VW ID. Buzz to nie pierwszy elektryczny "ogórek". Niemcy zrobili takiego już 50 lat temu

VW ID. Buzz to nie pierwszy elektryczny "ogórek". Niemcy zrobili takiego już 50 lat temu06.05.2022 07:16
Po 50 latach Volkswagen wrócił z ideą stworzenia elektrycznego "ogórka", a dziś efekty są nieco lepsze
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Volkswagen

Ikonicznego "ogórka" zna niemal każdy. Ale nie każdy wie, że już podczas jego cyklu życiowego Volkswagen podejmował próby jego elektryfikacji. Przy okazji niedawnej premiery ID. Buzza doskonale widać, jak bardzo technologia poszła do przodu.

Volkswagen liczy, że ID. Buzz odmieni oblicze transportu zarówno towarowego, jak i osobowego. Jednym z kluczy ma być duchowe powiązanie z kultowym już "ogórkiem". Czy nowy model jest więc pierwszym w pełni elektrycznym busem? Otóż nie.

Nie licząc oczywiście dostawczego e-Craftera, Niemcy ponad 50 lat temu podjęli próbę dostosowania modelu T2 do elektrycznego napędu. Wszystko zaczęło się w 1970 r., kiedy Adolf Kalberlah stworzył dział, mający zajmować się przyszłościowymi projektami. To właśnie tu opracowany został elektryczny Volkswagen T2, a na efekt prac trzeba było czekać 2 lata.

Volkswagen Elektro-Transporter, Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Volkswagen
Volkswagen Elektro-Transporter
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Volkswagen

Samochód najpierw pokazano w wersji prototypowej, ale w kolejnych latach wyprodukowano krótką partię aut, które trafiły do różnych instytucji miejskich. Jednym z odbiorców był Berlin, gdzie samochody służyły m.in. obsłudze przedsiębiorstwa transportu publicznego.

Jak nietrudno się domyślić, wtedy stosowane rozwiązania nie pozwalały ani na uzyskanie dużego zasięgu, ani wysokiej mocy. Pierwszy elektryczny bus Volkswagena dysponował więc zaledwie 22-konnym silnikiem bocznikowym prądu stałego, wzbudzanym zewnętrznie, który mógł rozwinąć chwilowo szczytową moc wynoszącą 44 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosił z kolei 160 Nm, a prędkość maksymalna - 75 km/h.

Volkswagen Elektro-Transporter, Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Volkswagen
Volkswagen Elektro-Transporter
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Volkswagen

Akumulatory miały skromną pojemność 21,6 kWh i pozwalały pokonać na jednym ładowaniu 85 km. Dziś wydaje się to wartością mizerną, ale elektryczny "ogórek" miał poruszać się wyłącznie po mieście. Co warte wspomnienia, problem małego zasięgu i konieczności ładowania rozwiązano wówczas możliwością wyjęcia wyładowanego akumulatora i włożenia pełnego.

Sprawę wzięto na poważnie, dlatego przy opracowaniu tego rozwiązania, Volkswagen współpracował z RWE i ówczesnym Stowarzyszeniem dla Pojazdów Elektrycznych (GES). Z kolei w berlińskim Tiergarten powstała nawet specjalna stacja do wymiany akumulatorów.

Volkswagen Elektro-Transporter, Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Volkswagen
Volkswagen Elektro-Transporter
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Volkswagen

Elektryczny T2 wyposażony był nawet w system odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania. Same baterie umieszczone były pod skrzynią ładunkowej, co ograniczało możliwości transportowe. Mimo że ważyły aż 880 kg, pozwalały zabrać na pokład jeszcze 800 kg ładunku. Warto jednak wspomnieć, że na pusto samochód ważył aż 2200 kg.

50 lat rozwoju i wymierne korzyści

Równo po 50 latach od debiutu pionierskiego "ogórka" z elektrycznym napędem, Volkswagen wrócił do koncepcji busa z bezemisyjnym napędem. Nawiązania stylistyczne do dobrze kojarzącego się modelu widać gołym okiem, co może pomóc ID. Buzzowi w odniesieniu sukcesu.

Z kolei rozwój technologii pozwolił wypracować rozwiązania, które umożliwiają zaoferowanie auta szerszej klienteli. Wystarczy wspomnieć, że akumulatory w ID. Buzzie są nie tylko 3,5 razy większe (mają 77 kWh), ale ważą też o prawie połowę mniej (ok. 500 kg). Volkswagen wciąż jednak jeszcze nie zdradził, ile będzie wynosił zasięg.

Trzeba też przyznać, że w kwestii ładowności to poprzednik wygrywa. W ID. Buzzie wynosi ona 650 kg. Na "pace" można zmieścić za to dwie europalety. Sam napęd także pozwala na wykorzystanie auta w szerszym zakresie. Silnik elektryczny ma tu aż 204 KM i 310 Nm. Z kolei prędkość maksymalna została ograniczona do 145 km/h.

Volkswagen ID. Buzz, Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Volkswagen
Volkswagen ID. Buzz
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Volkswagen

Chociaż Volkswagen zrezygnował z rozwoju rozwiązania w postaci wymiennego akumulatora, to obecne na pokładzie baterie można ładować z mocą sięgającą 170 kW. To wystarczy, że uzupełnić energię z 5 do 80 proc. w pół godziny. Na pokładzie nie zabrakło także obecnego już w T2 systemu rekuperacji, który pozwala tu na wydłużenie zasięgu o ok. 20-30 proc.

[1/27]
[2/27]
[3/27]
[4/27]
[5/27]
[6/27]
[7/27]
[8/27]
[9/27]
[10/27]
[11/27]
[12/27]
[13/27]
[14/27]
[15/27]
[16/27]
[17/27]
[18/27]
[19/27]
[20/27]
[21/27]
[22/27]
[23/27]
[24/27]
[25/27]
[26/27]
[27/27]
[1/7]
[2/7]
[3/7]
[4/7]
[5/7]
[6/7]
[7/7]
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.