Samochody elektryczne z nowym rekordem. W Polsce zakupy napędzają firmy

92 proc. w ciągu roku – taki wzrost zanotowały samochody elektryczne na całym świecie. To oznacza sprzedaż prawie 780 tys. pojazdów w pół roku. W Europie rządzi Tesla, ale rynek Starego Kontynentu oczekuje nowości.

Tesla 3 okazuje się prawdziwym hitem amerykańskiej markiTesla 3 okazuje się prawdziwym hitem amerykańskiej marki
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński
Mateusz Lubczański

To zdumiewający wzrost na całym świecie. Jak donosi firma JATO, zajmująca się analizą rynku motoryzacyjnego, elektryki zaczynają się rozpędzać. O ile na całym świecie w pierwszym półroczu 2017 roku sprzedano zaledwie 201 tys. e-samochodów, tak w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2019 r. liczba ta jest prawie czterokrotnie większa.

Globalnie króluje Tesla z modelem 3, która znalazła ponad 134 tys. nowych właścicieli. W Europie również daje sobie radę bardzo dobrze. Na Starym Kontynencie zdecydowało się na nią ponad 37 tys. osób – głównie w Norwegii i Holandii. Za nią uplasowały się Renault Zoe, BMW i3 i Volkswagen e-Golf. Rynek jednak czeka fala kolejnych nowości – już rozpycha się Hyundai Kona, Audi e-tron czy Jaguar I-Pace. Niedługo dołączy do tego elektryczne Mini, Opel Corsa-E czy Peugeot e-208.

Producenci nie mogą jednak otwierać szampana. Ba, stoją przed poważnymi wyzwaniami. Infrastruktura jest szczątkowa, a ceny elektryków – wysokie. Połowa osób, które brały udział w naszym badaniu podczas Poznań Motor Show wskazało, że to jest największy problem elektromobilności w Polsce.

BMW i3
BMW i3 © fot. Mariusz Zmysłowski

Dopłaty do zakupu e-aut sięgną 37,5 tys. zł, ale "łapią się" na nie trzy auta – elektryczny smart, Volkswagen e-up! oraz nowy Opel Corsa-E. – Przy tak przygotowanych regulacjach, spadamy do scenariusza 60 tys. pojazdów elektrycznych w Polsce w 2025 r. - Tak elektromobilności, nawet przy najlepszych chęciach, nie zbudujemy – twierdzi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych.

Innym rozwiązaniem mogą być używane samochody elektryczne. Razem z platformą CarQ redakcja Autokult.pl sprawdziła, jakie "używki" królują w wyszukiwaniach klientów. CarQ (pobierz aplikację) pozwala na szybkie sprawdzenie historii auta, jego danych i wybranych pozycji najistotniejszych kosztów eksploatacji. Wystarczy wprowadzić numer rejestracyjny bądź, jeszcze szybciej, zeskanować kod QR z dowodu rejestracyjnego. Na tej podstawie sprawdziliśmy popularność e-aut w lipcu.

W zestawieniu pojawiają się już 5-letnie samochody pokroju Tesli S85 i BMW i3. Miks jest dość zróżnicowany, ale auta z 2015 i 2016 roku sprzedają osoby prywatne. Znajdziemy tutaj zarówno Tesle, jak i Nissany Leaf oraz Renault Zoe. Nowsze samochody – z 2017 – roku to głównie Nissany zakupione "na firmę". W całym zestawieniu używanych hybryd, hybryd plug-in i elektryków, te ostatnie stanowią nieco ponad 10 proc.

Ten trend potwierdzają wyniki z pierwszego kwartału tego roku. W Polsce sprzedano 413 elektrycznych aut, ale ponad 200 z nich należy do miejskiego carsharingu. Gdyby nie one, okaże się, że polski rynek elektryków praktycznie stoi w miejscu. Ma szansę rozruszać się dopiero w ciągu nadchodzących lat, gdy z drugiej ręki będzie można kupić ok. trzyletni samochód, który wcześniej należał do instytucji.

Wybrane dla Ciebie
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut