Volvo w Polsce poszło na rekord. Dalej chcą sprzedawać tylko elektryki

Volvo w Polsce poszło na rekord. Dalej chcą sprzedawać tylko elektryki15.02.2024 09:43
Volvo EX30
Źródło zdjęć: © WP Autokult | FILIP/BLANK

Volvo XC60 jest królem sprzedaży jak lew jest królem dżungli i nigdzie się nie wybiera. Nie ma też zmian w ostatecznej dacie przejścia na napędy elektryczne w 2030 roku. O tym zaskakującym kroku i ewolucji polskiego rynku porozmawiałem z Arkadiuszem Nowińskim, szefem regionu EMEA Volvo, oraz Emilem Dembińskim, prezesem zarządu Volvo Car Poland.

Polacy lubią to, co znają – taka myśl nasuwa mi się po analizie wyników sprzedaży Volvo. Szwedzka (choć z chińskim kapitałem) firma osiągnęła najlepszy wynik sprzedaży w swojej historii – do klientów trafiło 708 tys. pojazdów. Polska miała w tym swój znaczący udział, sprzedano tu nieco ponad 12 tys. aut, z czego 49 proc. z nich to Volvo X60. Ten model to swego rodzaju ewenement. Zaprezentowany w tej generacji w 2016 r. dalej jest konkurencyjny. Wiadomo już, że dział produktu "zastanawia się nad uatrakcyjnieniem obecnej oferty modelowej". Ni mniej, ni więcej brzmi to jak bardzo duży lifting, ale nie zmiana generacji.

Klienci w Polsce wybierają przede wszystkim jednostki benzynowe (nieco ponad 50 proc. sprzedaży), diesel dalej ma 33 proc. udziału w sprzedaży. I w takich warunkach Volvo dalej utrzymuje, że od 2030 roku, niezależnie od rynku, z salonu będą wyjeżdżać tylko samochody elektryczne.

– Większość klientów premium może naładować się w domu – zauważają moi rozmówcy – Mamy jeszcze sporo czasu.

Arkadiusz Nowiński, szef regionu Europa, Środkowy Wschód i Afryka, Źródło zdjęć: © WP Autokult
Arkadiusz Nowiński, szef regionu Europa, Środkowy Wschód i Afryka
Źródło zdjęć: © WP Autokult

Biorąc pod uwagę sprzedaż elektryków Volvo w Polsce na poziomie 3 proc. (dane za 2023 r.) jest to efektowne wejście na minę przeciwpiechotną. Kluczowym ma być rok 2026, kiedy na rynku ma zaroić się od tańszych i popularnych elektryków, spodziewany jest też skokowy wzrost ogólnodostępnych ładowarek. Wówczas wszystko potoczy się już błyskawicznie. Przynajmniej w teorii.

Volvo jednak już teraz wprowadza na rynek EX30, którego ceny startują od 169 tys. zł, później na drogach ma pojawić się EX90, a nawet rodzinny van oparty na chińskim modelu Zeekr 009.

– To samochód, który wprowadzamy w nowym dla nas segmencie – mówi Arkadiusz Nowiński o EX30. Nikt nie ukrywa, że jest to agresywna wycena. Elektryczny Opel Astra kosztuje 200 tys. zł.

Emil Dembiński, prezes zarządu Volvo Car Poland, Źródło zdjęć: © WP Autokult | materiały prasowe
Emil Dembiński, prezes zarządu Volvo Car Poland
Źródło zdjęć: © WP Autokult | materiały prasowe

Volvo wie jednak, że w celu uniknięcia kosztów cła i transportu na pojazdy produkowane na Dalekim Wschodzie, trzeba uruchomić produkcję nowych modeli w Europie. Dlatego od 2025 roku produkcja EX30 ma zostać przeniesiona do belgijskiej Gandawy. Powstanie też nowa fabryka elektryków na Słowacji. Trudno się dziwić. Europa to 42 proc. sprzedaży marki, za nią znajdują się Chiny (24 proc.) oraz USA (18 proc.).

Sytuacja z Polestarem dalej jest niejasna. Po kolejnych deklaracjach wiadomo jedynie, że tak, Polestar pojawi się w Polsce. Nie, nie wiadomo kiedy, sytuacja jest ciągle analizowana. Warto jednak mieć w głowie sprzedaż elektrycznych Volvo w Polsce oraz fakt, że jeszcze jesteśmy w ogonie elektryfikacji rynków europejskich.

– Będziemy dalej współpracować z Polestarem w zakresie rozwoju samochodów, R&D oraz produkcji samochodów – stwierdził Nowiński. Bezpośrednie wsparcie zostało jednak wycofane.

[1/2] Volvo EX30, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Filip Blank
[2/2] Volvo EX30, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Filip Blank

Wiadomo jednak, że Volvo nie zrezygnowało z ambitnego celu: nikt nie zginie w samochodzie tej marki. Ta zasada ma również dotyczyć pojazdów elektrycznych.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.