Tesla Cybertruck imponuje możliwościami, ale pozostawia kilka pytań bez odpowiedzi

Tesla Cybertruck imponuje możliwościami, ale pozostawia kilka pytań bez odpowiedzi25.11.2019 12:47
Choć od prezentacji Tesli Cybertruck minęło już kilka dni, auto wciąż nie schodzi z ust fanów motoryzacji
Źródło zdjęć: © fot. FREDERIC J. BROWN/AFP/East News

Elon Musk prezentacją swojego kosmicznego pick-upa o nazwie godnej robota – Cybertruck – nieźle namieszał w świecie motoryzacji. Powodem zamieszania jest przede wszystkim jego design, ale to nie jedyne, co można podać w wątpliwość.

Tesla już niejednokrotnie szokowała świat motoryzacji i nie inaczej było w przypadku prezentacji elektrycznego pick-upa. Wcale nie chodzi o jego przyspieszenie do setki (niecałe 3 sekundy) czy zasięg sięgający nawet 800 km, ale o stylistykę nadwozia, która przypomina samochody w 3D stworzone na potrzeby pierwszych gier wyścigowych z początku lat 90.

Cybertruck przypomina pojazdy z gier wyścigowych początku lat 90., Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Cybertruck przypomina pojazdy z gier wyścigowych początku lat 90.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe

Mam wrażenie, że Teslę Roadster, która została w zeszłym roku wystrzelona w kosmos, przejęła obca nam cywilizacja i w podzięce wysłali nam swój pojazd, którym jest właśnie Cybertruck. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że jego design jest przełomowy i jedyny w swoim rodzaju, prawda? Bynajmniej. Lancia i Aston Martin wyprzedzili Teslę o kilka dekad.

Przełomowy design, który żył już kiedyś

Pierwsza była włoska Stratos Zero Concept, którą zaprezentowano w 1970 roku. Nadwozie? Bardzo niskie i absurdalnie kosmiczne jak na tamte czasy. Mało tego, do wnętrza pojazdu dostawało się przez… przednią szybę. W porównaniu z Teslą miała kilka zaokrągleń więcej, ale wciąż zachowana jest w niespotykanie kanciastym stylu.

Choć wyglądała na bardzo szybką, napędzana była przez 115-konn 1.6 V4 z Lancii Fulvii, Źródło zdjęć: © fot. RM Auctions
Choć wyglądała na bardzo szybką, napędzana była przez 115-konn 1.6 V4 z Lancii Fulvii
Źródło zdjęć: © fot. RM Auctions

Podobnie jak Aston Martin Bulldog z 1979 roku, ale tutaj projektanci o krok dalej. Całkowicie zerwali z krągłościami, a proste jak linijka elementy mogłyby służyć za poziomice. Niestety, oba auta skończyły jako prototypy, które nie weszły do produkcji.

Aston Martin Bulldog powstał w 1979 roku i był napędzany przez mało ekologiczne, 5,3-litrowe V8, Źródło zdjęć: © fot. astonmartins.com
Aston Martin Bulldog powstał w 1979 roku i był napędzany przez mało ekologiczne, 5,3-litrowe V8
Źródło zdjęć: © fot. astonmartins.com

A Tesla Cybertruck ma wejść do produkcji. I choć prezentacja była na tyle szokująca, że dzień po niej akcje Tesli spadły o 6 proc., to w ciągu kilkudziesięciu godzin zarezerwowano ponad 200 tys. samochód. Nie jest to jednak równoznaczne z sukcesem, bo wystarczy przelać 100 dol., by zaklepać swój egzemplarz. Jeśli się rozmyślimy, producent zwróci pieniądze.

Nadwozie jest kontrowersyjne nie tylko ze względu na swój wygląd. Podczas gdy koncerny wydają duże sumy na badania nad obniżeniem masy oraz znalezieniem nowych materiałów (nierzadko z recyklingu, by zadbać o środowisko), Tesla poszła w inną stronę. Samonośna karoseria zbudowana jest z grubej, walcowanej stali nierdzewnej. Może i jest odporna na korozję, ale jest nader ciężka i wcale nietania.

W efekcie mamy ciężki samochód o mało aerodynamicznym kształcie, który ma przewodzić w świecie ekologii.

Pancerny, ale czy bezpieczny?

Wątpliwości budzi też kwestia bezpieczeństwa. Elon Musk zachwalał, że Cybertruck jest bardzo wytrzymały, więc pasażerowie na jego pokładzie z pewnością będą mogli czuć się pewnie. Problem w tym, że na drodze nie są sami. Obawiam się, że pieszy w spotkaniu z amerykańskim kolosem może mieć małe szanse.

Cybertruck ma mieć pneumatyczne zawieszenie w standardzie, Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Cybertruck ma mieć pneumatyczne zawieszenie w standardzie
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe

A co z odkształcalnością elementów i rozproszeniem energii w razie zderzenia czołowego czy bocznego? Z niecierpliwością czekam na testy zderzeniowe, które rozwieją wątpliwości. Powstaje też pytanie, czy użytkownikom faktycznie potrzebna jest gruba, kuloodporna blacha oraz szyba o rzekomo, podobnych właściwościach?

Auto wygląda co najmniej, jakby miało forsować barykady rebeliantów, albo bramę banku, który zaraz mamy zamiar obrobić. A przecież ma to być przyjazny środowisku pojazd, przystosowany do prac małych i dużych, które raczej nie wymagają pancernych szyb i drzwi.

Wnętrze ma pomieścić do 6 osób, Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Wnętrze ma pomieścić do 6 osób
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe

Przyspieszenie na papierze robi wrażenie, ale przy wyższych prędkościach dwuspadowy dach może sprawić, że auto będzie najprawdopodobniej bardzo głośne i uciążliwe. Być może inżynierowie znaleźli na to sposób na perfekcyjne wygłuszenie pick-upa, ale na razie nie było dane tego nikomu sprawdzić.

Nie podlega dyskusji, że Tesla Cybertruck jest przełomowa i robi niesamowite wrażenie zarówno wyglądem, osiągami, zasięgiem, jak i ceną. Ale mam wątpliwości, czy faktycznie niektóre jej atrybuty są zasadne i przydadzą się podczas codziennego użytkowania pojazdu. Bardzo chciałbym też w niedługim czasie zobaczyć testy zderzeniowe z udziałem amerykańskiego pick-upa.

[1/15]
[2/15]
[3/15]
[4/15]
[5/15]
[6/15]
[7/15]
[8/15]
[9/15]
[10/15]
[11/15]
[12/15]
[13/15]
[14/15]
[15/15]
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.