Pierwsza jazda: Volvo C40 - to coś więcej niż XC40 ze ściętym dachem

TestyVolvoPierwsza jazda: Volvo C40 - to coś więcej niż XC40 ze ściętym dachem21.10.2021 10:01
To takie XC40 z podciętym dachem? Nie do końca
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Volvo C40 jest ważne dla Szwedów nie tylko z powodu optymistycznych prognoz sprzedaży. Tym modelem Volvo pokazuje swój pomysł na przyszłość – od specyficznego procesu zakupu, przez układ napędowy, po użyte materiały. Oto co przyniesie przyszłość!

Volvo C40 - pierwsza jazda, opinia

Na pierwszy rzut oka to XC40 z podciętą linią dachu. To jednak olbrzymie niedopowiedzenie – C40 to pierwszy model Volvo oferowany wyłącznie z napędem elektrycznym, samochód, który można zamówić siedząc w szlafroku i popijając kawkę – online. Szwedzi chcą, by za 3 lata połowa sprzedawanych przez nich pojazdów była całkowicie elektryczna. Auta spalinowe mają zniknąć z oferty w 2030 roku. W okolicach belgijskiej fabryki w Gandawie, skąd wyjeżdża C40, widok elektryka nikogo nie dziwi, ale mówienie o rewolucji w kraju, gdzie uwielbiany jest silnik Diesla, to spora przesada.

Widok do tyłu. Lusterka wstecznego mogłoby po prostu nie być, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Widok do tyłu. Lusterka wstecznego mogłoby po prostu nie być
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

C40 ma obniżoną linię dachu (o 6 cm), co sprawia, że widoczność do tyłu jest zerowa (naprawdę, dostrzec można tylko siedzące na zderzaku audi), a sami pasażerowie mogą narzekać na miejsce nad głową. Producent stwierdza jednak wprost – jeśli ktoś potrzebuje miejsca nad głową niech kupi XC40. Ci spoglądający w stronę C40 nie zwrócą na to uwagi.

Zajmij miejsce za kółkiem – nieco podwyższona pozycja znana jest już z XC40. Na pierwszy rzut oka nic tu się nie zmieniło, ale nie daj się zmylić. Multimedia oparte są na systemie Android, co oznacza, że można je powiązać – niczym komórkę – z naszym kontem Google, mapami czy aplikacjami opartymi na tym systemie (choć muszą być napisane specjalnie pod auto). Szybkość działania nie pozostawia dużo do życzenia, zawieszania się nie odnotowano.

Wnętrze C40. Elektronika jest nowa, wyglądem nie różni się jednak od XC40, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Wnętrze C40. Elektronika jest nowa, wyglądem nie różni się jednak od XC40
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Marka podkreśla też na każdym kroku, że w C40 nie znajdziemy zwierzęcej skóry, a za 3 lata 25 proc. materiałów kabiny będzie po recyklingu (np. z butelek PET) lub też z roślin. W 2040 roku cały proces produkcyjny będzie zamknięty, więc żadne drzewko nie zostanie ścięte by zrobić z niego wstawki w kabinie.

Pod maską – o ile można tak mówić – znajdziemy nawet dwa silniki elektryczne generujące łącznie 408 KM i 660 Nm. Sprint do setki, jak to zwykle w elektryku, jest natychmiastowy – trwa 4,7 s. Czy takie osiągi są potrzebne w Europie, która coraz ostrzej bierze się za karanie kierowców? Nie. Czy są potrzebne w SUV-ie, który będzie wykorzystywany głównie w mieście? Tym bardziej nie. Zawsze jednak można pochwalić się w towarzystwie, że mamy najmocniejszą wersję napędową.

Volvo C40, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Volvo C40
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Szkoda jednak, że deklarowany zasięg mierzony wg normy WLTP wynoszący 420 km można włożyć między bajki. Średnie zużycie z jazdy zarówno autostradami (do 120 km/h), jak i w mieście wynosiło ok. 21-22 kWh. Topowy akumulator ma 78 kWh (75 kWh użytecznych) pojemności, co oznacza ok. 350 km – a to i tak w bardzo oszczędnym scenariuszu, od 100 proc. akumulatora do zera. Sytuacja ma się polepszyć z czasem, gdy auto pobierze sobie aktualizację oprogramowania.

Volvo naładujemy do 80 proc. w około 40 minut. Maksymalna moc jaką może przyjąć C40 to 150 kW, choć takie ładowarki w Polsce można policzyć na palcach jednej ręki (stan na październik 2021 roku). Później w ofercie pojawi się słabsza wersja z jednym motorem elektrycznym i tutaj upatrywałbym złotego środka – auta w miarę szybkiego, ale oszczędniejszego. Zwłaszcza, że C40 nie prowadzi się specjalnie sportowo, stawiając na wygodę.

Na razie kliknięcie przycisku "zamów" na stronie producenta uszczupli wasze konto o minimum 254 800 zł (abonament również jest dostępny). Umowa serwisowa na 3 lata to dodatkowe 2200 zł (gwarancja na ogniwa to 8 lat). By sprawdzić, czy w domu możecie zainstalować szybszą stację ładowania (11 kW, 3050-3800 zł brutto) trzeba dopłacić ok. 600 zł.

Moja opinia o Volvo C40. Rewolucyjny? Nie. Odkrywczy? W żadnym wypadku. Wraz z premierą C40 Volvo pokazuje w jaką stronę zamierza skierować swoją działalność. Przedstawiciele marki nie ukrywają, że C40 będzie zazwyczaj drugim autem w rodzinie. Wówczas mała ilość przestrzeni nad głową czy zasięg nie będą aż tak dużymi problemami.

[1/17]
[2/17]
[3/17]
[4/17]
[5/17]
[6/17]
[7/17]
[8/17]
[9/17]
[10/17]
[11/17]
[12/17]
[13/17]
[14/17]
[15/17]
[16/17]
[17/17]
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.