Test: Jaguar I-Pace - czy po 3 latach na rynku dalej jest tak atrakcyjny?

TestyJaguarTest: Jaguar I-Pace - czy po 3 latach na rynku dalej jest tak atrakcyjny?14.05.2021 12:34
Tego jaguara trudno zakwalifikować do jednego segmentu.
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

To pierwszy jaguar, który otrzymał tytuł Europejskiego Samochodu Roku. I-Pace zdobył moje serce łatwością obsługi oraz komfortem jazdy. Po 3 latach sprawdzam, czy w tym ultraszybko rozwijającym się segmencie pojazdów elektrycznych jest on jeszcze konkurencyjny.

Jaguar I-Pace - test, opinia

I-Pace zgarnął też statuetkę Światowego Samochodu Roku oraz, co ciekawe, Samochodu Roku Wirtualnej Polski 2018 roku. Tak o jaguarze pisał wówczas redaktor naczelny WP Motoryzacja, Mariusz Zmysłowski:

Pierwszy samochód elektryczny Jaguara można określić jednym słowem: przełomowy. Z tak dużym zasięgiem pozwala zapomnieć o problemie ładowania i rozkoszować się świetnymi osiągami oraz przestronnym wnętrzem. I-Pace przy tym prowadzi się jak na auto z kotem na kierownicy przystało. Jest precyzyjny i angażujący, a jednocześnie wyjątkowo komfortowy. To wszystko w pięknym nadwoziu zaprojektowanym przez Iana Calluma.

3 lata później w rękach mam kluczyki do nowego egzemplarza. Z zewnątrz zmiany – jeśli jakiekolwiek zaszły – wymagają obserwacji pod mikroskopem. W ofercie pojawił się pakiet Black (czyli w praktyce dodaje kilka czarnych elementów). I-Pace pokazał, na co stać Iana Calluma, gdy nie jest on ograniczany takimi drobnostkami jak umieszczenie silnika spalinowego z przodu.

I-Pace wprowadził na drogi płytę podłogową, w której akumulator umieszczony jest w podłodze. To daje stylistom praktycznie wolną rękę, a inżynierom ułatwia pracę – środek ciężkości umieszczono bardzo nisko, przez co auto trzyma się drogi jak przyklejone. Mogę sobie tylko wyobrazić, jakie katusze przechodzą opony, gdy przerzucam z zakrętu w zakręt auto ważące nieco ponad 2 tony.

Jaguar I-Pace, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Jaguar I-Pace
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Waga akumulatorów nie jest jeszcze problemem, który możemy łatwo przeskoczyć, ale zasięg w i-pace to już inna sprawa. Dalej mamy ogniwo o pojemności 90 kWh, które teraz, po mikroliftingu, możemy naładować nieco wyższą mocą w przypadku wallboxa (11 kW zamiast tylko 7). W praktyce możemy przejechać nawet 400 km.

Od razu po wyjechaniu z salonu uciekam z miasta. Doceniam, jak… normalne jest to auto. Gdy tesla sama otworzyła przede mną drzwi i zaatakowała mnie potokiem komunikatów oraz dźwięków, tu nic takiego nie ma miejsca. Wciskasz przycisk, by uruchomić auto, wciskasz drugi, by ruszyć w ciszy.

No nie do końca takiej ciszy, bo nadal mamy tu szum opon i coś, co można nazwać odgłosem pracy silnika generowanym z głośników, ale to – wbrew pozorom – bardzo dobra wiadomość. Daje on wskazówkę dot. tego, pod jakim obciążeniem jest układ napędowy.

Jaguar I-Pace, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Jaguar I-Pace
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Mając do dyspozycji prawie 700 Nm, można bardzo łatwo przesadzić z prędkością. Przyspieszenie wciska gałki oczne w oczodoły, a odzyskiwanie energii sprawia, że chcą one całkowicie wypaść. To podniesiony hatchback, który - choć ma "tylko" 4,8 s do setki - jest po prostu uzależniający.

To dokładne przeciwieństwo BMW i8, o którym napisałem, że jest jak z przyszłości, choć ma "tylko" silnik spalinowy z układem hybrydowym. Jaguar i-pace, choć napędza go silnik elektryczny, nowe złote dziecko motoryzacji, sprawia wrażenie najzwyklejszego auta, w którym ktoś "przez przypadek" podmienił układ napędowy.

