Volvo EX90 – ten model wyprze XC90. Ma być autem, w którym nie zginiesz

Volvo EX90 – ten model wyprze XC90. Ma być autem, w którym nie zginiesz09.11.2022 13:54
Volvo EX90
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo

Najnowszy model Volvo o nazwie EX90, nawiązującej do XC90, to pięciometrowy elektryczny SUV z siedmiomiejscową kabiną i rewolucyjnymi rozwiązaniami, jakich do tej pory w Volvo nie uświadczyliśmy. Ma być najbezpieczniejszym autem świata.

Przełomowa aerodynamika, niezwykle czysta linia nadwozia, minimalistyczne wnętrze, ale oferujące więcej niż jakikolwiek model Volvo do tej pory. To krótki opis nowego SUV-a EX90. Został zbudowany na całkowicie nowej platformie SPA2 i wyznacza kierunek rozwoju dla kolejnych modeli marki.

Najważniejszą informacją jest jednak fakt, że EX90 będzie w pełni elektrycznym samochodem, nieoferowanym w wersjach spalinowych i hybrydowych. To realizacja obietnic Volvo, które zadeklarowało sukcesywne przechodzenie na napęd bezemisyjny do 2030 r., a potem już całkowite wyeliminowanie napędów spalinowych z gamy.

Volvo EX90, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo
Volvo EX90
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo

Zatem Volvo EX90 w pełni zastąpi znanego od dwóch dekad SUV-a XC90, tak lubianego zarówno w Europie, jak i na rynku północnoamerykańskim. EX90 mierzy 5 metrów długości, a w jego kabinie jest jeszcze więcej przestrzeni z uwagi na rodzaj napędu. Początkowo dwusilnikowego AWD o mocy 517 KM i momencie 990 Nm. Z czasem pojawi się odmiana RWD z jednym silnikiem o mocy 400 KM. Wariant AWD ma akumulator o pojemności 110 kWh.

Układ elektryczny został zaprojektowany tak, by w razie potrzeby oddać zgromadzoną energię na zewnątrz nie tylko w postaci napędu auta, ale np. zasilając budynek, inny pojazd czy po prostu naładować akumulator domowy.

Najbezpieczniejszy samochód marki Volvo

Unikatowe rozwiązania w dziedzinie bezpieczeństwa mają się przełożyć na wyeliminowanie ryzyka śmiertelnego wypadku po stronie kierowcy i pasażerów. Przypominam, że minęły już blisko dwa lata od granicznej daty, kiedy to – zgodnie z deklaracjami Volvo – nikt w nowym aucie tej marki nie zginie w wypadku drogowym. Zatem nowe EX90 ma być samochodem 100-procentowo bezpiecznym, gwarantującym przeżycie wypadku.

Volvo umieściło radar do systemów bezpieczeństwa na dachu, by lepiej pracował przy złej pogodzie i "widział" dalej, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo
Volvo umieściło radar do systemów bezpieczeństwa na dachu, by lepiej pracował przy złej pogodzie i "widział" dalej
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo

Producent skupił się jednak nie tylko na bezpieczeństwie biernym, ale w dużej mierze także czynnym. Dlatego też udoskonalono systemy aktywnego zapobiegania zdarzeniom drogowym w oparciu o pakiet sześciu zewnętrznych radarów, ośmiu kamer i 16 czujników ultradźwiękowych. Są też kamery wewnątrz pojazdu monitorujące zachowanie kierowcy i analizujący pracę gałek ocznych. Co ciekawe, radar skanujący kabinę uniemożliwia zamknięcie pojazdu, jeśli wewnątrz znajduje się osoba (np. dziecko), a nawet nieduże zwierzę.

Nowy system radarowy jest w stanie rozpoznawać przeszkody do tej pory niewidziane przez inne samochodowe radary, a także zapewnia zasięg do 250 m. Dodatkowo jest odporny na zakłócenia wynikające ze złych warunków pogodowych. Zdecydowano, by umieścić go nie na przedniej szybie, jak do tej pory, lecz na dachu. Volvo EX90 jest wyposażone w system jazdy autonomicznej na niektórych odcinkach dróg.

 Wnętrze jeszcze bardziej w stylu Volvo

Od 2014 r., kiedy to miała miejsce premiera modelu XC90, Volvo całkowicie zmieniło stylistykę nie tylko zewnętrzną, ale i wewnętrzną. Wnętrza samochodów stały się niemal przeciwieństwem tego, co oferowano wcześniej. Niezliczona liczba przycisków zniknęła, a w ich miejsce pojawił się duży ekran, z którego poziomu sterujemy większością funkcji. Z czasem klasyczne wskaźniki zastąpiono cyfrowymi, a na desce rozdzielczej robiło się coraz bardziej "czysto", przez co kokpity stały się jakby bardziej ascetyczne.

Volvo EX90, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo
Volvo EX90
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo

W EX90 możemy zauważyć kolejny krok w tym kierunku. Kokpit zaprojektowano w myśl trzech idei: minimalistycznie, luksusowo, bardzo skandynawsko. Pozostają wysokiej klasy materiały, jak drewno i skóra (tylko syntetyczna), ale pojawia się także wełna, a nawet materiały z korków winiarskich i przetworzonych elementów drewnianych. Już pierwsze szkice, jakie opublikowano, pokazały, że kokpit ma się składać z trzech elementów – kierownica, ekran przed kierowcą i ekran środkowy. Zapomnijcie o pokrętłach i przyciskach – tu ich nie ma.

Nie zabraknie natomiast tego, co kochają użytkownicy amochodów Volvo, czyli doskonale grającego systemu audio Bowers&Wilkins. Rozwinięto go do 25 głośników (do tej pory maksymalnie 19) oraz dodano mocy do wzmacniacza (1610 W). Pojawiły się głośniki w zagłówkach.

Volvo EX90, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo
Volvo EX90
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo

15-calowy pionowy ekran środkowy ma dużo wyższą rozdzielczość niż dotychczasowe. Z kolei wskaźniki przed kierowcą są wyświetlane na mniejszym ekranie niż do tej pory, ale w sposób najmniej zajmujący uwagę kierowcy. Pojawią się komendy dostosowane do sytuacji na drodze, które ułatwią prowadzącemu dostosowanie się do warunków. Podczas parkowania to właśnie na tym ekranie pojawia się widok z kamer.

[1/19] Volvo EX90, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo
[2/19] Volvo EX90, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo
[3/19] Volvo EX90, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo
[4/19] Volvo EX90, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo
[5/19] Volvo EX90, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo
[6/19] Volvo EX90, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo
[7/19] Volvo EX90, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo
[8/19] Volvo EX90, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo
[9/19] Volvo EX90, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo
[10/19] Volvo EX90, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo
[11/19] Volvo EX90, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo
[12/19] Volvo EX90, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo
[13/19] Volvo EX90, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo
[14/19] Volvo EX90, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo
[15/19] Volvo EX90, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo
[16/19] Volvo EX90, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo
[17/19] Volvo EX90, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo
[18/19] Volvo EX90, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo
[19/19] Volvo EX90, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.