rynku chińskim również w postaci sedana o przeciętnej urodzie.

Standardowy, 5-drzwiowy hatchback ma 348 l przestrzeni bagażowej, która po złożeniu oparć tylnej kanapy może zostać zwiększona do 1201 l. Deska rozdzielcza Peugeota 308 łączy nowoczesność z nawiązaniem do klasycznych rozwiązań firmowych. Drążek zmiany biegów otoczony jest chromowaną wstawką, a tuż obok białych tarcz zegarów umiejscowiono trzy okrągłe nawiewy. Materiały użyte do wykończenia wnętrza oraz ich spasowanie stoją na najwyższym europejskim poziomie. Wyposażenie standardowe obejmuje m.in. układy stabilizujące tor jazdy, 6 poduszek powietrznych, wspomaganie kierownicy regulowanej w dwóch płaszczyznach, elektryczne okna, klimatyzację manualną czy dobrej jakości nagłośnienie. Auto może zostać doposażone w skórzaną tapicerkę, podgrzewane fotele, panoramiczny dach, automatyczną klimatyzację czy tempomat.

W 2011 roku Peugeot 308 przeszedł facelifting, dzięki któremu zyskał odświeżony front oraz drobne zmiany w tylnej części. Warto wspomnieć, że najbardziej efektowny samochód w gamie producenta - model RCZ - powstał właśnie na bazie 308. Odmiana SW została wybrana najlepszym samochodem rodzinnym roku 2008 w Szwecji. W plebiscycie zorganizowanym przez pismo "Motorforaren" jurorzy docenili Peugeota m.in. za wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego, aspekty ekologiczne, stosunek wartości do ceny oraz koszty eksploatacyjne.

Do napędu Peugeota 308 inżynierowie przeznaczyli 10 silników. Jednostki benzynowe są reprezentowane przez 16-zaworowe motory 1,4 VTi (95 KM), 1,6 VTi (120 KM), 1,6 THP (140 KM, 150 KM lub 175 KM) oraz 1,6 GTi generujący 200 KM. Klient może wybrać także jeden z kilku diesli. Najsłabszy z nich (1,6 l) rozwija moc 90 KM, choć występuje również w odmianie 110 KM. Mocniejsze 2,0 HDi można zakupić w wersji o mocy 136 KM lub 163 KM. Samochód napędzany na oś przednią sprzęgany jest z 5- lub 6-biegową skrzynią manualną albo 4- lub 6-stopniowym automatem.