Test: Volkswagen Multivan z hybrydą plug-in - lepsze wrogiem dobrego

TestyVolkswagenTest: Volkswagen Multivan z hybrydą plug-in - lepsze wrogiem dobrego13.03.2022 13:50
Volkswagen Multivan
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Po zlikwidowaniu Sharana Volkswagen musiał zaoferować model dla dużych rodzin. Do tego zadania wybrano Multivana, który teraz osadzony jest na płycie podłogowej Golfa, co przynosi zarówno dużo zalet, jak i wad i ograniczeń.

Volkswagen Multivan (2022) - test, dane techniczne

Na początek słówko wyjaśnienia: Volkswagen podzielił swoją gamę "dużych" samochodów na 3 główne filary: osobowego Multivana (to nie jest jednak T7), Transportera i Caravelle osadzone dalej na platformie T6.1 oraz elektrycznego I.D Buzz (premiera 9 marca!). Multivan jest teraz modelem zaprojektowanym na płycie podłogowej Golfa, przez co korzysta z jego układów napędowych oraz innych rozwiązań technicznych, jak chociażby multimedia.

Volkswagen Multivan, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Volkswagen Multivan
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

To oznacza dużą ewolucję modelu. Rozstaw osi – w stosunku do obecnych jeszcze w gamie modeli T6.1 - zwiększył się o 124 mm. Auto jest szersze o 37 mm (i to czuć chociażby w pierwszym rzędzie), jest dłuższe o 69 mm (a dostępna będzie jeszcze dłuższa wersja – dokładnie o 20 cm), ale i niższe o 47 mm. Próg bagażnika pozostał na tym samym poziomie – 580 mm, ale nie wiem jakim cudem da się tam upchać 469 l bagaży. W praktyce, z trzecim rzędem foteli i kablami do ładowania, przestrzeń bagażowa jest symboliczna.

Nieprzypadkowo mówię o trzecim rzędzie foteli, bowiem zrezygnowano w Multivanie z kanapy i postawiono na 3 indywidualne siedziska. By umieścić je obok siebie trzeba usunąć podłokietniki. Fotele są lżejsze o ok. 20 proc. (ważą do 30 kg w zależności od specyfikacji), ale w przeciwieństwie do T6.1 nie obracają się – trzeba je po prostu wypiąć i odwrócić, co jest wg. mnie krokiem wstecz. Nowy system prowadnic pozwala na znacznie łatwiejsze przesuwanie siedzisk czy stolika.

Jeśli chcemy, możemy wpiąć na środek np. kolejny stolik, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Jeśli chcemy, możemy wpiąć na środek np. kolejny stolik
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Sam stolik też wymaga kilku słów więcej. Teraz prowadnice ciągną się do pierwszego rzędu, więc może on działać jako rozbudowany podłokietnik (spokojnie, kapitańskie fotele też je mają). Możecie też kupić drugi element w salonie i każdy będzie zadowolony. To wszystko pozwala na znacznie szerszą konfigurację wnętrza. Pasażerowie nie powinni narzekać na porty USB (są i w trzecim rzędzie, choć to USB-C), ale brak rolety w przeszklonym dachu uznaję za poważną niedoróbkę (ma wyłapywać 44 proc. ciepła).

Pod względem ergonomicznym ciężko jest się do czegokolwiek przyczepić – chyba, że mówimy o multimediach. Narzekam na nie praktycznie w każdym nowym produkcie grupy VAG i to nie dlatego, że są skomplikowane (choć wiele elementów dałoby się znacznie uprościć). Choć ściszenie radia odbywa się przez niepodświetlony, dotykowy panel, tak nie raz zdarzyło się, że elektronika chciała ściszyć komendy głosowe zamiast słuchanej audycji. Dodajmy do tego klimatyzację działającą z opóźnieniem oraz zacinające się funkcje i dojdziemy do wniosku, że ten system nie powinien znaleźć się w samochodzie produkowanym seryjnie – delikatnie mówiąc. To tak, jakby Volkswagen chciał być bardzo młodzieżowy – i poległ na tym polu sromotnie.

Volkswagen Multivan - wnętrze, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Volkswagen Multivan - wnętrze
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Wykorzystanie płyty podłogowej Golfa oznacza, że Multivan po raz pierwszy otrzymał hybrydę plug-in, czyli pozwalającą na ładowanie ze zwykłego gniazdka. Opiera się ona na silniku o pojemności 1,4 l – tak, to nie pomyłka. Taki układ Niemcy rozwijają już od lat, choć w tym wypadku jest on dla bardzo specyficznego klienta.

Łącznie układ ma 218 KM i składa się z silnika spalinowego (150 KM, 250 Nm) oraz elektrycznego (115 KM, choć w hybrydach te wartości się nie sumują). W praktyce jednak cała ta elektryfikacja jest zaledwie ciekawostką.

