Widziałem nowe koncepcyjne Toyoty. Dwa modele już niedługo trafią do produkcji

Widziałem nowe koncepcyjne Toyoty. Dwa modele już niedługo trafią do produkcji04.12.2023 09:17
Toyota Kenshiki Forum 2023
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Jayson Fong

Styliści Toyoty są ewidentnie w formie: podczas Kenshiki Forum w Brukseli Japończycy pokazali koncepcyjnego SUV-a segmentu B oraz limuzynę-crossovera wielkości Camry. Modele są częścią elektrycznej ofensywy marki i zapowiadają się bardzo obiecująco, ale wiele szczegółów technicznych na razie nie zdradzono.

Do 2026 roku Toyota planuje mieć w europejskiej ofercie sześć modeli w pełni elektrycznych. Pierwszy z nich – bZ4X – już trafił do sprzedaży, niestety zaliczając po drodze falstart i niekoniecznie spełniając oczekiwania europejskich klientów względem designu. Nieco mniejszy od bZ4x, bZ Compact SUV prezentuje się o wiele bardziej obiecująco – widziałem go roku temu właśnie podczas Kenshiki Forum w Brukseli i liczyłem na to, że na tegorocznej edycji wydarzenia Toyota odsłoni jego produkcyjną wersję. Ku mojemu zdziwieniu tak się jednak nie stało – auto ma trafić w przyszłym roku do sprzedaży i rywalizować m.in. z Volkswagenami ID.3 i ID.4. Jego ostateczny wygląd pozostaje jeszcze tajemnicą, chociaż wiadomo, że ma być bardzo podobny do konceptu.

Toyota Urban SUV Concept, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
Toyota Urban SUV Concept
Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński

W tym roku Toyota pokazała kolejne etapy rozwoju swojej elektrycznej gamy. Urban SUV Concept to zapowiedź auta z ligi Yarisa Crossa, czyli segmentu B-SUV. Mierzy 4,3 m długości i ma być najmniejszym modelem z elektrycznej szóstki Toyoty.

Toyota Urban SUV Concept, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
Toyota Urban SUV Concept
Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński

Czy to oznacza, że w bliskiej przyszłości nie zobaczymy małego elektryka, choćby wielkości zwykłego Yarisa? Na moje pytanie, kiedy możemy się spodziewać elektrycznego auta miejskiego w cenie poniżej 20 tys. euro od Toyoty, Andrea Carlucci, Dyrektor Marketingu i Rozwoju Produktu w Toyota Motor Europe, się roześmiał i powiedział pół żartem, pół serio "chciałbym tego dożyć". Carlucci ma 53 lata.

[1/4] Toyota Urban SUV Concept, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
[2/4] Toyota Urban SUV Concept, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
[3/4] Toyota Urban SUV Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Jayson Fong
[4/4] Toyota Urban SUV Concept, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński

Tymczasem produkcyjna wersja Urban SUV Concept (stawiam, że będzie się nazywać bZ2X) ma trafić do sprzedaży już w 2024 roku. Toyota zapowiada, że będzie można ją zamówić z dwiema wielkościami baterii, a także z jednym, jak i z dwoma silnikami. W segmencie małych elektrycznych SUV-ów napęd 4x4 to rzadkość.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Takie będą nowe elektryczne Toyoty

Klientów powinna jednak przekonać przede wszystkim stylistyka tego modelu. Za design Urban SUV Concept odpowiada studio ED2, czyli europejski zespół projektantów Toyoty. Charakterystyczny dla nowego Priusa i C-HR-a przód nazywany przez Toyotę "Hammerhead" nabrał tu bardziej bojowego wyglądu. Pewności siebie nadają małemu SUV-owi też mocno zaakcentowane błotniki.

[1/10] Toyota Urban SUV Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
[2/10] Toyota Urban SUV Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
[3/10] Toyota Urban SUV Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
[4/10] Toyota Urban SUV Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
[5/10] Toyota Urban SUV Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
[6/10] Toyota Urban SUV Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
[7/10] Toyota Urban SUV Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
[8/10] Toyota Urban SUV Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
[9/10] Toyota Urban SUV Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
[10/10] Toyota Urban SUV Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota

Z tyłu natomiast widać niespotykany dotąd w Toyotach kształt świateł, który na pierwszy rzut oka może przypominać Cuprę, jednak świetnie pasuje do designu modelu Urban SUV Concept. Interesujący jest detal, który pojawia się przed przednią szybą, wnika przez nią na deskę rozdzielczą i "wypływa" na tylnym spoilerze oraz zderzaku. To rodzaj podwójnego statecznika – ciekawe czy ten element dotrwa do fazy seryjnej. Raczej nisko oceniam szanse tak ogromnych kół – koncept stoi na 20-calowych kołach. Wnętrze prezentowanej makiety było "ślepe", więc nie wiadomo jak styliści sobie wyobrażają kokpit.

