Samochody elektryczne – na jakie udogodnienia możemy liczyć, kupując elektryka?

Samochody elektryczne – na jakie udogodnienia możemy liczyć, kupując elektryka?30.09.2020 08:07
Autokult Elektromobilność
Artykuł sponsorowany .

Auta elektryczne to przyszłość światowej motoryzacji. Już niemal każdy duży koncern posiada w swojej ofercie samochód elektryczny. Nowa generacja pojazdów stanowi coraz poważniejszą ekologiczną alternatywę dla silników spalinowych.

Zakup samochodu elektrycznego wiąże się też z licznymi udogodnieniami, które mają zachęcić sceptyków do zamiany tradycyjnego motoru na silnik elektryczny. Jakie korzyści wiążą się z posiadaniem auta na prąd?

Dopłaty do samochodów elektrycznych

Dokładnie 26 czerwca wystartował system dopłat do zakupu samochodów elektrycznych w Polsce. W ramach trzech programów przeznaczonych dla różnych grup kierowców można liczyć na dofinansowanie do zakupu pojazdu z silnikiem elektrycznym. Pieniądze pochodzą z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i mogą z nich skorzystać:

  • osoby fizyczne – program „Zielony samochód”,
  • przedsiębiorcy – program „eVAN”,
  • taksówkarze – program „Koliber”.

W ramach programu „Zielony samochód” można ubiegać się o dopłatę o maksymalnej wysokości 18 750 zł, jednak kwota ta nie może stanowić więcej niż 15% wartości auta. Maksymalna cena samochodu to z kolei 125 000 zł. Skorzystanie z programu wiąże się też z pewnymi obowiązkami. Oto one:

  • na samochodzie trzeba umieścić naklejkę informującą o skorzystaniu z programu,
  • należy zobowiązać się do pokonywania co najmniej 10 000 km rocznie,
  • obligatoryjny jest wykup ubezpieczeń OC i AC,
  • na właściciela nałożony jest zakaz odsprzedaży auta przez co najmniej 2 lata,
  • samochód musi być zarejestrowany na terenie Polski,
  • auto musi być fabrycznie nowe,
  • w ramach programu można uzyskać dofinansowanie tylko na jeden samochód.

Na razie program ma objąć 2000 samochodów w przypadku osób fizycznych. W przypadku przedsiębiorców oraz taksówkarzy system dotacji obejmuje również ładowarki o mocy do 22 kW

Możliwość poruszania się po buspasach[1]

Kolejnym krokiem państwa, który ma zachęcić do kupowania samochodów elektrycznych, jest możliwość poruszania się tego typu pojazdami po buspasach, czyli pasach służących wyłącznie komunikacji publicznej oraz taksówkom. W ten sposób posiadacze aut z silnikiem elektrycznym mogą zaoszczędzić cenny czas na stanie w korkach. To bardzo duży przywilej zwłaszcza w największych aglomeracjach, gdzie w godzinach szczytu auta godzinami poruszają się w ślimaczym tempie. Posiadając auto elektryczne, można znacznie szybciej dotrzeć do domu, a rano do pracy. Póki co specjalne korzyści dla posiadaczy elektryków według zapisu w Prawie o ruchu drogowym będą obowiązywać do 1 stycznia 2026 roku. Często aby ułatwić sobie przejazd przez miasto w godzinach szczytu, wystarczy nalepka na pojeździe, informująca o tym, że poruszamy się autem zasilanym energią elektryczną. Warto jednak nadmienić, że ostateczna decyzja o możliwości korzystania z buspasów przez auta na prąd uzależniona jest od decyzji zarządcy drogi.

Darmowe parkowanie[2]

Parkowanie, zwłaszcza w dużych miastach, jest prawdziwym utrapieniem kierowców. Niezwykle trudne jest nie tylko znalezienie wolnego miejsca na ograniczonej przestrzeni miejskiego centrum, a do tego konieczne jest jeszcze uiszczenie opłaty za postój. Wreszcie opłaty za parkowanie w płatnych strefach w ostatnich latach drastycznie wzrosły, w niektórych miastach nawet o kilkaset procent. Jednym z powodów zwiększonych stawek za parkowanie jest coraz większa emisja spalin, jaką wytwarzają samochody. Dzięki wysokim opłatom parkingowym liczba aut w centrach miast ma spaść, oczyszczając nieco powietrze. Samochody elektryczne nie emitują spalin, dlatego uzasadnione jest zniesienie opłat za parkowanie w płatnych strefach dla tego rodzaju pojazdów. Umożliwia to ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 2018 roku. W przeciwieństwie do regulacji dotyczących buspasów, w przypadku parkowania niepotrzebna jest nalepka ani inne specjalne oznaczenie. Darmowe parkowanie nie dotyczy hybryd plug-in.