Volkswagen Multivan - wnętrze, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Volkswagen Multivan - wnętrze
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Akumulator ma 10,4 kWh pojemności użytecznej, a w mieście auto ważące ok. 2,1 tony (tylko z kierowcą!) wymaga mniej więcej 25 kWh energii. Między bajki można więc włożyć zasięg wynoszący 48 km. Realistycznie jest to 30-35 km i to jeśli bawicie się w odzyskiwanie energii. Nawet ładowanie mnie rozczarowało – kiedy z nadzieją podjechałem do ładowarki Greenwaya by uzupełnić prąd, okazało się, że Multivan przyjmuje maksymalnie 3,6 kW energii, czyli ładowanie od zera to ponad 3 godziny. Innymi słowy – elektrowni Bełchatów tym nie wyłączysz. Ba - nawet nie musisz inwestować w wallboksa do garażu - wystarczy proste gniazdko.

Oczywiście – jeśli ładujesz się w domu przez całą noc, podrzucasz gromadkę dzieciaków do szkoły za rogiem i robisz zakupy w sklepie, który widzisz z okna, takie rozwiązanie może się kalkulować. W pozostałych przypadkach zostajesz z autem, które – ponownie – waży ponad 2 tony i ma silnik o pojemności 1,4 l. Dojedziesz? Oczywiście. Rozpędzisz się? Z gazem w podłodze, ale jednak. Czy będziesz tęsknił za silnikiem Diesla? O tak.

Volkswagen Multivan - wnętrze, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Volkswagen Multivan - wnętrze
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Na szczęście diesel będzie dostępny w ofercie. Na razie w przypadku rozładowanej hybrydy trzeba liczyć się ze spalaniem w wysokości 9,5 l w mieście i 8,4 l na drodze ekspresowej (oczywiście jadąc zgodnie z limitem prędkości). Pod miastem da się osiągnąć nawet 6,5 l, jeśli jedziemy zgodnie z zasadami ecodrivingu, odzyskując każdy watt energii.

Ile przyjdzie nam zapłacić za takie rodzinne auto? Minimum 200 tys. zł z VAT, a w wydaniu plug-in zaczynamy z pozycji 248 tys. zł. Nadal jednak będę upierał się, że to auto musi mieć pod maską silnik Diesla, który startuje z poziomu 221 700 zł. Pamiętajmy, że to dopiero początek – egzemplarz na zdjęciach, z dodatkami, to już kwestia 300 tys. zł.

Volkswagen Multivan - wnętrze, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Volkswagen Multivan - wnętrze
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Konkurentem multivana jest np. propozycja koncernu Stellantis i Toyoty – znana jako Toyota ProAce Verso czy Opel Zafira Life. Tu mówimy wyłącznie o silniku Diesla pod maską, a ceny takiego pojazdu startują od 150 tys. zł, a w przypadku dobrze wyposażonych egzemplarzy – ok. 200 tys. zł. Więc czy warto aż tyle dopłacać za "kultowość" volkswagena multivana? Mam co do tego wątpliwości.

Moja opinia o Volkswagenie Multivanie plug-in hybrid. Jestem fanem wiekowej już konstrukcji T6.1, ale wiem, że musi ona być już zastąpiona czymś nowszym. Nowy multivan bardzo wyewoluował w stronę auta rodzinnego, ale nie zatracił elementu pojazdu dostawczego. To nie jest jednak jego największy problem – tego wypatrywałbym raczej w zapakowanym na siłę systemie plug-in hybrid czy multimediach, które finalnie okazały się techniczną wtopą.

Mateusz Lubczański

Nasza ocena Volkswagen Multivan z hybrydą plug-in:
7/ 10
Plusy
  • Ulepszone prowadnice i większy potencjał w personalizacji wnętrza
  • Większy komfort jazdy niż w przypadku T6.1 w miejskim scenariuszu
Minusy
  • Napęd z "osobówki" nie do końca zdaje tu egzamin...
  • ...tak samo jak multimedia
[1/29]
[2/29]
[3/29]
[4/29]
[5/29]
[6/29]
[7/29]
[8/29]
[9/29]
[10/29]
[11/29]
[12/29]
[13/29]
[14/29]
[15/29]
[16/29]
[17/29]
[18/29]
[19/29]
[20/29]
[21/29]
[22/29]
[23/29]
[24/29]
[25/29]
[26/29]
[27/29]
[28/29]
[29/29]
Volkswagen Multivan 1.4 TFSI plug-in hybrid- dane techniczne
Pojemność silnika1498 cm³ 
Rodzaj paliwaBenzyna + hybryda ładowana z gniazdka 
Skrzynia biegówdwusprzęgłowa, 7-biegowa 
Moc i moment silnika spalinowego:150 KM przy 5000-6000 rpm, 250 Nm przy 1500-3500 rpm 
Moc silnika elektrycznego:115 KM 
Łączna moc układu:218 KM 
Osiągi:
 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:- sok. 11 s
Prędkość maksymalna:192 km/h-
Zużycie paliwa (miasto):b.d. l/100 km9,2 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa podmiejska):b.d. l/100 km6,5 l/100 km
Zużycie paliwa (autostrada):b.d. l/100 km8,4 l/100 km
Ceny:
Model od 200 699 zł (1,5 l TFSI) 
Wersja od:243 651 zł 
Cena auta testowanego:298 742 zł 

Szczegółowe dane techniczne znajdziesz na AutoCentrum.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.