Tesla chce podbić Indie, ale łatwiej to powiedzieć, a trudniej zrobić

Tesla chce podbić Indie, ale łatwiej to powiedzieć, a trudniej zrobić14.07.2023 13:15
Salon samochodów TESLA
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Tesla radzi sobie naprawdę dobrze pod kątem sprzedaży swoich samochodów na trzech kluczowych rynkach - USA, Europie oraz w Chinach. Amerykanie chcą jednak zaatakować gigantyczną, chociaż mało zagospodarowaną przez zagraniczne marki strefę.

Tesla ma jak na razie za sobą bardzo burzliwy 2023 rok. Mimo że po drodze na drodze marka Elona Muska napotkała wiele przeszkód, a także była bohaterką wielu skandali, w kontekście samej sprzedaży samochodów naprawdę poradziła sobie naprawdę świetnie. W okresie styczeń-maj 2023 w Unii Europejskiej wzrost sprzedaży wyniósł aż 164,4 proc., a Tesla Model Y była najpopularniejszym autem świata w I kwartale.

Mimo że sprzedaż samochodów na Starym Kontynencie naprawdę wystrzeliła w górę, na ten moment największym rynkiem zbytu Tesli są Chiny i to właśnie one sprawiają, że w globalnych statystykach Amerykanie plasują się tak wysoko. Tesla jednak już teraz próbuje patrzyć szerzej i przypuścić desant na kolejny rynek, który może być potencjalną żyłą złota.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zasnął za kierownicą pędzącej Tesli. Nagranie z akcji amerykańskiej policji

Chodzi o państwo, które w tym roku stanie się najludniejszym państwem świata - Indie. W samym maju 2023 roku w tym kraju sprzedano ponad 286 tys. samochodów. Dla porównania, w tym samym okresie w Unii Europejskiej zarejestrowano niemal 940 tys. nowych aut. Mając na uwadze różnice w populacji, takie dane naprawdę mogą zaskakiwać.

Zdecydowanie najpopularniejszym producentem aut w Indiach jest Maruti, które należy w całości do Suzuki i sprzedaje pojazdy na ich licencji. Najpopularniejszymi autami w Indiach są bowiem obecnie Maruti Baleno i Maruti Swift - nazwy samych modeli z pewnością są wam dobrze znane.

W czołówce producentów próżno szukać Tesli, która nie weszła jeszcze do Indii. Jak jednak podaje Reuters, planem marki jest sprzedaż 500 tys. egzemplarzy swoich samochodów rocznie. Indie mają być również bazą eksportową Tesli do innych krajów regionu. 

Na razie wejście Tesli do Indii rozstrzyga się na płaszczyźnie politycznej. Tamtejszy rząd jest gotowy do obniżenia podatków, jeżeli producent zdecyduje się na produkcję i sprzedaż lokalną. Tesla zaś, jak wspomniano wyżej, chce wysyłać sporą część aut na eksport.

Plany Tesli w kontekście Indii można oceniać jako bardzo optymistyczne. Cena bazowa samochodów Amerykanów miałaby wynosić 2 mln rupii, czyli około 96 tys. zł. Tymczasem najtańszy elektryk na indyjskim rynku, MG Comet, jest dwukrotnie tańszy, a najpopularniejsze auto na prąd w Indiach, Tata Nexon, kosztuje 1,5 mln rupii. Przekonanie klientów do siebie to jedno, lecz kwestia siły nabywczej to inna kwestia.

Tesla Model Y, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Tesla
Tesla Model Y
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Tesla

W rankingu PKB per capita Indie znajdowały się dopiero na 142. miejscu, za takimi państwami, jak Kenia, Angola, Filipiny, WIetnam czy Białoruś. W 2021 r. wynosiło ono zaledwie 2205 dolarów. Czy Hindusi rzucą się tłumnie na Teslę? Cóż, bardzo możliwe, że po prostu wybiorą inne, bardziej budżetowe marki. Teoretycznie jednak jest to ogromny rynek, który da się dobrze wykorzystać.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.