Samochody hybrydowe – ile palą?

Samochody hybrydowe – ile palą?17.03.2022 09:30
Źródło zdjęć: © Materiał Partnera
Autokult Elektromobilność
Artykuł sponsorowany Toyota

Jakie jest spalanie w samochodach hybrydowych? Normy emisji spalin z roku na rok stają się co-raz ostrzejsze, a odpowiedzią na surowe, europejskie prawo są auta zelektryfikowane - przede wszystkim hybrydy. Samochody łączące napęd konwencjonalny (spalinowy) z elektrycznym stają się coraz popularniejsze, a liczba dostępnych w salonach modeli hybrydowych nieustannie się zwiększa. Zastosowane w nowych autach technologie pozwalają sporo zaoszczędzić przy dystry-butorze i odwdzięczają się niższymi, korzystniejszymi dla środowiska emisjami spalin. Jak to działa, czy opłaca się jeździć hybrydą w długie trasy i wreszcie, ile pali hybryda? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym tekście.

Jak działa napęd hybrydowy?

Na początku warto rozprawić się z mitem o samochodach hybrydowych. Choć pod maską auta napędzanego hybrydą umieszczone są nowoczesne podzespoły, zasada działania jest raczej pro-sta, a konstrukcja na tyle nieskomplikowana, by klienci nie musieli obawiać się o serwisowanie i eksploatację. Zelektryfikowany napęd łączący zalety auta elektrycznego i spalinowego może być trwały i bezawaryjny, czego dowodem są wysokie przebiegi osiągane niezawodnie przez hybrydy Toyoty.

Choć napęd hybrydowy w ostatnich latach stał się znacznie popularniejszy, jest obecny na rynku już od wielu lat. Kolejne generacje hybryd różnią się od siebie wydajnością, rozwiązaniami tech-nicznymi i parametrami (to, jak przyspiesza i ile spala hybryda), ale główna zasada działania kla-sycznej hybrydy pozostaje niezmienna. Układ napędowy składa się z silnika spalinowego, silnika elektrycznego i baterii, która magazynuje energię odzyskaną podczas jazdy np. w trakcie hamowa-nia. W dużym skrócie i niezależnie od typu hybrydy, chodzi o to, by odzyskać możliwie dużo energii i wykorzystać ją później do napędzania pojazdu. Klasyczna hybryda ładuje się sama - gdy zwal-niamy lub jedziemy z jednostajną prędkością. O zarządzanie zasobami i odpowiedni poziom nała-dowania akumulatora dba komputer i dopracowane przez inżynierów oprogramowanie.

W hybrydach typu plug-in baterię możemy ładować również z zewnętrznego źródła - domowego gniazdka lub publicznej stacji ładowania. Dzięki większej pojemności akumulatora potencjalny zasięg z wykorzystaniem wyłącznie energii elektrycznej jest znacznie większy niż w typowej, pełnej hybrydzie (Toyota RAV4 Plug-in Hybrid w trybie elektrycznym potrafi przejechać 75 km lub nawet do 100 km w mieście). Na drugim biegunie zelektryfikowanych aut są tzw. miękkie hybrydy, czyli samochody, w których najczęściej spotyka się silnik elektryczny o mocy kilku koni mechanicznych, pełniący rolę rozrusznika - nie jest w stanie napędzać kół i zazwyczaj ma niewielki wpływ na to, ile spala hybryda w codziennej eksploatacji. W gamie modelowej Toyoty znajdziemy tylko pełne hybrydy oraz hybrydy plug-in.

Średnie spalanie samochodu hybrydowego

To, ile spala hybryda, zależne jest więc od jej typu i stopnia zaawansowania. Można powiedzieć, że im młodszy samochód, tym wydajniejsza jest zastosowana w nim hybryda. Przykładem są modele Toyoty, które wyposażono w napęd hybrydowy dopracowywany przez lata. Średnie spalanie hybrydy w nowych modelach może być niewiarygodnie niskie, a taki rodzaj napędu sprawdza się doskonale zarówno w małych, miejskich autach, jak i 7-osobowych SUV-ach.

Chyba wszyscy lubimy, gdy teoria znajduje potwierdzenie w praktyce. W korzystny dla portfela sposób dzieje się to w przypadku hybrydowych modeli Toyoty, które „katalogowo” obiecują niskie spalanie, a dane te znajdują potwierdzenie w rzeczywistości. Ile palą hybrydy Toyoty? Niezależnie od tego, czy mówimy o miejskim Yarisie, czy o Toyocie Highlander, są to imponujące wartości, które zostawiają w tyle konkurencję, w tym auta napędzane silnikami diesla. Przykładowo, Toyota Yaris Hybrid zużywa średnio od 3,8 l/100 km, Toyota Corolla Hatchback z jednostką 1.8 Hy-brid wyróżnia się spalaniem na poziomie od 4,4 l/100 km, rodzinna RAV4 2.5 Hybrid Dyna-mic Force zadowala się od 5,5 l/100 km, a mierząca niemal 5 metrów, 7-osobowa Toyota Hi-ghlander, przeciętnie zużywa zaledwie od 6,6 l/100 km.

