Widziałem najbezpieczniejsze Volvo w historii – EX90. Wiemy, ile kosztuje w Polsce

Widziałem najbezpieczniejsze Volvo w historii – EX90. Wiemy, ile kosztuje w Polsce10.11.2022 20:00
Flagowy SUV-elektryk został odkryty
Źródło zdjęć: © Autokult | Kacper Czachor

Fani motoryzacji datę 9 listopada 2022 r. powinni zapamiętać. Wczoraj w Sztokholmie Volvo zaprezentowało zupełnie nowy model EX90. W pełni zelektryfikowany SUV jest nie tylko najmocniejszym, seryjnie produkowanym modelem marki – ma być też najbezpieczniejszy.

Jeszcze zanim wielkie, ozdobione balonami pudło poszybowało w górę - było wiadomo, że Volvo EX90 napisze nowy rozdział w annałach szwedzkiej marki.

Godny kompan

Po pierwsze dlatego, że produkowany już od 20 lat flagowy SUV XC90 doczekał się wreszcie kompana o podobnych gabarytach. Dlaczego kompana? EX90 nie jest bezpośrednim następcą XC90 – na razie obydwa auta wagi ciężkiej mają koegzystować (choć już od 2030 r. cała gama ma być bezemisyjna). Co nowego zatem wprowadza właśnie zaprezentowane Volvo?

Volvo EX90 i reflektory w kształcie młota Thora, Źródło zdjęć: © Autokult | Kacper Czachor
Volvo EX90 i reflektory w kształcie młota Thora
Źródło zdjęć: © Autokult | Kacper Czachor

Nowy napęd i platforma

Szwedzi podkreślają, że mierzący ok. 5 metrów i dostępny też w wersji 7-osobowej samochód to od bieżników opon po dach nowy, elektryczny projekt. Auto będzie oferowane wyłącznie w wersji elektrycznej (BEV) na specjalnie zbudowanej platformie SPA2.

Dziś (10 listopada 2022 r.) dostępne są dwie konfiguracje EX90. Wprawia je w ruch napęd na dwie osi – Volvo planuje też konfigurację z jednym silnikiem na oś tylną.

[1/2] Zupełnie nowa platforma SPA2, Źródło zdjęć: © Autokult | Kacper Czachor
[2/2] Zupełnie nowa platforma SPA2, Źródło zdjęć: © Autokult | Kacper Czachor

Bliżej do tysiąca niż zera

Najmocniejsza wersja napędowa SUV-a ma moc 517 KM, co oznacza, że to pierwsze dostępne seryjnie Volvo, które przekroczyło granicę 500 KM.

W takiej konfiguracji osiągające aż 910 Nm momentu obrotowego XE90 ma przyśpieszać do setki w 4,9 s, a deklarowany przez producenta zasięg WLTP to 680 km (miasto) i 580 km (cykl mieszany).

Volvo EX90, Źródło zdjęć: © Autokult | Kacper Czachor
Volvo EX90
Źródło zdjęć: © Autokult | Kacper Czachor

Słabsza wersja ma jednostkę napędową o mocy 408 KM przy 770 Nm, a także 685 i 585 km zasięgu. Volvo opublikowało właśnie ceny, od których zaczynają się obydwie wersje silnikowe. W Polsce EX90 można zamawiać od 479 900 zł w przypadku słabszej i 499 900 zł w przypadku mocniejszej wersji.

Historyczne bezpieczeństwo

Na premierze EX90 osiągi czy nawet zasięg nowego elektryka nie były jednak tematem nr 1. Podczas prezentacji modelu najmocniej wybrzmiały wystąpienia o zastosowaniu technologii dla dobra kierowcy i pasażerów.

Wszak Volvo przez dekady zapracowało na reputację marki, która bezpieczeństwo traktuje, jako coś więcej niż tylko slogan. Warto przypomnieć, że popularyzację pasów bezpieczeństwa w dużej mierze należy przypisywać właśnie szwedom. Trzypunktowe pasy bezpieczeństw to wynalazek Nilsa Bohlina z 1959 r., który był inżynierem szwedzkiej marki.

Najbezpieczniejsze Volvo

Na potężnych telebimach prezentujący EX90 pokazali dziennikarzom działanie zupełnie nowego systemu, który ma stanowi nową jakość dla motoryzacji pod kątem bezpieczeństwa.

Trzonem systemu jest umieszczony – co istotne - na dachu auta LiDAR (radar laserowy). Składa się z 5 zwykłych radarów, osiem kamer i aż 16 czujników ultradźwiękowych.

Tak działa LiDAR

Dodatkowo w EX90 pracuje system kamer monitorujący ruch gałki ocznej kierowcy i algorytm badający jej pracę.

Radar dla roztargnionych

Siłę technologii LiDAR-u dobrze obrazuje fakt, że lasery potrafią wychwycić czarną oponę na ciemnej drodze z odległości 160 m. Inny pojazd LiDAR "zobaczy" natomiast z dystansu 250 m . Twórcy nowego Volvo zaznaczali, że - system skutecznie opiera się czynnikom pogodowym takim jak mgła czy deszcz. Pomaga w tym właśnie wysoki punkt, w którym system jest zlokalizowany.

LiDAR został umieszczony na froncie dachu, Źródło zdjęć: © Autokult | Kacper Czachor
LiDAR został umieszczony na froncie dachu
Źródło zdjęć: © Autokult | Kacper Czachor

Iście abstrakcyjnie brzmi liczba operacji, którą wykonuje system - potrafi on bowiem wykonać bezprecedensową liczbę 254 bilionów operacji na sekundę. Bardzo realnie brzmi natomiast efekt jego działania.

Na przykład latem radar nie pozwoli zostawić dziecka czy czworonoga w aucie i powstrzyma zamknięcie kabiny. System wykrywa ruch oddechowy poniżej o zasięgu poniżej 1 mm.

Cel: intuicyjność

Kierowcy samochodów najnowszej generacji często utyskują, że intuicyjność systemów w nowych autach idzie w przeciwnym kierunku do rozwijających się technologii.

W odpowiedzi twórcy EX90 przekonywali dziennikarzy, że wsłuchują się w głosy swoich klientów i zadbali o to, by w nowym Volvo jak najwięcej funkcji było dostępnych domyślnie z dominującego kokpit, 15 calowego ekranu. Niektóre z nich mają się pojawiać tylko jeśli są potrzebne - np. przy cofaniu

Główny ekran ma 15 cali, Źródło zdjęć: © Autokult | Kacper Czachor
Główny ekran ma 15 cali
Źródło zdjęć: © Autokult | Kacper Czachor

Na zdjęciu i na żywo

Świeżo po prezentacji EX90 w intrenecie toczyło się wiele dyskusji o designie nowego Volvo. Niektórzy ich uczestnicy zwracali uwagę, że flagowy elektryk jest bardzo podobny do aktualnej generacji XC90. Nie oceniając, czy to pochwała czy jednak przytyk - mogę z czystym sumieniem napisać, że zdjęcia, a nawet nagrania, nie oddają prawdziwych kształtów modelu.

Volvo EX90, Źródło zdjęć: © Autokult | Kacper Czachor
Volvo EX90
Źródło zdjęć: © Autokult | Kacper Czachor

Można zatem powiedzieć, że w Volvo pod każdym względem "idzie nowe". Pytanie, czy nowe jest zawsze lepsze na razie pozostaje otwarte.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.