Toyota Urban SUV Concept, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
Toyota Urban SUV Concept
Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński

Drugi model, który Toyota pokazała w Brukseli, będzie pozycjonowany powyżej bZ4X. Jego możliwa przyszła nazwa to bZ5X. Na razie nazywa się Sport Crossover Concept – ma smukłą sylwetkę czterodrzwiowego fastbacka, ale stoi na podniesionym zawieszeniu i dużych kołach. Ma być alternatywą dla klasycznego SUV-a i wygląda bardzo sportowo: przód nasuwa skojarzenia z Ferrari Purosangue, natomiast tył z Astonem Martinem One-77 – przyjrzyjcie się tylnym LED-om. Koncepcja samochodu jest też bardzo zbliżona do zaprezentowanej niedawno Toyoty Crown Crossover, która jest sprzedawana w Japonii, Australii i USA, ale nie będzie dostępna w Europie.

Toyota Urban SUV Concept
Toyota Urban SUV Concept
Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński

Toyota niestety nie podaje długości modelu Sport Crossover Concept, ale na oko auto ma niewiele mniej niż 5 m. Do wnętrza też jeszcze nie mogłem zajrzeć, szyby były zaklejone czarną folią, więc raczej nie było czego pokazywać. Toyota jednak podkreśla, że kabina ma być przestronna, oferować dużo miejsca na nogi z tyłu i mieć pakowny bagażnik. Trzymamy za słowo.

Samochód pierwszy raz ujrzał światło dzienne na salonie Auto Shanghai w kwietniu 2023 r. – za jego opracowaniem stoi bowiem chiński joint venture Toyoty z BYD. Produkcyjna wersja tego samochodu ma dołączyć do oferty Toyoty w Europie już w 2025 r.

[1/5] Toyota Sport Crossover Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
[2/5] Toyota Sport Crossover Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
[3/5] Toyota Sport Crossover Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
[4/5] Toyota Sport Crossover Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
[5/5] Toyota Sport Crossover Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota

Japońska marka na razie nie precyzuje mocy napędu, wielkości akumulatorów ani zasięgu swoich przyszłych elektryków. Zdradza tylko, że zarówno Urban SUV, jak i Sport Crossover będą bazować na platformie e-TNGA.

Toyota – przyszłość akumulatorów, Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński
Toyota – przyszłość akumulatorów
Źródło zdjęć: © Autokult | Błażej Buliński

Japończycy przedstawili natomiast orientacyjny "bateryjny rozkład jazdy" na najbliższe 5 lat. W 2026 planują wprowadzić nową generację baterii "performance", która zapewni szybsze ładowanie i będzie o 20 proc. tańsza w produkcji, niż ta obecnie montowana w bZ4X. Na lata 2026-27 obiecuje debiut bipolarnego akumulatora litowo-żelazowo-fosforanowego (LFP) – ten wariant ma być przeznaczony do modeli popularnych.

Prawdziwy przełom nastąpi w latach 2027-28: wówczas Toyota planuje wprowadzić do produkcji bipolarny akumulator z katodą niklową, który zapewni ponad 1000 km zasięgu. Wówczas ma też pojawić się akumulator z elektrolitem stałym: jedno ładowanie ma zapewniać zasięg do 1000 km, ale przede wszystkim uzupełnienie poziomu energii od 10 do 80 proc. ma trwać tylko 10 minut.

Dokonaliśmy technologicznego przełomu, przezwyciężając największe wyzwanie, jakie stawiała przed naukowcami technologia baterii ze stałym elektrolitem – kwestię trwałości. Obecnie przygotowujemy tę technologię do masowej produkcji. Przewidujemy, że będzie ona gotowa do komercjalizacji w latach 2027-2028, a możliwości produkcyjne pozwolą na wyposażenie w nią dziesiątek tysięcy samochodów rocznie.

Andrea Carlucci

Tak zaawansowaną technologię baterii prawdopodobnie zobaczymy dopiero w produkcyjnej wersji Toyoty FT-3e – to koncepcyjny sedan, który jeszcze bardziej wybiega w przyszłość, niż wspominane wyżej prototypy. Toyota pokazała go po raz pierwszy na salonie w Tokio w październiku 2023 r. i nieco ponad miesiąc po premierze przywiozła do Brukseli. Auto ma 4,86 m długości i rozstaw osi aż 3 metrów.

Toyota FT-3e Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Jayson Fong
Toyota FT-3e Concept
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Jayson Fong

Design jest nieco bardziej kanciasty niż w koncepcyjnych modelach, które Toyota wypuści na rynek wcześniej. Nieco inny, bardziej "pikselowy" jest też kształt przednich świateł. Na przednich drzwiach znalazł się wyświetlacz, który podczas ładowania wskazuje poziom naładowania i pozostały czas postoju – to informacja, która może być pomocna dla innych kierowców oczekujących w kolejce do ładowarki (wbrew temu, co sądzą skrajni optymiści, kolejki będą codziennością). Toyota FT-3e może się pojawić na rynku około 2026 r.

[1/8] Toyota FT-3e Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
[2/8] Toyota FT-3e Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
[3/8] Toyota FT-3e Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
[4/8] Toyota FT-3e Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
[5/8] Toyota FT-3e Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
[6/8] Toyota FT-3e Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
[7/8] Toyota FT-3e Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
[8/8] Toyota FT-3e Concept, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.