Używana Toyota Prius II w pigułce. Koszty eksploatacji na pewno cię zaskoczą

Używana Toyota Prius II w pigułce. Koszty eksploatacji na pewno cię zaskoczą07.04.2019 08:45
Jeśli uważasz, że przyszedł czas na zakup hybrydy, ale nie stać cię na nową, to druga generacja Priusa może być strzałem w dziesiątkę.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Toyota

Używane samochody hybrydowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Zwłaszcza, że nowe są jeszcze bardzo drogie. Jedną z najciekawszych propozycji jest druga generacja Toyoty Prius. Sprawdź czy warto ją kupić i jakie może sprawiać problemy.

Roczniki: 2004-2009

Ceny rynkowe: 15 000 - 30 000 zł

Awaryjność: niska

Koszty eksploatacji: niskie

Wersje nadwoziowe: hatchback

Pojemność bagażnika: 408 l

Silniki benzynowe w Toyocie Prius III:

  • 1.5 VVT-i (78 KM) – moc systemowa 110 KM
W przeciwieństwie do pierwszego Priusa, który był sedanem, ten jest hatchbackiem., Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Toyota
W przeciwieństwie do pierwszego Priusa, który był sedanem, ten jest hatchbackiem.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Toyota

Toyota Prius II to zupełnie inne auto niż poprzednik – przestronniejsze i ładniejsze wizualnie. Ma nadwozie typu hatchback, które okazuje się bardziej praktyczne, choć trzeba pamiętać, że bagażnik jest dość płaski. W kabinie bez problemu zmieszczą się cztery dorosłe osoby. Nie brakuje też schowków.

Jedyne co może przeszkadzać, to rozplanowanie kokpitu – wszystkie najważniejsze instrumenty i wskaźniki znajdują się na środku. Poza tymi, oraz oryginalnymi dla hybryd wskazaniami, nie ma tu niczego, co mogłoby zaskoczyć użytkownika tradycyjnego auta. No chyba, że hamulec postojowy uruchamiany nogą.

Takie wnętrze wymaga przyzwyczajenia., Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Toyota
Takie wnętrze wymaga przyzwyczajenia.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Toyota

Również konstrukcja samochodu wbrew pozorom jest zupełnie normalna. Nawet prostsza niż w wielu konkurencyjnych modelach kompaktowych z napędem spalinowym. Zawieszenie to układ dwóch kolumn MacPhersona z przodu oraz belka skrętna z tyłu. Hamulce też nie odbiegają od standardów w klasie – cztery tarcze hamulcowe. Ważna informacja dla chętnych - tym autem nie można holować przyczep.

Generalnie konstrukcja auta wyróżnia się jedynie w komorze silnika. Sam napęd hybrydowy składa się z benzynowej, niewysilonej jednostki 1.5, opracowanej z myślą o Priusie. Jest prosta i ponadprzeciętnie trwała. Ma bezobsługowy łańcuch rozrządu. Pracuje w układzie hybrydowym, ale niemal doskonałym. Awarie zdarzają się nadzwyczaj rzadko, a ponadto nie ma tu kilku elementów osprzętu, które są w samochodach benzynowych czy dieslach.

Kupując hybrydę zapominasz o paskach, alternatorze, rozruszniku czy sprzęgle na zawsze. Koniecznie pamiętaj jednak o regularnej wymianie płynu chłodzącego, bo zaniedbanie prowadzi do rozszczelnienia się układu chłodzenia w falowniku. Trzeba też pamiętać, że układ klimatyzacji ma inną konstrukcję i umawiając się na serwis, koniecznie zapytaj czy obsługują hybrydy.

To właśnie z prostoty konstrukcji wynikają niskie koszty eksploatacji. Rzadko się coś psuje, bo nie ma co się psuć. Zdarza się rozładowanie akumulatora 12V. Oczywiście baterie układu hybrydowego z czasem się zużywają, ale nie tak, że nagle auto przestaje jechać. Pierwsze oznaki zużycia mogą się pojawić po ok. 150 tys. km, ale zwykle bez problemu robi się przebiegi rzędu 250 tys. km.

Jeden z najbardziej dopracowanych napędów na rynku wtórnym, Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Toyota
Jeden z najbardziej dopracowanych napędów na rynku wtórnym
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Toyota

Ich regeneracja jest tania w porównaniu z naprawami osprzętu tradycyjnych aut. Zwykle doprowadzenie baterii do sprawności kosztuje 1200-2500 zł w zależności od stopnia zużycia. Częściej jest to ta dolna granica.

Zużycie paliwa hybrydowej toyoty to ok. 5-6 l/100 km niezależnie od warunków i sposobu jazdy. Mitem jest, że samochód nadaje się tylko do miasta – w trasie też spisuje się znakomicie i nie jest wcale paliwożerny. Jeśli to i tak dla was za dużo, możecie zdecydować się na montaż instalacji LPG.

  • Jedyny minus zagazowania priusa to słyszalne przy każdym uruchomieniu silnika tykanie elektrozaworu. To może przeszkadzać. Poza tym, to standardowy sprawdzony montaż i klasyczna instalacja gazowa jak do każdego silnika, kosztująca ok. 2500-3000 zł - mówi Tomasz Kraczko, doradca techniczny AC S.A., producenta instalacji gazowych STAG.

Więcej na temat używanej Toyoty Prius II przeczytasz w poniższym artykule:

Typowe usterki Toyoty Prius II:

  • awaria układu chłodzenia falownika
  • rozładowanie akumulatora 12V
  • uszkodzone przez gryzonie elementy instalacji
  • uszkodzone głowice w zaniedbanych autach zasilanych gazem
  • korozja układu wydechowego

Czego szukać: Egzemplarzy regularnie serwisowanych, z niskim przebiegiem

Czego unikać: Aut powypadkowych

Źródło artykułu:WP Autokult
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.