Test Volvo V60 T8 AWD: mocne i ekonomiczne kombi bez duszy sportowca

TestyVolvoTest Volvo V60 T8 AWD: mocne i ekonomiczne kombi bez duszy sportowca13.12.2019 07:48
Volvo V60 T8 to niezła kombinacja cech samochodu kombi i sportowego, a do tego stworzonego z myślą o niskim zużyciu paliwa.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Kiedy hybryda nie zostaje stworzona wyłącznie w celu obniżenia zużycia paliwa, lecz po to, by samochód stał się szybszy, efekt może być różny. I tak jest w przypadku Volvo V60 T8, bo rezultat zależy tu przede wszystkim od oczekiwań. Auto nie jest ani szczególnie oszczędne, ani sportowe, ale kapitalnie łączy te cechy z komfortem jazdy i użytecznością na co dzień.

Volvo V60 T8 AWD - test, opinia

Zwykłe hybrydy są tworzone po to, by samochód palił mniej, niż wskazuje na to moc. Natomiast hybrydy plug-in, czyli z możliwością ładowania z zewnątrz, są tworzone z reguły po to, by podnieść osiągi napędu oraz utrzymać niskie spalanie. No i dobrze sprawdzają się na krótkich dystansach. Z takim założeniem przygotowano napęd T8 Volvo, który łączy przedni silnik spalinowy z tylnym elektrycznym, przy okazji tworząc samochód z napędem na cztery koła.

Oszczędnie tylko na krótkim dystansie?

Nie chodzi bynajmniej o wyświechtane hasło "hybrydy palą mało tylko w mieście", które nijak ma się do rzeczywistości. Chodzi konkretnie o krótkie dystanse, które pozwolą wykorzystać w pełni naładowany akumulator i sprawny elektryczny napęd.

Najlepiej na wprost - tak należy jeździć tym samochodem. Prowadzenie jest dobre, ale charakter auta nie zachęca do sportowej jazdy., Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Najlepiej na wprost - tak należy jeździć tym samochodem. Prowadzenie jest dobre, ale charakter auta nie zachęca do sportowej jazdy.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Jest na tyle mocny (87 KM), że naciskając na pedał gazu łagodnie, da się jeździć całkiem normalnym tempem. Nie tylko po mieście, ale także w trasie i na drodze ekspresowej. Jeśli więc do pracy dojeżdżacie obwodnicą, to nie ma obaw o to, że napęd elektryczny się "zmarnuje". Wręcz przeciwnie.

Volvo podaje dla tego modelu moc 303 KM + 87 KM. Jest to suma silnika spalinowego i elektrycznego, podawana jako moc maksymalna. Jednak moc sumaryczna w hybrydzie nie jest w rzeczywistości mocą maksymalną, jaką ma do dyspozycji kierowca (tzw. mocą systemową). Dlatego świadomie używam określenia około.

Kiedy bateria się rozładuje, a energię pozyskuje już wyłącznie z pracy silnika spalinowego i odzyskuje ją przy hamowaniu, jest gorzej. Łagodna podróż drogą krajową jest jeszcze oszczędna, bo 5,8 l/100 km to wciąż bardzo dobry wynik, ale już stała prędkość 90 km/h podbije go do 6,6 l/100 km. To jednak wciąż nie koniec.

Auto jest może i świetne do miasta, ale jeszcze lepiej sprawdzi się u kogoś, kto jeździ do miasta, ale mieszka na wsi we własnym domu., Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Auto jest może i świetne do miasta, ale jeszcze lepiej sprawdzi się u kogoś, kto jeździ do miasta, ale mieszka na wsi we własnym domu.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Przejechanie w sposób dynamiczny tej samej trasy testowej, którą w każdym artykule nazywam "drogą krajową", kończy się zużyciem na poziomie 9,8 l/100 km. To szybka, ale wciąż płynna jazda, więc spalanie dość wysokie. Autostrada i tempo 140 km/h dały rezultat 10,0 l/100 km. Sporo.

