Potężna kwota pozwu. Producent aut ma duże kłopoty

Cztery lata miał trwać proceder proceder niewłaściwego informowania o możliwościach systemu autonomicznej jazdy w samochodach Tesli. Zdaniem akcjonariuszy inwestorzy lokowali swoje pieniądze, wierząc, że auta amerykańskiej marki mają większe możliwości.

Tesla Model 3Tesla Model 3
Źródło zdjęć: © WP | Michał Zieliński
Tomasz Budzik

16 lutego 2023 r. wartość akcji Tesli nagle spadła o 5,7 proc. Nie był to przypadek, a skutek decyzji amerykańskiej agencji NHTSA, zajmującej się bezpieczeństwem na drogach. Ta nakazała akcję przywoławczą 362 tys. samochodów ze względu na obawy dotyczące oprogramowania wspomagającego kierowcę. Akcjonariusze, wśród których przewodniczą rolę gra Thomas Lamontagn, oskarżają producenta (i jednocześnie Elona Muska) o nadmiernie optymistyczne informowanie o technologii autonomicznej.

Nietrudno stwierdzić, że system, który w dużym stopniu miał wyręczać kierowcę, wymieniany był wśród największych atutów samochodów Tesli. Tymczasem NHTSA stwierdziło, że w trybie automatycznym może dojść do ignorowania znaku stop, przejeżdżania przez skrzyżowanie na żółtym świetle, jeździe prosto z pasa do skrętu w prawo czy przekraczania dozwolonej prędkości. W tym samym czasie wartość akcji Tesli spadła o 5,7 proc., co odpowiadało wówczas 38,6 mld dolarów.

Kwota jest niebagatelna. Nic więc dziwnego, że akcjonariusze postanowili walczyć o pieniądze. Według agencji Reuters, autorzy pozwu argumentują, że kłopoty z technologią autonomiczną wpłynęły na spadek wartości akcji. Idąc tym tokiem myślenia, wcześniej wartość firmy nadmiernie wzrosła właśnie na skutek pełnych optymizmu obietnic producenta. Jak się okazało, częściowo bez pokrycia.

Tesla nie zgadza się z tezami zawartymi w pozwie, argumentując, że ambitne cele, które postawiła sobie firma w zakresie autonomii, po prostu nie znalazły jeszcze swojej realizacji. Nie ma więc mowy o oszustwie, a jedynie niepowodzeniu na drodze do osiągnięcia założeń.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie