Hybrydy bezawaryjne, elektryki z problemami. Najgorsze w rankingu CR są plug-iny
30.11.2023 10:36, aktual.: 30.11.2023 13:41
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Consumer Reports, niezależna organizacja zajmująca się testami produktów i ochroną konsumentów, zrzuciła prawdziwą "bombę". Wyniki tegorocznych badań niezawodności aut wskazują, że pod tym względem samochody elektryczne pozostają za hybrydami. Powody takiej sytuacji nie są jednak takie oczywiste.
Coroczna ankieta Consumer Reports to analiza ponad 330 tys. pojazdów w łącznie dwudziestu kategoriach takich jak silnik, przekładnie, motory elektryczne czy systemy multimedialne (wbrew pozorom coraz istotniejsze w nowych pojazdach). Pojazdy elektryczne sprawdzane są pod kątem 12 elementów (wszak nie ma tu silnika spalinowego), hybrydy typu plug-in: we wszystkich.
Ankieta wskazuje na dość zaskakujący wniosek: elektryki z ostatnich trzech lat mają 79 proc. więcej problemów niż konwencjonalne samochody. Trzeba jednak pamiętać, że Consumer Reports bierze pod uwagę również wady jakościowe, choć nie wpływają one tak znacząco na wynik jak np. całkowita awaria baterii.
Idealny przykładem jest Tesla. Model Y po raz pierwszy znalazł się na liście rekomendowanych zakupów, gdyż właściciele wskazują na mniej problemów z zawieszeniem, elektroniką czy jakością wykonania. "Tesla jest relatywnie młodą marką samochodową, ale ma więcej doświadczenia w elektrykach niż jakikolwiek inny producent" – stwierdza Jake Fisher, dyrektor działu testów samochodowych Consumer Reports.
"Napęd Tesli okazuje się solidny, ale właściciele zgłaszają słabą jakość wykonania: źle położony lakier, łamiące się elementy wnętrza, problemy z klamkami czy klapą bagażnika. Te elementy pociągnęły markę w dół". Podobne wrażenia miał Mariusz Zmysłowski w czasie testu Modelu X, który możecie przeczytać poniżej:
Zobacz także
Warto również dodać, że w niemieckim badaniu TUV najwięcej problemów w grupie samochodów dwu- i trzyletnich sprawiała Tesla Model 3.
Ale elektryki to nie tylko Tesla. "Większość elektrycznych samochodów jest produkowanych przez znane marki zupełnie nieobeznane z technologią bateryjną lub zupełnie nowych graczy jak Rivian, który nie produkował wcześniej pojazdów. Nic dziwnego, że modele rodzą się w bólach i pojawiają się problemy wieku dziecięcego" – dodaje Fisher.
Wystarczy wspomnieć tutaj o elektrycznym Fordzie F-150 Lightning, w którym się zakochałem, lecz był on wzywany do salonu w związku z problematycznymi ogniwami. Organizacja wskazuje też na problemy z Toyotą bZ4X, jak i Volkswagenem ID.4.
Hybrydy na przedzie
Bardzo dobry wynik samochodów hybrydowych (o 26 proc. mniej problemów niż średnia) wynika z kilku faktów. Choć są to auta z dodatkowym modułem elektrycznym (a więc mogącym rodzić problemy), tak pierwsza hybryda została wypuszczona na rynek 25 lat temu, więc producenci usunęli już większość problemów. Nie bez znaczenia dla ogólnego wyniku jest fakt, że w rankingu niezawodności przoduje Toyota i jej luksusowa komórka, czyli Lexus – a więc auta głównie będące a) hybrydami, b) liderami rankingów niezawodności od lat.
Dwa napędy, dwa razy więcej problemów
Consumer Reports donosi również, że hybrydy plug-in (ładowane z gniazdka) sprawiają najwięcej problemów – aż 146 proc. więcej niż przeciętne auta. Wynika to z prostego równania: to dwa pełnoprawne układy napędowe w jednym samochodzie. Organizacja przedstawia przykład Chryslera Pacifiki, który polecany jest w wydaniu "konwencjonalnym", podczas gdy wersja PHEV sprawia problemy przede wszystkim w zakresie układu hybrydowego oraz ładowania.
Pełną listę niezawodności marek znajdziesz pod tym adresem.