Polacy stawiają na hybrydy. Tendencję widać na rynku pierwotnym i wtórnym

Jeszcze do niedawna najbardziej pożądanymi samochodami były te z silnikami wysokoprężnymi. Teraz wszystko się jednak zmieniło. Polacy docenili auta hybrydowe. Dotyczy to nie tylko aut kupowanych w salonach, ale i tych z drugiej ręki.

Wspomagany motorem elektrycznym silnik spalinowy nie potrzebuje tyle paliwa, ile jego tradycyjny odpowiednikWspomagany motorem elektrycznym silnik spalinowy nie potrzebuje tyle paliwa, ile jego tradycyjny odpowiednik
Źródło zdjęć: © Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Nowe w hybrydzie

Jak wyliczył Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, od stycznia do lipca Polacy zarejestrowali 327 397 nowych samochodów - o 2,5 proc. więcej niż w porównywalnym okresie 2018 r. W tym samym czasie segment aut z alternatywnym napędem urósł aż o 45,3 proc. Obecnie stanowią one już 8,4 proc. sprzedaży wszystkich samochodów. W grupie tej największą dynamiką mogą pochwalić się pojazdy elektryczne (+134 proc. względem roku 2018), ale najliczniejszą grupę stanowią hybrydy.

Według danych PZPM wśród aut zarejestrowanych w ciągu siedmiu pierwszych miesięcy 2019 r. samochody elektryczne stanowiły 0,3 proc., pojazdy z instalacją LPG 1,8 proc., a hybrydy 6,2 proc. (w tym 0,1 proc. hybryd typu plug-in).

Boom również na rynku wtórnym

Toyota C-HR jest najczęściej kupowanym autem hybrydowym z drugiej ręki
Toyota C-HR jest najczęściej kupowanym autem hybrydowym z drugiej ręki © Fot. Materiały prasowe/Toyota

Jak podliczyli eksperci AAA Auto, od 2017 r. rynek używanych samochodów hybrydowych urósł o 50 proc. i tendencja ta prawdopodobnie będzie jeszcze przyspieszać. W pierwszej połowie 2019 r. na sprzedaż wystawiono 3035 hybryd. Dla porównania w całym 2018 r. było to 3110 aut hybrydowych.

Co ciekawe, wraz ze zwiększaniem się liczby samochodów hybrydowych na rynku urosła średnia cena takiego auta. W 2017 mediana wynosiła 81,9 tys. zł, a w 2018 r. 87,9 tys. zł, to w pierwszej połowie 2019 r. było to już 95,9 tys. zł. Spadła natomiast mediana przebiegu – z 18,4 tys. km w 2018 r. do 17 tys. km w 2019 r.

Najpopularniejsze modele wśród używanych aut hybrydowych:

Rozczarowanie dieslami, które łączy się nie tylko z aferą Volkswagena, ale też z coraz większymi kosztami ewentualnych napraw silników wysokoprężnych, sprawia, że Polacy szukają innego sposobu na to, by płacić mniej za paliwo. Samochody hybrydowe mogą być dla takich kierowców dobrym wyjściem. Ale nie dla wszystkich. Przewaga hybrydy względem konwencjonalnego auta ujawnia się głównie podczas jazdy w mieście. Podczas podróży na trasie bateria, która wyręcza jednostkę napędową przy niskich prędkościach, w wielu modelach staje się bezużyteczna i jest po prostu balastem.

Jak widać, samochody elektryczne wciąż są słabą alternatywą dla hybryd i diesli. Na rynku wtórnym praktycznie nie istnieją, a na pierwotnym stanowią cienki margines. Nic dziwnego, sieć ładowania pojazdów w Polsce dopiero raczkuje, a zasięgi, jakie oferują najtańsze z "elektryków", nie rozpieszczają.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