Tesla negocjuje z Indiami. Wymusi zmiany w tamtejszym prawie?

Tesla już od dłuższego czasu próbuje wejść na rynek indyjski. By zrobić to na jak najlepszych warunkach, prowadzi rozmowy z tamtejszym rządem na temat zmiany przepisów. Wygląda na to, że lobbing przyniesie Amerykanom pożądane skutki.

Tesla Model STesla Model S
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Newspress | Nick Dimbleby
Kamil Niewiński

O tym, że Tesla ostrzy sobie zęby na Indie, wiemy już od dłuższego czasu. To gigantyczny, trzeci co do wielkości rynek świata. Równocześnie elektromobilność nadal nie jest tam mocna - zaledwie 2 proc. wszystkich aut to elektryki. Dodatkowo już od wielu lat zagraniczni producenci mają tam naprawdę mocno pod górkę.

Wszystko z uwagi na bardzo wysokie cła nakładane na producentów importujących samochody elektryczne do Indii. Wynoszą one aż 70 proc. w przypadku aut tańszych niż 40 tys. dolarów oraz 100 proc. dla aut droższych niż wspomniany pułap. Oczywiście ma to promować producentów wprost z Indii lub tych, którzy przynajmniej w jakimś stopniu angażują się w rozwój tamtejszej branży, np. budową zakładów produkcyjnych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jechał Teslą na autopilocie. Nagle zobaczył ją przed sobą

Tesla nie może (choć w sumie bardziej nie chce) pozwolić sobie na płacenie tak wysokich ceł. Bestseller Amerykanów, Model Y, kosztuje więcej niż 40 tys. dolarów. To właśnie dlatego Tesla zaczęła negocjować z indyjskim rządem zmiany w przepisach. Według przecieków Reutersa pochodzących z rządowych źródeł, wielomiesięczne rozmowy mają przynieść pożądany skutek - cło ma zostać obniżone dość drastycznie, bo do poziomu 15 proc.

Oczywiście z takiego obrotu spraw nie są zadowolone największe indyjskie koncerny. Akcje Tata Motors zaraz po ogłoszeniu raportu Reutersa spadły niemal o 3 proc., zaś Mahindry - o 2 proc.

Według informacji Reutersa to właśnie ewentualna złość lokalnych producentów, będących do tej pory w uprzywilejowanej pozycji, ma być największą obawą rządu w Nowym Delhi. Jeżeli więc rzeczywiście nowy poziom ceł zostanie wprowadzony, będzie z pewnością poprzedzony negocjacjami również z indyjskimi koncernami, a jego obniżka nie będzie natychmiastowa.

Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem