Test: Kia Niro HEV – przyjemnie przyziemna

TestyKiaTest: Kia Niro HEV – przyjemnie przyziemna24.01.2023 15:08
Kia Niro HEV
Źródło zdjęć: © WP Autokult

Jeszcze nigdy nuda nie była tak… atrakcyjna. Nowa Kia Niro składa się z bardzo dobrych elementów, które dały nam świetne, ale przyjemnie przyziemne auto. Takie pojazdy też są potrzebne.

Poprzednia generacja Niro wyróżniała się głównie tym, że jej nazwa nawiązywała do pewnego bardzo utalentowanego aktora. Model był udany, ale nie porywał wyglądem, trafiając np. do taksówkarzy, którzy docenili jego atrybuty.

Druga generacja… wygląda zdecydowanie lepiej, ale dalej nie jest to pojazd, za którym obrócilibyście się na parkingu (co, jak wiadomo, jest wyznacznikiem atrakcyjności czterech kółek). Na pewno pomaga nowy projekt świateł LED nawiązujący do największego Sorento. Jedynym szaleństwem jest czarny słupek C, który kosztuje 2 tys. zł i nie ma go na egzemplarzu ze zdjęć. Warto zwrócić uwagę na rozstaw osi, który wynosi 2720 mm, co jest wynikiem lepszym niż np. w skodzie octavii (2680 mm).

Kia Niro HEV, Źródło zdjęć: © WP Autokult
Kia Niro HEV
Źródło zdjęć: © WP Autokult

Co oczywiste, miejsca z tyłu nie brakuje, do dyspozycji pasażerów są też porty USB-C w oparciach foteli pierwszego rzędu. Te z kolei nie tylko mają funkcję leżanki, ale i są cieńsze o 30 proc. w stosunku do tych w poprzedniku, lecz nie czuć tego po zajęciu miejsca. Inżynierowie Kii w ogóle skupili się na obniżeniu masy auta. Samo nadwozie jest lżejsze o 20 kg, nie ma też wstecznego biegu (jeździmy do tyłu na silniku elektrycznym), co pozwoliło na zmniejszenie wagi o kolejne 2,3 kg i ograniczenie konsumpcji paliwa o 0,62 proc. Ostatecznie jednak Niro nie jest rekordowo lekka: waży 1399 kg.

W środku znajdziemy elementy wnętrza uznanego Sportage'a. Tak, jest szaro, a spośród pięciu tapicerek tylko jedna jest jasna. Same ekrany mające 10,25 cala mogą robić wrażenie, ale grafiki są proste i czytelne. Bardzo podoba mi się rozwiązanie panelu klimatyzacji, który wykorzystuje te same pokrętła do regulacji głośności. Irytuje nieregulowany podłokietnik.

Kia Niro HEV, Źródło zdjęć: © WP Autokult
Kia Niro HEV
Źródło zdjęć: © WP Autokult

54 proc. sprzedanych Niro to auta z klasycznym układem hybrydowym. W przeciwieństwie jednak do pojazdów Toyoty, nic tutaj nie wyje przy przyspieszaniu. Układ oparto na wolnossącym silniku o pojemności 1,6 l (niewysilonym, bo generującym zaledwie 105 KM), dwusprzęgłowej przekładni i ogniwie litowo-jonowym o pojemności 1,32 kWh (7 lat gwarancji). Bezemisyjnie można więc przejechać kilkaset metrów.

Bardzo podoba mi się fakt, że nawet w zwykłej hybrydzie można regulować rekuperację przy pomocy łopatek (to domena odmian PHEV i elektryków). Jeszcze bardziej podobają mi się wyniki spalania: 4,9 l bezołowiowej w mieście, z potencjałem na 4,4 l pod miastem. Oczywiście przyspieszenie nie jest specjalnie wciskające w fotel. Niro potrzebuje około 10 sekund na osiągnięcie setki, więc jest to wynik po prostu średni. Wyjazd na drogę ekspresową to skok do 6,4 l, co jest jak najbardziej do zaakceptowania.

Kia Niro HEV, Źródło zdjęć: © WP Autokult
Kia Niro HEV
Źródło zdjęć: © WP Autokult

Da się wyczuć, że powyżej tej prędkości (która jest niespotykana w Europie, poza Niemcami i właśnie Polską) w kabinie robi się głośno, a i samo spalanie rośnie do 8 l. Producent twierdzi, że zainstalowano więcej mat wygłuszających z tyłu, ale nie ma się co oszukiwać, że to zaledwie samochód kompaktowy. W przeciętnym scenariuszu użytkowania nie będziecie narzekać.

