Tesla ma kłopoty po wypadkach z Autopilotem. W USA trwa dochodzenie

Tesla ma kłopoty po wypadkach z Autopilotem. W USA trwa dochodzenie29.10.2022 12:30
Tesla Model S
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Tesla

Departament Sprawiedliwości USA wyjaśnia okoliczności wypadków, które miały nastąpić w czasie działania systemu Autopilot, wspomagającego kierowcę. W części zdarzeń były ofiary śmiertelne. Wiele wskazuje na to, że użytkownicy aut nie do końca rozumieli ograniczenia tego elementu wyposażenia.

Jak wynika z testów przeprowadzonych przez IIHS czy Euro NCAP, system Autopilot, stosowany w samochodach Tesli, jest bardzo skutecznym środkiem wspomagania kierowcy. Wypadki, do których od czasu do czasu dochodzi w czasie korzystania z systemu, każą jednak darzyć go ograniczonym zaufaniem. Teraz, jak informuje "Automotive News Europe", śledczy Departamentu Sprawiedliwości w Waszyngtonie i San Francisco sprawdzają, czy Tesla nie wprowadziła swoich klientów w błąd co do możliwości systemu.

Dochodzenie ma nie tyle wyjaśnić okoliczności wypadków, co stwierdzić, czy producent samochodów nie sugerował nabywcom, że stosując Autopilota, można korzystać z trybu autonomicznej jazdy. W 2020 r. Elon Musk w wywiadzie dla "Automotive News" powiedział, że problemy z systemem wynikają z tego, że klienci używają go niezgodnie z instrukcją obsługi. Z drugiej jednak strony Musk w 2016 r. stwierdził, że Autopilot jest prawdopodobnie lepszy niż kierowca w postaci człowieka. Śledczy sprawdzą, czy komunikaty medialne lub wskazówki na temat używania aut Tesli nie mogły zasugerować nabywcom, że mają do czynienia z samochodem całkowicie autonomicznym.

Na stronie internetowej Tesli czy w instrukcjach obsługi można przeczytać, że system Autopilot został stworzony tak, by wspomagać kierowanie, hamowanie, przyspieszanie i zmienianie pasa ruchu, ale te funkcje nie czynią pojazdu autonomicznym. Skoro jednak deklaracje firmy na stronie internetowej i w instrukcjach obsługi były tak jasne, to dlaczego doszło do tylu zdarzeń, w czasie których działał Autopilot, a kierowca zajął się czymś zupełnie innym? Amerykańska agencja NHTSA sprawdziła losy 830 tys. aut Tesli i znalazła 16 kolizji, do których miało dojść w czasie używania systemu.

Prowadzący dochodzenie urzędnicy mogą postawić pracownikom Tesli zarzuty karne, ubiegać się o sankcje cywilne, ale także zakończyć pracę dochodzeniową bez podejmowania żadnych dalszych działań.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.