Niskie koszty użytkowania

Prawdopodobnie jednak to nie darmowe parkowanie ani możliwość poruszania się buspasem przesądzą o kupnie samochodu elektrycznego. Jednym z kluczowych argumentów może być za to bardzo niski koszy użytkowania takiego pojazdu. Bardzo dobrze widać to w jeździe miejskiej. Przeważnie oznacza ona poruszanie się na krótkich dystansach, jednak w nierównomiernym tempie oraz w korkach. W efekcie spalanie w autach z silnikami spalinowymi jest bardzo wysokie. Z kolei w samochodach elektrycznych jazda po mieście jest bardzo tania. Przejechanie stu kilometrów elektrykiem to koszt od 2 do 10 zł. To kwota nieporównywalnie mniejsza niż zużycie chociażby pięciu litrów benzyny bezołowiowej. Co więcej, w niektórych modelach samochodów elektrycznych energia odzyskiwana jest podczas hamowania, a to oznacza darmową dawkę zasilania dla pojazdu.

Auta elektryczne można obecnie szybko ładować, zapewniając sobie bardzo dobry zasięg. Dla przykładu nowy samochód elektryczny Mazdy, czyli model MX-30, do pełnego naładowania na stacji szybkiego ładowania potrzebuje zaledwie 40 min. To przekłada się na około 200 km zasięgu, zatem to bardzo dobry wynik wśród dostępnych obecnie na rynku elektryków. Z kolei przy pomocy zwykłej ładowarki sieciowej auto będzie w pełni gotowe do jazdy już w 4,5 godziny. Można też wybrać opcję nocnego ładowania przy domowej instalacji, które zajmuje nieco ponad 14 godzin.

Wjazd do centrum[3]

Już teraz coraz bardziej powszechne stają się tzw. strefy czystego transportu, które umożliwiają wjazd do centrum miast wyłącznie autom spełniającym najwyższe normy emisji spalin. Z kolei ustawa o elektromobilności idzie o krok dalej i zakłada, że samochody spalinowe w ogóle znikną ze ścisłych centrów. Takim rozwiązaniem zainteresowane są przede wszystkim aglomeracje, gdzie problem z zanieczyszczeniem powietrza jest największy. Dla przykładu Kraków już pracuje nad wdrożeniem strefy czystego transportu. Najpóźniej z końcem 2025 roku duża część miasta stałaby się niedostępna dla pojazdów poniżej norm Euro 6 (diesle), Euro 4 (benzynowe i dostawcze) oraz Euro VI (autobusy i samochody ciężarowe). Możliwe, że w dalszej przyszłości w pobliżu starówki będą mogły poruszać się wyłącznie auta elektryczne.

Odpisy podatkowe

Na początku tego roku Sejm i Senat przyjęły uchwałę zakładającą nowelę, która zwalnia z podatku dotacje na zakup e-aut. W efekcie osoby, które kupią samochód niskoemisyjny lub zero emisyjny, nie muszą płacić podatku dochodowego od otrzymanej na ten cel dotacji. Z ulgi skorzystają przede wszystkim przedsiębiorcy, ale też osoby fizyczne[4]. Dopłaty realizowane z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu były często bardzo atrakcyjnym wsparciem dla osób zainteresowanych kupnem auta elektrycznego, jednak po otrzymaniu pieniędzy część z nich wracała do państwa w postaci podatku. W efekcie dofinansowanie nie było już tak atrakcyjne dla kupujących. Obecnie jednak nie trzeba płacić podatku dochodowego od otrzymanego wsparcia.

Podsumowanie

Kupno samochodu elektrycznego staje się coraz bardziej atrakcyjne, nie tylko pod względem finansowym. Nie wolno zapomnieć o aspekcie ekologicznym, gdyż auta na prąd są zdecydowanie bardziej przyjazne środowisku niż wiekowe diesle, których wciąż nie brakuje na polskich drogach. Widoczny trend popularyzacji elektromobilności sprawia, że zakup takiego auta to również krok w przyszłość, ponieważ już niedługo samochody na prąd staną się nowym standardem na drogach całego świata. Czemu więc nie zrobić tego kroku już dziś? Przeczytaj więcej na temat zalet posiadania samochodu elektrycznego.

Materiał powstał we współpracy z Mazda

Artykuł sponsorowany .
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.