Poradniki i mechanikaIle kosztuje naładowanie auta elektrycznego? Ceny na stacjach AC (2021)

Ile kosztuje naładowanie auta elektrycznego? Ceny na stacjach AC (2021)

Jeżeli musisz naładować auto na mieście, stacje AC są najtańszym rozwiązaniem
Jeżeli musisz naładować auto na mieście, stacje AC są najtańszym rozwiązaniem
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński
Michał Zieliński

14.02.2021 11:07, aktual.: 13.03.2023 10:09

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Korzystając z publicznej stacji ładowania, nie zawsze mamy potrzebę (lub możliwość) używania tzw. szybkiego ładowania. Ile więc zapłacimy, jeśli prąd będziemy uzupełniać w wolniejszy sposób, korzystając z prądu zmiennego? Oto aktualne ceny u wybranych operatorów.

Ładowanie prądem zmiennym z publicznej stacji trwa dłużej niż prądem stałym, ale jeśli nie jesteś w podróży, może to być dobry wybór. Po pierwsze, takich stacji jest zwyczajnie więcej. Nie dość, że każda szybka ładowarka oferuje możliwość ładowania z AC, to dodatkowo w Polsce zlokalizowanych jest ponad 800 puntów, które oferują tylko "wolne" ładowanie. Po drugie, koszt takiej sesji może być zauważalnie niższy.

Przy korzystaniu ze stacji AC trzeba jednak pamiętać, że czasem trzeba będzie użyć własnego kabla. Ponadto dużo częściej niż w przypadku "szybkich" ładowarek (które w Polsce mają zazwyczaj moc 50 kW) ogranicznikiem będzie auto. Choć w większości takie stacje oferują do 22 kW mocy, to w rzeczywistości mało który samochód może przyjąć taki prąd.

Przykładowo: Nissan Leaf może przyjąć do 3,3 lub 6,6 kW, w zależności od wersji, Peugeot e-208 w standardzie ma ładowarkę o mocy 7,2 kW, ale w opcji oferuje 11 kW, a 11 kW jest standardem w VW ID.3. Z pełnej mocy 22 kW mogą się cieszyć np. kierowcy Renault Zoe. Francuski elektryk był też oferowany w wersji, która mogła być ładowana z mocą 43 kW przy użyciu prądu zmiennego – z potencjału tego rozwiązania można skorzystać na szybkich ładowarkach.

GreenWay - ceny ładowania (AC)

  • Cena za 1 kWh: 1,14 zł (1,31 zł bez rejestracji)
  • Opłata za czas ładowania: 0,40 zł/min po 180 minutach (pomiędzy 8.00 a 20.00)
  • Płatność: karta RFID, aplikacja lub jednorazowo przez stronę internetową

Największy operator stacji ładowania w Polsce oferuje możliwość korzystania z AC zarówno na szybkich ładowarkach (do 43 kW), jak i instalowanych przez siebie wallboksach (np. w biurowcach). W każdym z oferowanych abonamentów stawka za ładowanie jest taka sama i wynosi 1,14 zł. W godz. 8.00-20.00 po 180 minutach pobierana jest opłata – 0,40 zł/min.

Orlen - ceny ładowania (AC)

  • Cena za 1 kWh: 0 zł lub 1,43 zł
  • Opłata za czas ładowania: brak lub 0,40 zł/min po 60 minutach
  • Płatność: aplikacja

Wiele stacji ładowania Orlenu ciągle jest dostępnych bez opłaty (stan na luty 2021), ale systematycznie przybywa punktów, gdzie płatności trzeba dokonać. Niezależnie od tego, czy jest to konieczne, ładowanie rozpoczyna się przy użyciu aplikacji mobilnej dostępnej na iOS i Androida, więc przed skorzystaniem z ładowarki, warto ją zainstalować i zarejestrować się.

Go+EAuto - ceny ładowania (AC)

Cena za 1 kWh: 1,15 zł

Płatność: aplikacja lub karta RFID

Podczas ładowania Go+EAuto pobiera opłatę wyłącznie za pobrany prąd. Operator karze jednak tych, którzy zajmują miejsca pod stacją, zostawiając tam naładowane samochody. Jeżeli po 30 min od zakończenia ładowania auto nie zostanie zabrane, naliczana jest kara w wysokości 50 zł/h.

PGE - ceny ładowania (AC)

  • Cena za 1 kWh: 59 gr
  • Opłata za czas ładowania: 7 gr/min
  • Opłata za rozpoczęcie ładowania: 1 zł
  • Płatność: aplikacja

W cenniku PGE można znaleźć dwie nietypowe pozycje. Pierwszą jest opłata za rozpoczęcie ładowania – każda sesja zaczyna się od pobrania 1 zł na "dzień dobry". Drugą jest naliczanie opłaty za czas od samego początku. Z drugiej strony PGE oferuje najniższą w tym zestawieniu stawkę za 1 kWh.

Tauron - ceny ładowania (AC)

  • Cena za 1 kWh: 0/1,09 zł
  • Płatność: karta RFID (dla przedsiębiorców) lub aplikacja

Podobnie jak Orlen, Tauron ciągle ma w swojej sieci stacje, z których można bezpłatnie uzupełnić prąd. W cenniku nie znajdziemy jednak opłaty za czas korzystania z ładowarki, a sama stawka za 1 kWh jest niższa niż u większości konkurentów.

innogy - ceny ładowania (AC)

Cena za 1 kWh: 1,49 zł

Opłata za czas ładowania: 0,40 zł/min po 180 minutach

Płatność: aplikacja Nexity/online przez przeglądarkę

Stacje innogy można spotkać tylko w jednym mieście – w Warszawie. To bez wątpienia jeden z najdroższych operatorów ładowarek AC w Polsce. Warto dodać, że do marca 2021 roku stacje są wykorzystywane także do ładowania aut z floty carsharingu innogy Go. Operator już jednak zapowiedział, że samochody znikną z ulic miasta.

Revnet - ceny ładowania (AC)

  • Cena za 1 kWh: 1,09 zł
  • Płatność: aplikacja

Ładowarki Revnet są rozrzucone po całym kraju i zazwyczaj można je spotkać przy dużych sklepach lub na parkingach galerii handlowych. Na uwagę zasługuje brak opłaty za czas korzystania ze stacji oraz niska stawka za pobrany prąd.

Jak to liczyć?

Zużycie energii samochodu elektrycznego różni się w zależności od modelu oraz pogody. Przy niskich temperaturach może ono wzrosnąć nawet o ponad 30 proc. Z moich testów wynika, że średnie zużycie auta kompaktowego będzie wahać się od ok. 13 kWh/100 km do nawet 25 kWh/100 km (podróż autostradą w zimie). W przypadku dużych SUV-ów możemy zobaczyć wartości przekraczające 30 kWh/100 km, a małe hatchbacki są w stanie zadowolić się nawet 10 kWh/100 km.

Źródło artykułu:WP Autokult