O spalaniu w mieście można pisać na tej samej zasadzie co o walorach zdrowotnych krowiego mleka. Jednym służy, innym nie, a jeszcze inni mają uczulenie. Więc najlepszą odpowiedzią na pytanie o zużycie paliwa w ruchu miejskim będzie: to zależy wyłącznie od ciebie i twoich możliwości ładowania akumulatora. Gwarantuję, że możesz uzyskać od 1 do 10 l/100 km zależnie od warunków. A jeśli pojedziesz się pościgać, to i 15-20 jest do "zrobienia".

Sylwetka V60 z każdej strony może się tylko podobać, zwłaszcza w takiej specyfikacji, Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Sylwetka V60 z każdej strony może się tylko podobać, zwłaszcza w takiej specyfikacji
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Jak to jest więc z ekonomicznoscią Volvo V60 T8? Po prostu różnie. Jeśli przesiądziecie się z nowej Toyoty Camry Hybrid do V60 T8, to ostra jazda zakończy się dwukrotnie wyższym spalaniem, ale i dynamika będzie dwa razy lepsza. Jeśli przesiądziecie się z mocnego 6-cylindrowego diesla, to dynamika może nie powali was na kolana, ale ładując samochód w garażu, a jeszcze lepiej bezpłatnie, to jeżdżąc nim codziennie do pracy, okaże się wyjątkowo oszczędnym i szybkim autem.

Optymalny sposób eksploatacji tego samochodu przypomniana trochę auto elektryczne z krótkim zasięgiem, ale z drugiej strony, spokojnie pojedziecie nim na wakacje. W ostatecznym rozrachunku, na co dzień będzie spalał ok. 5 l/100 km plus ładowanie prądem, a to, że w długiej trasie będzie to dwa razy więcej, zrekompensuje osiągami.

Rewelacyjne fotele przednie i dużo miejsca dla dzieci z tyłu. "Kapitalne auto rodzinne" - powiedz żonie, a moc i osiągi zostaw dla siebie., Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Rewelacyjne fotele przednie i dużo miejsca dla dzieci z tyłu. "Kapitalne auto rodzinne" - powiedz żonie, a moc i osiągi zostaw dla siebie.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

T8 jest szybkie, ale przede wszystkim rewelacyjnie komfortowe

Tak na dobrą sprawę trudno o drugi samochód tej klasy, który daje moc blisko 400 KM, a jednocześnie może spalić 2 l/100 km. Nawet biorąc pod uwagę te najgorsze dla hybryd plug-in warunki, to tak naprawdę wciąż jest to samochód oszczędny względem mocy, jaką oferuje.

Patrząc na wielki ekran można dostać oczopląsu, za to można go pochwalić za bardzo dobrą reakcję na dotyk., Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Patrząc na wielki ekran można dostać oczopląsu, za to można go pochwalić za bardzo dobrą reakcję na dotyk.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Przyspiesza kapitalnie do prędkości około 180 km/h. Wyżej trochę gorzej, ale to może martwić jedynie Niemców. W niskim zakresie nie tylko samo przyspieszenie, ale przede wszystkim reakcja na gaz może się podobać. Tryb sportowy sprawia, ze nie ma nawet chwili zawahania. Pod względem reakcji na dodanie gazu Volvo T8 spokojnie może konkurować z Audi RS4. Oczywiście nie oferuje aż tak dobrych osiągów, ale ile można przyspieszać do momentu złamania przepisów? Krótko prawda? Różnice szybko się zacierają.

Jednak doskonała reakcja występuje wyłącznie w ruchu. Startując z miejsca, jest chwila opóźnienia, bo całą procedurę rozpoczyna napęd elektryczny. Potem zauważalnie dołącza spalinowy. Wiec jakby co, nie ścigajcie się nawet z Audi S4 spod świateł - przegracie.

Oczywiście Volvo V60 T8 nie da wam żadnych doznań rodem ze świata aut sportowych. 2-litrowy silnik spalinowy o mocy 303 KM pracuje jak każdy normalny 2-litrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem. Brzmienie może ciut bardziej "rasowe", ale nie spodziewajcie się za wiele. Ogólnie w samochodzie jest cicho i spokojnie, a przyspieszenie bardziej widać na prędkościomierzu niż faktycznie czuć.

