Płock przetestuje autobusy wodorowe. Pasażerowie pojadą za darmo
Przez dwa miesiące, do połowy lutego 2024 r., Komunikacja Miejska w Płocku będzie testować autobus wodorowy. Takie pojazdy mogą być bezemisyjną alternatywą względem nieco kłopotliwych autobusów elektrycznych. Do tego testowany w Płocku autobus jest produkowany w Polsce.
12 metrów długości, 32 miejsca siedzące i możliwość zabrania 51 pasażerów stojących – to najkrótsza charakterystyka autobusu Solaris Urbino 12 hydrogen. Jak sama nazwa wskazuje, jest to pojazd napędzany wodorem. Paliwo to nie jest jeszcze, delikatnie mówiąc, szczególnie popularne i wiele wskazuje a to, że w na szeroką skalę w samochodach osobowych nie zagości jeszcze długo. W przypadku autobusów miejskich sytuacja jest jednak inna. Solaris, którego główny zakład produkcyjny znajduje się właśnie w Płocku, wypożyczył tamtejszej spółce komunikacyjnej nie tylko autobus, ale też mobilną stację tankowania wodoru.
Jak informuje płocki urząd miasta, autobus po pełnym zatankowaniu ma zasięg 350 km. Niezależnie od warunków pogodowych. W przypadku autobusów elektrycznych sytuacja bywa zależna od pogody.
Przez najbliższe dwa miesiące autobus będzie testowany na wszystkich liniach Płocka. Jak informuje tamtejszy urząd miasta, o tym, którą linię danego dnia będzie obsługiwał autobus wodorowy, będzie można dowiedzieć się z mediów społecznościowych. Przejazdy będą darmowe. — Jest to na razie test pojazdu z takim z napędem. Ale równolegle jest to sygnał, że poważnie przygotowujemy się do wprowadzenia zeroemisyjnego transportu miejskiego — powiedział cytowany przez Polską Agencję Prasową prezydent Płocka Andrzej Nowakowski.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kia EV9 - niby z tygrysem mu do twarzy
Plan władz miasta zakłada zakup 18 autobusów wodorowych, które mogłyby wyjechać na ulice Płocka na przełomie 2025 i 2026 r. Inwestycja kosztowałaby 74,8 mln zł. Aż 60 mln zł z tej kwoty miałoby jednak pochodzić z dofinansowania. Odpowiedni wniosek został już złożony w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. "Wniosek jest na etapie rozpatrywania, na razie pozytywnie przeszedł ocenę formalną. Być może w międzyczasie zrodzi się także możliwość sięgnięcia po środki z Krajowego Planu Odbudowy" — wyjaśnił płocki urząd miasta.
Jak informuje PAP, wodór do testów dostarczany będzie przez Orlen. Będzie on produkowany w hubie wodorowym w Trzebini. Jego obecna wydajność to około 45 kg wodoru jakości automotive na godzinę. Autobus, który będzie testowany w Płocku, zużywa około 30 kg wodoru dziennie.