Jaguar I-Pace - wnętrze, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Jaguar I-Pace - wnętrze
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Standardowa podmiejska trasa, przejechana bez szaleństw, wiąże się z zużyciem ok. 18-19 kWh. Na trasie szybkiego ruchu jest to średnio 22-23 kWh. Biorąc pod uwagę pojemność baterii, prawie 400 km na jednym ładowaniu jest jak najbardziej w... no cóż, zasięgu. Spore znaczenie ma odzyskiwanie energii - jeżdżąc przez wsie, udało się odzyskać nawet 10 kWh na każde 100 km, a korzystając z czasu na przekąskę, "doładować" auto o 7 km przy użyciu zwykłego gniazdka 230V.

W kabinie za to pojawiły się nowe multimedia Pivi, oparte na 3 ekranach. Widzieliśmy je już wcześniej w Land Roverze Defenderze. Oprócz samej zmiany wyglądu ten układ pobiera sobie aktualizacje, które mają ulepszać działanie systemów. Ich obsługa jest prosta i logiczna. Materiały w kabinie jak na ten segment można określić jako poprawne, jakość wykonania jest wysoka, ale do Audi jednak trochę brakuje.

Jaguar I-Pace - wnętrze, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Jaguar I-Pace - wnętrze
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

A jest to porównanie nieprzypadkowe. Gdy Jaguar instaluje w swoich autach multimedia Pivi, te z Audi potrafią "przemyśleć" wprowadzoną w nawigacji trasę, sprawdzić, gdzie będą zjeżdżać z górki i odzyskać energię, ewentualnie doładować się przy wjeżdżaniu w strefę z niższą dozwoloną prędkością. Widzą też hamujące auta przed sobą. Myślą, kombinują i decydują za kierowcę. I może dlatego uważane są za takie bezduszne.

Jaguar na razie tego nie potrafi. Nie zwiększono też jego szybkości ładowania, przez co elektryczny model nie przyjmuje większej mocy niż 100 kW. To jednak problem praktycznie nieistniejący w Polsce, bo takie ładowarki po pierwsze - liczą się na trasach, po drugie - są rzadko u nas spotykane.

3 lata temu Jaguar potrząsnął światem motoryzacji, a dziś pokazuje, że dalej gra w czołówce. To dobry znak, zwłaszcza że firma planuje w najbliższych latach przejść na wyłącznie elektryczne układy napędowe. Jeśli będą tak dobre w testowanym I-Pace, to nie mamy się czego obawiać.

Moja opinia o Jaguarze I-Pace. Podczas premiery I-Pace podniósł poprzeczkę tak wysoko, że nawet dziś, bez specjalnych modyfikacji, może rywalizować z najlepszymi w klasie. Jeśli chcecie przekonać się do elektrycznej motoryzacji, trudno o lepsze auto do tego zadania.

Mateusz Lubczański

Nasza ocena Jaguar I-Pace:
9/ 10
Plusy
  • Fenomenalna dynamika
  • Niezłe wyniki zużycia energii
  • Bardzo przyjemne wnętrze
Minusy
  • Grupa Volkswagena ma już bardziej zaawansowane układy odzyskiwania energii w czasie jazdy
[1/15]
[2/15]
[3/15]
[4/15]
[5/15]
[6/15]
[7/15]
[8/15]
[9/15]
[10/15]
[11/15]
[12/15]
[13/15]
[14/15]
[15/15]
Jaguar I-Pace (2021)

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie:Elektryczny 
Rodzaj paliwa:Prąd 
Moc maksymalna:400 KM 
Moment maksymalny:696 Nm 
Typ napędu:na wszystkie koła 
Hamulce przednie:tarczowe, wentylowane 
Hamulce tylne:tarczowe 
Zawieszenie przednie:kolumna MacPhersona, pneumatyczne 
Zawieszenie tylne:niezależne, pneumatyczne 
Koła, ogumienie przednie:245/50 R20

 

Koła, ogumienie tylne:245/50 R20 

Masy i wymiary:

Typ nadwozia:

SUV

 
Liczba drzwi:5 
Masa własna:2133 kg 
Długość:4682 mm 
Szerokość:2011 mm 
Wysokość:1565 mm 
Rozstaw osi:2990 mm 
Pojemność akumulatora:90 kWh 
Pojemność bagażnika:656 l 
Osiągi:
 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:4,8 s 
Prędkość maksymalna:200 km/h 
Zasięg:480 km (WLTP)ok. 410 km (miasto)
Emisja CO2:

0 g/km

 

Test zderzeniowy Euro NCAP:5 gwiazdek 
Cena:
Model od:364 000 zł 

Pełne dane techniczne na AutoCentrum.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.