Polacy stawiają na hybrydy. Tendencję widać na rynku pierwotnym i wtórnym

Polacy stawiają na hybrydy. Tendencję widać na rynku pierwotnym i wtórnym21.08.2019 14:58
Wspomagany motorem elektrycznym silnik spalinowy nie potrzebuje tyle paliwa, ile jego tradycyjny odpowiednik
Źródło zdjęć: © Tomasz Budzik

Jeszcze do niedawna najbardziej pożądanymi samochodami były te z silnikami wysokoprężnymi. Teraz wszystko się jednak zmieniło. Polacy docenili auta hybrydowe. Dotyczy to nie tylko aut kupowanych w salonach, ale i tych z drugiej ręki.

Nowe w hybrydzie

Jak wyliczył Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, od stycznia do lipca Polacy zarejestrowali 327 397 nowych samochodów - o 2,5 proc. więcej niż w porównywalnym okresie 2018 r. W tym samym czasie segment aut z alternatywnym napędem urósł aż o 45,3 proc. Obecnie stanowią one już 8,4 proc. sprzedaży wszystkich samochodów. W grupie tej największą dynamiką mogą pochwalić się pojazdy elektryczne (+134 proc. względem roku 2018), ale najliczniejszą grupę stanowią hybrydy.

Według danych PZPM wśród aut zarejestrowanych w ciągu siedmiu pierwszych miesięcy 2019 r. samochody elektryczne stanowiły 0,3 proc., pojazdy z instalacją LPG 1,8 proc., a hybrydy 6,2 proc. (w tym 0,1 proc. hybryd typu plug-in).

Boom również na rynku wtórnym

Toyota C-HR jest najczęściej kupowanym autem hybrydowym z drugiej ręki, Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe/Toyota
Toyota C-HR jest najczęściej kupowanym autem hybrydowym z drugiej ręki
Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe/Toyota

Jak podliczyli eksperci AAA Auto, od 2017 r. rynek używanych samochodów hybrydowych urósł o 50 proc. i tendencja ta prawdopodobnie będzie jeszcze przyspieszać. W pierwszej połowie 2019 r. na sprzedaż wystawiono 3035 hybryd. Dla porównania w całym 2018 r. było to 3110 aut hybrydowych.

Co ciekawe, wraz ze zwiększaniem się liczby samochodów hybrydowych na rynku urosła średnia cena takiego auta. W 2017 mediana wynosiła 81,9 tys. zł, a w 2018 r. 87,9 tys. zł, to w pierwszej połowie 2019 r. było to już 95,9 tys. zł. Spadła natomiast mediana przebiegu – z 18,4 tys. km w 2018 r. do 17 tys. km w 2019 r.

Najpopularniejsze modele wśród używanych aut hybrydowych:

Rozczarowanie dieslami, które łączy się nie tylko z aferą Volkswagena, ale też z coraz większymi kosztami ewentualnych napraw silników wysokoprężnych, sprawia, że Polacy szukają innego sposobu na to, by płacić mniej za paliwo. Samochody hybrydowe mogą być dla takich kierowców dobrym wyjściem. Ale nie dla wszystkich. Przewaga hybrydy względem konwencjonalnego auta ujawnia się głównie podczas jazdy w mieście. Podczas podróży na trasie bateria, która wyręcza jednostkę napędową przy niskich prędkościach, w wielu modelach staje się bezużyteczna i jest po prostu balastem.

Jak widać, samochody elektryczne wciąż są słabą alternatywą dla hybryd i diesli. Na rynku wtórnym praktycznie nie istnieją, a na pierwotnym stanowią cienki margines. Nic dziwnego, sieć ładowania pojazdów w Polsce dopiero raczkuje, a zasięgi, jakie oferują najtańsze z "elektryków", nie rozpieszczają.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.