Oczywiście nie spodziewajcie się też fajerwerków w kwestii prowadzenia. Z tyłu zamontowano zawieszenie wielowahaczowe, układ kierowniczy jest precyzyjny, ale nie przekazuje specjalnie dużo informacji. Przejażdżka po zakrętach nie pozostawia w głowie żadnych wspomnień i w sumie w tej klasie tak powinno być.

Kia Niro HEV, Źródło zdjęć: © WP Autokult
Kia Niro HEV
Źródło zdjęć: © WP Autokult

Ceny Kii Niro HEV kształtują się na poziomie od 126 900 do 150 tys. zł. Nie ma już – jak kiedyś – wersji wyposażenia S. Startujemy od M i mamy od razu pełne LED-y, 16-calowe felgi aluminiowe, kamerę cofania, fikuśny układ klimatyzacji, dwustrefową klimatyzację. Szkoda, że nie mamy podgrzewanych foteli, kierownicy, a dokupić możemy jedynie aktywny tempomat w ramach pakietu.

Kia Niro wpada jednak w sidła konkurencji, która okazuje się składać z podniesionych (przynajmniej odrobinę) modeli. Teoretycznie możemy w tym budżecie kupić Renault Arkanę (te same widełki dla wszystkich wersji), klaustrofobiczną Toyotę C-HR (i to ze słabszym silnikiem 1.8) albo dobrze wyposażoną z silnikiem 1.5 i mocą 150 KM.

Nie ma praktycznie żadnego powodu, by hybrydowego Niro nie kupić, ale z drugiej strony… brakuje kluczowej karty przetargowej, by wyjechać nią z salonu. Widzę jednak potencjał w środowisku taksówkarskim, zwłaszcza że prognozowane ceny Toyoty Prius są chyba wzięte z kosmosu, a i nie każdy potrzebuje pełnej hybrydy plug-in, na którą zdecydowali się Japończycy.

Mateusz Lubczański

Nasza ocena Kia Niro HEV:
7/ 10
Plusy
  • Sporo przestrzeni w kabinie
  • Niskie spalanie
  • Jednostka nie wyje podczas przyspieszania jak w innych hybrydach
  • Bardziej charakterystyczne nadwozie...
Minusy
  • ... ale bez chociażby czarnej listwy na słupku C ginie w tłumie
  • Poprawna we wszystkich aspektach, ale bez asa w rękawie
[1/24] Kia Niro HEV, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[2/24] Kia Niro HEV, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[3/24] Kia Niro HEV, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[4/24] Kia Niro HEV, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[5/24] Kia Niro HEV, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[6/24] Kia Niro HEV, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[7/24] Kia Niro HEV, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[8/24] Kia Niro HEV, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[9/24] Kia Niro HEV, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[10/24] Kia Niro HEV, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[11/24] Kia Niro HEV, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[12/24] Kia Niro HEV, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[13/24] Kia Niro HEV, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[14/24] Kia Niro HEV, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[15/24] Kia Niro HEV, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[16/24] Kia Niro HEV, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[17/24] Kia Niro HEV, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[18/24] Kia Niro HEV, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[19/24] Kia Niro HEV, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[20/24] Kia Niro HEV, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[21/24] Kia Niro HEV, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[22/24] Kia Niro HEV, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[23/24] Kia Niro HEV, Źródło zdjęć: © WP Autokult
[24/24] Kia Niro HEV, Źródło zdjęć: © WP Autokult

Kia Niro HEV - dane techniczne, osiągi

Pojemność silnika:1580 cm3
Rodzaj paliwa:benzyna+prąd
Typ napędu:na przednią oś
Skrzynia biegów:dwusprzęgłowa, sześciobiegowa
Moc systemowa napędu hybrydowego:141 KM
Pojemność zbiornika paliwa:42 l
Pojemność bagażnika:425 l z kołem zapasowym, 451 z zestawem naprawczym (VDA)

Zużycie paliwa i osiągi

Zmierzone zużycie paliwa w mieście:4,9 l/100 km
Zmierzone zużycie paliwa na drodze krajowej:4,4 l/100 km
Zmierzone zużycie paliwa na drodze ekspresowej:

6,4 l/100 km

Zmierzone zużycie paliwa na autostradzie:

8,6 l/100 km

Przyspieszenie 0-100 km/h:

10,4 s (koła 16") - 10,8 s (18")

Prędkość maksymalna:166 km/h

Ceny

Cena modelu podstawowego od:124 900 zł
Cena egzemplarza ze zdjęć:ponad 147 900 zł
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.