Jeśli weźmiemy pod uwagę moc i osiągi hybrydowych modeli, podane wyniki robią wrażenie. W przypadku każdego z modeli rezultaty katalogowe możemy bez trudu osiągnąć w drogowych wa-runkach, a choć styl jazdy ma znaczenie dla spalania, nawet dynamiczna jazda nie sprawia, że hybrydowe Toyoty stają się paliwożerne. Potwierdzają to dane z portali agregujących niezależne opinie i relacje użytkowników aut. Kierowcy przyznają, że Toyoty z hybrydowym napędem cechują się wybitnie niskim spalaniem, co przekłada się na niższe rachunki za paliwo i oznacza korzyść dla środowiska.

Czy hybryda nadaje się na długie trasy?

Samochody hybrydowe świetnie sprawdzają się jako auta do miasta. Hybrydy w mieście są wybit-nie oszczędne i nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Jak wygląda jednak sytuacja na autostra-dach i drogach ekspresowych? Ile pali hybryda w trasie? Również w takich warunkach możemy liczyć na przyjazną dla portfela eksploatację. Choć korzyści z napędu hybrydowego są najbardziej odczuwalne w mieście, dobry napęd hybrydowy odwdzięcza się niewysokim zużyciem paliwa rów-nież na trasie. Jest kilka powodów, dla których hybrydowe modele Toyoty pozostają oszczędne nawet podczas dalekich, pozamiejskich podróży.

Przede wszystkim, zastosowano w nich wyjątkowo oszczędne silniki spalinowe, które pracują w cyklu Atkinsona. Taki układ pracy jednostki spalinowej poprawia jej sprawność w zakresie średnich obrotów i pozwala napędzać samochód efektywnie, bez wkręcania motoru na wysokie obroty. Każde wyprzedzanie czy przyspieszanie będzie więc nieco bardziej ekonomiczne niż w przypadku silników pracujących w tradycyjnym Cyklu Otto.

Drugim argumentem jest skrzynia biegów e-CVT, którą Toyota stosuje w hybrydowych modelach. Dzięki bezstopniowej przekładni obroty silnika podczas jazdy w trasie pozostają możliwie niskie, a to pozwala dodatkowo obniżyć spalanie. Hybrydy Toyoty charakteryzują się tym, że podczas przy-spieszania silnik pracuje zawsze w optymalnym zakresie obrotów, co przekłada się na jego lepszą efektywność.

Warto wspomnieć również o hybrydach typu plug-in. Takie modele oferują zazwyczaj bezemisyjny zasięg na poziomie około 50 km (W Toyocie RAV4 Plug-in Hybrid jest to 75 km), co ozna-cza, że nawet w trasie możemy wykorzystywać moc silnika elektrycznego i podróżować wyłącznie na prądzie. Charakterystyczną cechą hybryd plug-in jest mocniejsza jednostka elektryczna, dzięki której korzyści z zastosowania hybrydy odczujemy nawet na autostradzie. Lepsze osiągi i niższe spalanie hybrydy mogą być więc nie tylko „miejską” korzyścią, a nowoczesne hybrydy tak samo nadają się do krótkich, jak i dalekich podróży.

Czy hybryda się opłaca?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Coraz większa liczba hybryd na rynku to reakcja na prawne uwarunkowania związane z normami emisji spalin, ale i naturalna ścieżka rozwoju motory-zacji. Efektywność i oszczędne działanie hybryd sprawiają, że jest to dziś jeden z najbardziej opła-calnych rodzajów napędu. Wystarczy spojrzeć na to, jak wiele hybrydowych taksówek jeździ po naszych drogach. Doskonale świadczy to o tym, że ich użytkowanie jest niedrogie i opłacalne, szczególnie, gdy jeździmy dużo.

W gamie Toyoty hybrydowe modele charakteryzują się wyraźnie niższym zużyciem paliwa od odmian napędzanych konwencjonalnymi silnikami i bez wahania można stwierdzić, że, mi-mo wyższej ceny zakupu, wersje hybrydowe są bardziej opłacalne w zakupie od aut spalinowych. Potwierdzona latami eksploatacji i milionami kilometrów bezawaryjność, długa żywotność baterii i doskonałe osiągi to kolejne argumenty za wyborem hybrydy. Auta z takim napędem coraz częściej wyjeżdżają na nasze drogi, a ich użytkownicy mogą cieszyć się oszczędnościami w portfelu i bar-dziej przyjaznymi dla środowiska autami, które w miejskich warunkach przez większość czasu mo-gą poruszać się wyłącznie na prądzie.

Artykuł sponsorowany Toyota
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.