Sprzedaż samochodów z napędem alternatywnym w I połowie 2019 r. Rządzą hybrydy

Sprzedaż samochodów z napędem alternatywnym w I połowie 2019 r. Rządzą hybrydy15.07.2019 06:09
Na milion samochodów elektrycznych poczekamy jeszcze wiele lat
Źródło zdjęć: © East News/Wojciech Strozyk/REPORTER

W pierwszej połowie 2019 r. popularność samochodów elektrycznych wzrosła o imponujące 221 proc. W grupie pojazdów z napędem alternatywnym wciąż rządzą jednak klasyczne hybrydy.

Co kupują Polacy?

Z danych Polskiego Związku Polskiego Związku Przemysłu Samochodowego wynika, że w pierwszej połowie 2019 r. aż 7,3 proc. sprzedaży nowych aut stanowiły pojazdy z szeroko rozumianym napędem alternatywnym. Na co dokładnie decydują się Polacy?

Największą dynamiką sprzedaży mogą pochwalić się samochody elektryczne. Względem pierwszego półrocza 2018 r. stanowi to wzrost o imponujące 221 proc. Jeśli jednak spojrzymy na samochody elektryczne w kontekście sprzedaży wszystkich aut, stanowią one zaledwie niewielki margines ze sprzedażą na poziomie 0,3 proc.

Wśród samochodów z napędem alternatywnym największą popularnością cieszą się klasyczne hybrydy. W pierwszej połowie 2019 r. sprzedano w Polsce 13,9 tys. takich aut. Co ciekawe, nasi rodacy nie są zainteresowani ofertą hybryd typu plug-in. Od stycznia do końca czerwca sprzedano zaledwie 275 takich samochodów. To zapewne efekt braku ulg podatkowych, które w wielu krajach Europy Zachodniej stymulują sprzedaż tego rodzaju pojazdów.

Kupujący nowe samochody nie są również przesadnymi entuzjastami LPG. Jedynie 1,8 proc. nowych aut kupionych w pierwszej połowie 2019 r. wyjechało z salonów z instalacją LPG. W zestawieniu z ogólną liczbą tego typu aut jeżdżących po naszych drogach to niewiele. Samochody na CNG lub LNG nie osiągnęły nawet 0,1 proc. Na jakie modele decydują się Polacy?

Najpopularniejsze hybrydy

Toyota Corolla: 3175 szt.

Toyota C-HR: 2635 szt.

Toyota RAV4: 2346 szt.

Toyota Yaris: 1260 szt.

Toyota Auris: 839 szt.

Toyota Camry: 715 szt.

Lexus NX: 375 szt.

Kia Niro: 349 szt.

Honda CR-V: 249 szt.

Lexus UX: 239 szt.

Jak łatwo zauważyć, przewaga Toyoty nad konkurencją jest w tej kategorii po prostu miażdżąca. To nie tylko kwestia postawienia przez Japończyków na hybrydy już lata temu i wiążącego się z tym dużego doświadczenia w dziedzinie hybryd. Ta marka wyraźnie postawiła na hybrydy, o czym może świadczyć brak diesla w gamie nowej Corolli.

Hity wśród elektryków

BMW i3: 603 szt.

Nissan Leaf: 106 szt.

Renault ZOE: 50 szt.

Jaguar I-Pace: 43 szt.

Audi e-tron: 42 szt.

Porównanie wolumenu sprzedaży aut elektrycznych i hybrydowych daje nam jasne wyobrażenie o tym, jak niszowym rodzajem aut wciąż pozostają one w Polsce. Dla osób, które chcą posiadać mniej uciążliwe dla środowiska auto, wciąż pierwszym wyborem pozostaje hybryda. Nic dziwnego. Sieć ładowarek dopiero się u nas rozwija, a ceny "elektryków" są wciąż niebotyczne, podczas gdy ceny klasycznych hybryd w ostatnich latach spadają.

Źródło: SAMAR, PZPS

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.