Volvo EX90 będzie jak jacht na kołach. Aerodynamiką dorówna sportowym coupe

EX90 to w pełni elektryczny, flagowy SUV Volvo, który zadebiutuje 9 listopada. Już dziś jednak wiemy o nim całkiem sporo. Producent pochwalił się zaskakującymi danymi.

Volvo EX90Volvo EX90
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Aleksander Ruciński

Volvo zawsze słynęło ze zdecydowanych, kanciastych kształtów. EX90 nie będzie wyjątkiem, co jednak nie wyklucza imponującej aerodynamiki. Styliści dołożyli wszelkich starań, by maksymalnie obniżyć opory powietrza - nadwozie szwedzkiego SUV-a będzie wyróżniać się współczynnikiem 0,29 - to wynik porównywalny z Chevroletem Corvette C8.

Udało się go osiągnąć m.in. za sprawą zaokrąglonego przodu, ukrytych klamek czy pełnych felg. Opory to kluczowa kwestia. W końcu mówimy o elektryku. Im lepsza aerodynamika, tym większy zasięg. Niestety wciąż jest to parametr, którego nie znamy.

- Inspirowaliśmy się designem jachtów, kreśląc piękne i eleganckie proporcje EX90. Przód wyraża pewność siebie, nawiązuje do zdolności żaglówki do przebijania się przez fale. Jest też zaokrąglony, poprawiając przepływ powietrza wokół samochodu - mówi szef stylistów Volvo, T. Jon Mayer.

Każdy, nawet najdrobniejszy detal podporządkowano aerodynamice. Przykładem jest czujnik lidarowy, zazwyczaj niezbyt estetyczny, zamontowany w zderzaku. Volvo wygładziło go i przeniosło na dach, co dodatkowo zaowocowało zwiększonym zakresem działania.

Dach w ogóle odgrywa ważną rolę w projekcie. Jest panoramiczny i zaprojektowany tak, by wpuszczać do kabiny jak najwięcej światła. Samo wnętrze ma być wyjątkowo ciepłe i przytulne - poznamy je w detalach już za kilka dni.

  • Volvo EX90
  • Volvo EX90
  • Volvo EX90
  • Volvo EX90
  • Volvo EX90
  • Volvo EX90
[1/6] Volvo EX90 Źródło zdjęć: Materiały prasowe |
Wybrane dla Ciebie
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Škoda i Renault wyraźnie przed Teslą. Widać zmianę na rynku elektryków
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Test: Renault Espace - szybko poszło!
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Pierwsza jazda: Jeep Compass - wyróżnić się w rodzinie
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Problem z elektrykami. Producenci już mówią wprost
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Pierwsza jazda: Opel Mokka GSE – nie oceniaj książki po okładce
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Dacia podbija stawkę. Nowa hybryda z napędem 4x4 i fabryczne LPG
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
Elektryczne Porsche Cayenne wycenione w Polsce. Jest tańsze od spalinówki
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