Zobacz na wideo jak przyspiesza Volvo V60 T8 AWD:

To nie jest samochód sportowy, tylko szybkie, ale całkowicie cywilizowane volvo. Przede wszystkim bardzo komfortowe. Pomimo obręczy kół o średnicy 19 cali i naprawdę niskoprofilowych opon, zawieszenie sprawdza się na każdej drodze. W trasie bardzo wyważone, na pewno nierozbujane. Układ kierowniczy trochę pozbawiony czucia, ale od auta tej marki nie wymagam niczego innego.

Prowadzenie auta można opisać tak, jak całą markę Volvo - bezpieczne. Trudno cokolwiek więcej dodać, poza tym, że nawet w trybie AWD samochód jest bardziej przednio- niż czteronapędowy. No, chyba że przy ruszaniu - wtedy jest tylnonapędowe, bo praktycznie zawsze startuje się na silniku elektrycznym. Mimo wszystko napęd w takich warunkach, do jakich samochód został stworzony, działa poprawnie.

Wysoki próg pośrodku mocno ogranicza możliwość wygodnego przewiezienia trzeciego pasażera z tyłu., Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Wysoki próg pośrodku mocno ogranicza możliwość wygodnego przewiezienia trzeciego pasażera z tyłu.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Bardzo wygodne są oczywiście fotele przednie, z rewelacyjnym masażem. System audio to klasa sama dla siebie, a pozycja za kierownicą nie wymaga najmniejszych poprawek. Z tyłu niestety jest gorzej. Względem zwykłej wersji spalinowej różni się przestrzenią na nogi pośrodku - wysoki tunel kryje dodatkowy akumulator. Nie przeszkadza dwójce pasażerów, ale trzeci... równie dobrze mogłyby tam być tylko dwa niezależne fotele.

Za to bardzo dobry jest bagażnik o pojemności 529 l. Jest kształtny i przemyślany funkcjonalnie. Podoba mi się składana przegroda, którą można podzielić przestrzeń na mniejsze. Ładowność maksymalna to ok 500 kg, więc w porządku.

Cenię działanie asystentów jazdy, które nie usypiają czujności kierowcy. Cenię w tym samochodzie także rewelacyjne światła. Cenię to, ze Volvo jest inne niż niemieccy rywale z tzw. wyższej półki. Szczególnie te ich mocne wersje. V60 jest bardziej stonowane, choć zarazem piękne. Można powiedzieć, ze chłodne. Jednak chłodna kalkulacja pokazuje, że kierunek, jaki Volvo obrało dla modeli o wysokich osiągach, jest właściwy w dzisiejszych czasach. Zresztą konkurencja - patrz np. BMW 330e - już to dostrzegła.

Moja opinia o Volvo V60 T8:

Poza konkurencją "komfort podróżowania", testowe auto w żadnym dużym obszarze nie jest rewelacyjne. Jednak bardzo dobrze łączy wysokie osiągi z rozsądnym zużyciem paliwa, co sprawia, że na co dzień spisuje się doskonale. Szybkie auto, które jako jedyne może przekonać żonę do zakupu, po odrzuceniu już przez nią tak "wulgarnych" propozycji jak Audi RS4 czy Mercedes C43 AMG.

Marcin Łobodziński

Nasza ocena Volvo V60 T8 AWD:
10/ 10
Plusy
  • Niskie zużycie paliwa
  • Osiągi
  • Przestronność i funkcjonalność
  • Dobre wykonanie
  • Wygoda foteli z przodu
  • System audio
  • Wyciszenie
  • Reflektory
  • Systemy bezpieczeństwa
  • Dobra cena
Minusy
  • Dotykowa regulacja klimatyzacji
  • Duży próg pośrodku z tyłu
[1/32]
[2/32]
[3/32]
[4/32]
[5/32]
[6/32]
[7/32]
[8/32]
[9/32]
[10/32]
[11/32]
[12/32]
[13/32]
[14/32]
[15/32]
[16/32]
[17/32]
[18/32]
[19/32]
[20/32]
[21/32]
[22/32]
[23/32]
[24/32]
[25/32]
[26/32]
[27/32]
[28/32]
[29/32]
[30/32]
[31/32]
[32/32]
Dane techniczne tego samochodu sprawdzisz na AutoCentrum.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.