Ulgi dla hybryd plug-in. Ekolodzy chcą ich likwidacji, polski rząd nadal zamierza je promować

Ulgi dla hybryd plug-in. Ekolodzy chcą ich likwidacji, polski rząd nadal zamierza je promować24.11.2020 10:00
Świetne parametry i niskie spalanie. Ale tylko przy częstym używaniu wtyczki
Źródło zdjęć: © Tomasz Budzik

Spalanie na poziomie 2 l/100 km przy mocy sięgającej niemal 200 KM. Hybrydy plug-in to cudowne połączenie samochodu elektrycznego i spalinowego. Niestety, tylko na papierze. Tymczasem polski rząd zachęca do ich kupna preferencyjną stawką podatku.

"Zakręcić kurek" hybrydom plug-in

Organizacja Transport&Environment domaga się, by rządy przerwały programy dotowania zakupów samochodów typu plug-in oraz zrezygnowały z preferencyjnego ich opodatkowania. To ostatnie dotyczy również Polski, bo do końca 2020 r. hybrydy plug-in z silnikami o pojemności do 2 l są u nas objęte zerową stawką akcyzy, a w przypadku tych większych akcyza została obniżona o połowę. Wprowadzenie tego przepisu pozwoliło na obniżenie ceny takich modeli o kwotę od kilku do kilkunastu tys. zł, w zależności od pojemności silnika. Dla przykładu, w 2018 r. BMW Serii 5 z układem hybrydowym typu plug-in, który wykorzystuje 2-litrowy silnik, kosztowało 246 900 zł. Dziś cennik tej wersji rozpoczyna się kwotą 240 600 zł.

Jak w Ministerstwie Finansów dowiedział się Instytut Badań Rynku Samochodowego Samar, od 1 stycznia 2021 r. resort dalej zamierza promować hybrydy plug-in, ale już na innych zasadach. Zerową stawką akcyzy zostaną objęte pojazdy z silnikiem o pojemności nieprzekraczającej 2 l. Pozwalające na ładowanie z sieci elektrycznej hybrydy wyposażone w większe silniki nie będą już mogły liczyć na ulgę. Dlaczego? Takie samochody najczęściej należą do segmentu premium, a rząd nie zamierza wspomagać najzamożniejszych obywateli.

Polski rząd traci - i prawdopodobnie będzie tracił – na spodziewanych wpływach z akcyzy po to, by promować auta z wtyczką. W wielu państwach przepisy poszły jednak znacznie dalej. W Niemczech można starać się o 5625 euro dopłaty do auta typu plug-in. W Szwecji państwowe wsparcie wynosi blisko 1000 euro, w Rumunii - 4250 euro, w Irlandii - 5000 euro, we Włoszech - 7000 euro, a w Hiszpanii - 2600 euro. Zdaniem organizacji T&E jest to szkodliwe, ponieważ hybrydy plug-in są ekologiczne tylko w katalogu producenta.

Wtyczki nie takie wspaniałe

Oficjalnie mogą przejechać wyłącznie na prądzie 50 km, a nawet więcej, średnio spalają 1,5-2 l benzyny na 100 km i oddają do dyspozycji kierowcy niebagatelną moc – często ok. 200 KM. Nawet tak potężne auto jak Porsche Panamera - dzięki układowi napędowemu plug-in o mocy 560 KM - oficjalnie spala 2,1-2,2 l/100 km, emitując przy tym zaledwie 49-52 g CO2/km. Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że hybrydy plug-in są złotym środkiem. W sytuacji, gdy nie mamy dostępu do gęstej sieci ładowarek, pozwalają na swobodę poruszania i są niezwykle ekologiczne. Niestety, jest tak tylko wówczas, gdy są regularnie, przy każdej okazji ładowane.

Gdy w akumulatorach zabraknie prądu, głównym rozgrywającym staje się silnik spalinowy. Ten musi poradzić sobie ze zwiększoną masą auta, na pokładzie którego znajdują się dodatkowe baterie i silnik elektryczny. Spalanie mocno wzrasta. Jak bardzo? T&E przytacza konkretne badania. Pomiary, których wyniki opublikowała Międzynarodowa Rada Czystego Transportu (ICCT) pokazały, że użytkownicy hybryd plug-in, którzy zbyt rzadko korzystają z możliwości podpięcia swych aut do sieci, powodują wzrost spalania, a więc i emisji CO2 o 200-400 proc.

Badania przeprowadzono na ponad 100 tys. użytkowników takich pojazdów w Niemczech, Holandii, USA i Chinach. Problem szczególnie widoczny jest w przypadku samochodów firmowych. Takie auta - brane pod uwagę w przytoczonym badaniu - według testów NEDC miały przejeżdżać wyłącznie na prądzie 63 proc. codziennego dystansu. W rzeczywistości było to jedynie 20 proc. W przypadku aut w prywatnych rękach było to katalogowe 69 proc. oraz rzeczywiste 37 proc. Należy przy tym wziąć pod uwagę, że w porównaniu z Polską infrastruktura ładowania samochodów w Niemczech czy Holandii jest wręcz wzorcowa. U nas wyniki byłyby więc zapewne jeszcze gorsze.

Organizacja Transport&Environment wzywa rządy do zatrzymania wsparcia dla samochodów hybrydowych typu plug-in. Jej zdaniem na korzyści powinni liczyć jedynie ci, którzy decydują się na pojazdy w pełni bezemisyjne. A tych w Polsce jest już prawie tyle, ile hybryd z wtyczką. Według danych Samaru jest to odpowiednio 8278 oraz 8812 sztuk. Rezygnacja z ulgi w akcyzie dla tych drugich dodatkowo wzmocniłaby pozycję aut elektrycznych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.