Test: Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid (2022) - talenty odkrywa dopiero tryb sportowy

TestyCupraTest: Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid (2022) - talenty odkrywa dopiero tryb sportowy11.03.2022 16:53
Cupra Formentor
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski

Hybryda plug-in to bardzo uniwersalne rozwiązanie, jeśli chcecie (i macie jak) jeździć na co dzień na prądzie, ale w trasie chcecie zachować łatwość użytkowania auta na benzynę. Czy jednak PHEV to dobre rozwiązanie w sportowym aucie, jeśli jednym z jego składników jest motor 1.4? Odpowiedzi na to pytanie szukałem w jednym z najładniejszych crossoverów na rynku: cuprze formentorze.

Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid - opinia, test

Powtarzam to za każdym razem, gdy piszę o hybrydzie plug-in. Na obecne czasy to rozwiązanie idealne, jeśli masz gdzie ładować baterię i podejmujesz decyzję zakupową świadomie. Jeśli dostałeś służbowego PHEV-a i szansa, że będziesz ładować go częściej niż raz na dwa tygodnie, jest mała – to najgorszy zakup, jakiego mogła dokonać twoja firma. Właśnie dostałeś auto z za małym bagażnikiem i dużą masą.

Załóżmy jednak, że to był przemyślany zakup. Chciałeś PHEV-a, masz jak go regularnie ładować. W takim wypadku cupra formentor odwdzięczy się bardzo niskim zużyciem paliwa, bo na prądzie można tu przejechać bez problemu nieco ponad 40 km. To wystarczy do codziennego przemieszczania się na trasach miejskich i podmiejskich.

Cupra Formentor, Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Cupra Formentor
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski

Na dodatek w formentorze ta jazda odbywa się w świetnym stylu. Uważam, że designerzy Cupry zrobili tu kawał świetnej roboty – nadwozie tego crossovera wygląda muskularnie i nowocześnie, może nawet potężnie. Ta ostatnia cecha może być nieco myląca.

Wnętrze formentora jest optymalne, jeśli chodzi o przestrzeń, ale na pewno nie wielkie. Nie ma tu salonów, nad którymi można się rozwodzić. Na krytykę zasługuje jedynie wysokość kanapy – siedzi się na niej z podniesionymi kolanami. To jednak detal. Ostatecznie to przyzwoite wnętrze na podróż w układzie 2+2. Niestety za tym równaniem nie nadąża bagażnik. Jest on dość płytki. 345 l to zdecydowanie za mało dla aktywnej rodziny. To 90 l mniej niż w przypadku formentora z konwencjonalnym napędem.

Cupra Formentor, Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Cupra Formentor
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski

Wróćmy do środka, ale tym razem już na miejsce kierowcy. Jest ono skrojone bardzo dobrze. Fotel jest wygodny, zapewnia dobre trzymanie boczne. Piątka też za kierownicę – jest nie tylko zgrabna, ale i praktyczna. Perforowane elementy w pozycji za piętnaście trzecia znacznie poprawiają chwyt.

Jedyny minus związany z „kółkiem” dotyczy tak naprawdę tunelu środkowego. Przycisk startera silnika znalazł się na kierownicy. I nie byłoby w tym nic złego, gdyby centralnie, zaraz przy sterowniku skrzyni biegów, nie pojawił się duży przycisk, który aż prosi, żeby włączyć nim auto. Sęk w tym, że to wyłącznik kontroli trakcji. Nie zliczę, ile razy po tym, jak wsiadłem do auta, próbowałem odpalić go tym guzikiem.

Cupra Formentor, Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Cupra Formentor
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski

Kiedy już obudziłem cuprę formentor do życia (właściwym przyciskiem) dostałem wszystko to, czego można oczekiwać po współczesnym aucie tego segmentu: nowoczesny wirtualny kokpit i barwne menu systemu multimedialnego, wyglądające jak ekran smartfona. Cupra zaprojektowała to ładnie – wszystko jest narysowane bardzo zgrabnie. Szkoda tylko, że eksperci hiszpańskiej marki nie poświęcili więcej uwagi łatwości użytkowania.

Żeby zarządzać ładowaniem baterii w trakcie jazdy, co jest moim zdaniem czynnością po prostu codzienną w PHEV-ach, trzeba wchodzić w menu zaskakująco głęboko – nie ma tego nigdzie pod ręką. Spodziewałbym się, że to będzie można regulować wręcz z kierownicy, a tak nie jest – trzeba zanurzyć się w głąb menu infotainmentu.

Cupra Formentor, Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Cupra Formentor
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski

Gdy podłączyłem już Android Auto, podpiąłem telefon przez jedno z miliarda USB-C na pokładzie i ruszyłem, cupra formentor oszołomiła mnie… spokojem? Nie tego się spodziewałem. Myślałem, że od pierwszego ruchu prawą stopą na gazie ta cupra wyrwie dziko naprzód, ale tak się nie stało.

