UX 300e pierwszym elektrycznym samochodem Lexusa

UX 300e pierwszym elektrycznym samochodem Lexusa22.11.2019 09:55
Moc szybkiego ładowania UX 300e wynosi do 50 kW, zaś standardowa moc - 6,6 kW
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe

Lexus zapowiadał swój w pełni elektryczny samochód już od jakiegoś czasu, jednak wiadomo było tylko tyle, że będzie to SUV. Na targach Guangzhou International Automobile Exhibition japoński producent odkrył (prawie) wszystkie karty. Ich nowym BEV (Battery Electric Vehicle) jest UX 300e.

O tym, że Lexus intensywnie inwestuje w elektryfikacje swoich aut, wiadomo nie od dziś. Samochodów z silnikiem diesla już nie oferuje, a hybrydy dominują w gamie modelowej producenta z Kraju Kwitnącej Wiśni. Producent postanowił pójść o krok dalej, dlatego już niedługo w sprzedaży pojawi się pierwszy elektryczny Lexus – UX 300e, który jest pierwszym owocem nowej globalnej strategii Lexus Electrified.

Z zewnątrz trudno odróżnić go od wersji spalinowych czy hybrydowych. Jedyny znakami szczególnymi jest napis "ELECTRIC” w dolnej części tylnych drzwi, oznaczenie modelu, dwie klapki z gniazdem ładowania oraz felgi o bardziej opływowym wzorze. Dodatkowo zastosowano osłonę podwozia. Zmiany w napędzie wymusiły także drobne zmiany w konstrukcji. Dodatkowe rozpórki zwiększyły sztywność platformy GA-C, a siła tłumiąca amortyzatorów została zoptymalizowana.

Z zewnątrz, elektryczny UX różni się od swoich spalinowych braci drobnymi detalami, Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Z zewnątrz, elektryczny UX różni się od swoich spalinowych braci drobnymi detalami
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe

Do napędu, Lexus wykorzystał 150-kilowatowy (204 KM) silnik elektryczny z maksymalnym momentem obrotowym o wartości 300 Nm, dostępnym od chwili dotknięcia pedału przyspieszenia. Producent zapewnia, że na jednym ładowaniu UX 300e przejedzie nawet 400 km, jednak wartość ta odnosi się do standardu NEDC. Zgodnie z normami WLTP, auto ma zasięg 350 km.

Dzięki zamontowaniu litowo-jonowych baterii o pojemności 54,3 kWh pod kabiną pasażerską, wnętrze nie ucierpiało na przestronności, a dodatkowo osiągnięto korzystny rozkład masy i nisko położony środek ciężkości. Akumulatory wyposażono w system zarządzania temperaturą, aby uchronić je przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.

Dzięki zamontowaniu akumulatorów pod podłogą, udało się zachować pierwotną przestrzeń w kabinie, Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Dzięki zamontowaniu akumulatorów pod podłogą, udało się zachować pierwotną przestrzeń w kabinie
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe

Wnętrze również niewiele odbiega od spalinowych i hybrydowych odmian. Zastosowano tu m.in. system shift-by-wire, a łopatki przy kierownicy służą ustawieniu intensywności odzyskiwania energii podczas hamowania.

Lexus chwali się, że UX 300e ma jedną z najcichszych kabin w swojej klasie, dzięki zastosowaniu dodatkowych wygłuszeń, które izolują odgłosy dochodzące z zewnątrz. Co ciekawe, jednocześnie producent chwali się systemem ASC (Active Sound Control), który… przekazuje odgłosy z otoczenia, by, cytuję: "nadać prowadzeniu jak najbardziej naturalny charakter”, oraz "żeby kierowca wiedział, jakie warunki panują na drodze, a pasażerowie czuli się w kabinie naturalnie".

Aplikacja pozwoli nie tylko sprawdzić stan baterii i zasięg, ale także ustawić klimatyzację przed dotarciem do auta, Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Aplikacja pozwoli nie tylko sprawdzić stan baterii i zasięg, ale także ustawić klimatyzację przed dotarciem do auta
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe

Jakie jeszcze systemy spotkamy na pokładzie UX 300e? Dzięki specjalnej aplikacji na smartfona, LexusLink, będziemy mogli sprawdzić stan baterii i zasięg, zaplanować kolejne ładowanie czy ustawić klimatyzację, zanim ruszymy w trasę. Znajdziemy tu także pakiet Lexus Safety System+, który obejmuje m.in. utrzymanie pojazdu w pasie, automatyczne światła drogowe, aktywny tempomat czy system monitorowania martwego pola.

UX 300e ma pojawić się w europejskich salonach w przyszłym roku, natomiast w Japonii… dopiero w 2021 roku. Ceny pozostają nieznane, choć można się spodziewać, że elektryczny UX będzie droższy od hybrydowego UX 250h E-FOUR, który zaczyna się od 173 tys. zł.

[1/17]
[2/17]
[3/17]
[4/17]
[5/17]
[6/17]
[7/17]
[8/17]
[9/17]
[10/17]
[11/17]
[12/17]
[13/17]
[14/17]
[15/17]
[16/17]
[17/17]
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.