Do dyspozycji kierowcy jest tu 245 KM, czyli więcej niż wystarczająco. Tymczasem hybrydowy formentor okazał się na dzień dobry zupełnie cywilizowanym autem. W parze z tym spokojem pod maską idzie zupełnie kulturalne zawieszenie, nienarzucające się agresywną charakterystyką.

Cupra Formentor, Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Cupra Formentor
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski

Wygląda na to, że zawartość Cupry w cuprze jest niższa, niż można się spodziewać po nastroszonym wyglądzie hiszpańskiego crossovera. I tu bardzo bym się pomylił, bo pełnię talentów hybrydowego formentora odkrywa dopiero tryb sportowy. Wystarczy naciśnięcie przycisku na kierownicy, by kompletnie odmienić oblicze tej maszyny.

Zmiany są wręcz drastyczne. Układ napędowy wreszcie wychodzi z trybu „sjesta” i zostawia lenistwo na drugim biegunie. Formentor po przejściu do trybu właściwego do charakteru marki staje się genialnie responsywny, błyskawicznie reaguje na polecenia kierowcy. Bez zastanowienia katapultuje się naprzód. Wreszcie daje poczuć sens montowania hybryd w takich samochodach: przypomina, jak dużo daje wzmocnienie charakterystyki jednostki spalinowej silnikiem elektrycznym.

Cupra Formentor, Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Cupra Formentor
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski

Czy przeszkadza mi to, że końcówki układu wydechowego są zaślepione? Tak, mogłoby ich po prostu nie być i nikomu by to nie przeszkadzało. Czy wadzi mi dźwięk puszczany z głośników w trybie sportowym? Nic a nic. Jest dobrze realizowany i tylko fakt, że normalnie go nie ma, sprawia, iż domyślam się, że jest to sztucznie generowany dźwięk.

Cupra formentor jest całkiem nieźle wyważona. W zakrętach prowadzi się neutralnie, chociaż momentami czuć masę zwiększoną przez akumulator. Najbardziej daje się ona we znaki przy hamowaniu. Jeśli przesiedliście się z auta podobnej klasy, ale z napędem konwencjonalnym możecie poczuć niewielką różnicę. Cupra formentor PHEV waży ponad 1,7 t.

Cupra Formentor, Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Cupra Formentor
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski

Hiszpański crossover zaskoczył mnie swoimi dwoma obliczami. Sądziłem, że będzie to jednoznacznie sportowy crossover, ale tak nie jest. Nie zawsze. Jeśli potrzebujecie osiągów i emocji – to auto ich dostarczy. Nie będzie was jednak zasypywać nimi nieustannie, w każdej chwili. Chociaż to model oryginalny Cupry, to jeśli tego potrzebujecie, momentami dostaniecie tu geny nieco spokojniejszego Seata.

Nasza ocena Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid (2022):
7/ 10
Plusy
  • Dynamiczny układ napędowy w trybie sportowym
  • Bardzo atrakcyjny wygląd
  • Świetna kierownica
  • Dobre sportowe fotele
  • Wystarczający na co dzień zasięg na prądzie
  • Neutralny charakter przy podstawowych ustawieniach jazdy
  • Dobra jakość wykonania
Minusy
  • Nieduży bagażnik
  • Dziwne położenie przycisku wyłączającego kontrolę trakcji
  • Głęboko zakopane w menu ustawienie ładowania akumulatora w trakcie jazdy
  • Atrapy końcówek układu wydechowego takiemu modelowi nie przystoją
  • Wyższa masa PHEV-a odczuwalna przy hamowaniu

Cupra Formentor (2022) - galeria zdjęć

[1/24]
[2/24]
[3/24]
[4/24]
[5/24]
[6/24]
[7/24]
[8/24]
[9/24]
[10/24]
[11/24]
[12/24]
[13/24]
[14/24]
[15/24]
[16/24]
[17/24]
[18/24]
[19/24]
[20/24]
[21/24]
[22/24]
[23/24]
[24/24]

Cupra Formentor (2022) - dane techniczne

Cupra Formentor VZ 1.4 e-Hybrid (2022)
Rodzaj napędu:Hybryda plug-in
Pojemność silnika spalinowego:1395 cm³
Skrzynia biegów:Automatyczna, DSG 6-biegowa
Moc maksymalna systemowa:245 KM
Moment maksymalny systemowy:400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h:7 s
Prędkość maksymalna:210 km/h
Pojemność akumulatora trakcyjnego:12 kWh brutto
Pojemność bagażnika:40 l
Spalanie:
Zasięg na energii elektrycznej (katalogowo):53-54 km
Zmierzony zasięg na energii elektrycznej:42 km (0-4 st. C)
Średnie zużycie paliwa (katalogowo):1,4 l/100 km
Zmierzone zużycie paliwa w mieście:8 l/100 km*
Zmierzone zużycie paliwa na drodze ekspresowej:6,8 l/100 km*
Ceny:
Model od:124 200 zł
Wersja napędowa od:212 200 zł
Cena testowanego egzemplarza:Ok. 247 tys. zł
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.