Widziałem nowe Renault Espace na żywo. Założyciel klasy vanów stał się pełnoprawnym SUV-em

Widziałem nowe Renault Espace na żywo. Założyciel klasy vanów stał się pełnoprawnym SUV-em28.03.2023 08:34
Renault Espace 2023
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Renault Espace, po rocznej absencji rynkowej, powraca w nowej formie. Nie stoi już w crossoverowym rozkroku między segmentem vanów a SUV-ów, tak jak piąta generacja, lecz przyjmuje rolę przedłużonego Australa z opcją trzeciego rzędu siedzeń. Będzie dostępny tylko z hybrydą i napędem na przednie koła.

Renault poszło śladami Peugeota: tak jak 5008 jest dłuższym i bardziej pakownym 3008, tak Espace stał się po prostu większym Australem – czyli SUV-em, nawet jeśli twórcy raczej starają się unikać tego określenia w kontekście francuskiej legendy aut rodzinnych. Przody obu modeli Renault są identyczne – Espace po 40 latach traci więc trójkątne okno rozdzielające słupek A, istotne dla wrażenia przestronności z przodu. Espace ma jednak dłuższy i bardziej masywny zwis niż Austral, a także bardziej pionowo ustawioną klapę bagażnika. Tylny pas świetlny też znamy już z kompaktowego SUV-a.

[1/5] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Renault
[2/5] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Renault
[3/5] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Renault
[4/5] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Renault
[5/5] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Renault

Nowe Renault Espace – wyraźnie lżejsze i krótsze

Szósta odsłona Espace bazuje na aliansowej platformie CMF-CD i jest wyraźnie krótsza, a także lżejsza od poprzedniej generacji. Mierzy 4,72 m długości, czyli o 14 cm mniej niż Espace nr 5. Delikatnie przerasta więc schodzącego ze sceny Koleosa i poniekąd przejmuje jego rolę w gamę. W najlżejszej 5-osobowej wersji masa własna wynosi 1587 kg – Espace zrzucił aż 215 kg względem poprzednika z porównywalnym napędem dieslowym. Dieta cud? Przez samo zmniejszenie wymiarów udało się zaoszczędzić ok. 84 kg. Lżejsza platforma to korzyść 43 kg, wykonana z lżejszych stopów karoseria daje 38 kg mniej i wreszcie układ napędowy odchudził auto o 50 kg.

[1/4] Renault Espace – porównanie masy własnej, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Renault
[2/4] Renault Espace – porównanie wymiarów, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Renault
[3/4] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
[4/4] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Nowy Espace będzie dostępny wyłącznie z hybrydowym napędem o mocy 200 KM. Szeregowo-równoległy układ tworzą 3-cylindrowe 1.2 o mocy 130 KM i dwa silniki elektryczne. Główna jednostka elektryczna, zdolna samodzielnie napędzać auto, ma moc 70 KM i 205 Nm momentu obrotowego. Zasila ją akumulator 2 kWh/400 V umieszczony pod przednimi fotelami. Drugi motor elektryczny (25 KM, 50 Nm) działa jako rozrusznik-generator.

[1/2] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Błażej Buliński
[2/2] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Błażej Buliński

Teraz mili państwo proszę o skupienie lub pominięcie akapitu, bo sprawy będą po francusku skomplikowane, ale potencjalnie genialne. Dwustopniowa skrzynia biegów jednostki elektrycznej i czterobiegowa, elektrycznie sterowana skrzynia silnika spalinowego kierują napęd na przednie koła. W sumie tworzą 15 kombinacji przełożeń. Jednostka napędowa może pracować w 5 trybach:

  • elektrycznym (na krótkich dystansach, ale nawet przez 80 proc. czasu jazdy w mieście),
  • dynamicznym hybrydowym (oba silniki równocześnie napędzają koła),
  • e-drive (elektryczny silnik napędza koła, spalinowy ładuje baterię),
  • spalinowym (bezpośrednio napędza koła lub ładuje baterię),
  • rekuperacyjnym (koła napędzają silnik elektryczny, który generując prąd ładuje baterię).

Zasięg jak w superoszczędnym dieslu

Renault twierdzi, że Espace zużywa w mieszanym cyklu WLTP tylko 4,6 l/100 km, co przy 55-litrowym baku zapewnia teoretyczny zasięg aż 1195 km. To robi wrażenie i ma stanowić substytut diesla, którego Renault w Espace już nie przewiduje. Ciekawe, jak będzie z tym w praktyce.

Przyspieszenie 0-100 km/h ma trwać 8,8 s, a maksymalna prędkość jest ograniczona do 175 km/h. Nieźle, nawet jeśli w 200-konnym SUV-ie oczekuje się jeszcze lepszych wyników. Priorytetem była jednak przede wszystkim niska emisja, która wynosi 104-111 g/km.

Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Błażej Buliński
Renault Espace 2023
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Błażej Buliński

Mimo bazowania na tej samej platformie, co Nissan X-Trail, hybrydowy napęd Espace to autorskie rozwiązanie Renault – alians aliansem, ale tu firmy wolą iść własnymi drogami. Inaczej niż u dalekiego kuzyna z Japonii, we francuskim SUV-ie wersja 4x4 na razie nie jest planowana. Platforma jest dostosowana do tego rozwiązania, lecz jeśli w ogóle miałoby się ono pojawić w Espace, to raczej z kolejnym silnikiem elektrycznym przy tylnych kołach. Wózek tylnego zawieszenia ewidentnie przewiduje na to miejsce, natomiast umieszczona w centralnej części podłogi bateria stoi na przeszkodzie ewentualnemu wałowi napędowemu.

Tylne zawieszenie może być też wyposażone w układ skrętnych kół 4Control. O ile w poprzedniku maksymalny kąt skrętu wynosił 3,5 stopnia, tak teraz został on zwiększony do 5 stopni, co zapewnia Espace'owi średnicę zawracania porównywalną z mniejszym Capturem.

Dlaczego w tak dużym aucie nie zdecydowano się na jednostkę czterocylindrową, o większej pojemności? Inżynierowie tłumaczą to nie tylko koniecznością uzyskania najniższego zużycia, lecz przede wszystkim… ograniczoną ilością miejsca pod maską. To dość zaskakujące, wszak nawet mniejsze Clio i Captur z podobną koncepcją hybrydy są wyposażone w wolnossące, czterocylindrowe 1.6.

Jak się siedzi w drugim i trzecim rzędzie?

Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Renault Espace 2023
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Mimo mniejszego nadwozia niż dotychczas, Renault obiecuje więcej miejsca w środku. Miałem okazję sprawdzić to na własnych 183 cm wzrostu. W pierwszym i drugim rzędzie warunki do podróży zapowiadają się wybornie, jest odczuwalnie więcej miejsca nad głową niż w piątej generacji i są też przyjemnie miękkie poduszki na zagłówkach. Zamiast osobnych foteli jest teraz kanapa, a przestrzeni na kolana – naprawdę ogrom. Kanapa jest przesuwana w zakresie aż 22 cm, natomiast jej oparcie pozwala regulować kąt nachylenia. Podłokietnik jest zarazem otworem na narty.

[1/2] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Błażej Buliński
[2/2] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

W dostępnym bez dopłaty trzecim rzędzie foteli już tak różowo nie jest – trudno się tam w ogóle dostać, a przestrzeń wystarcza tylko dla osób o wzroście ok. 1,6 m. Poprzednik zapewniał odrobinę więcej miejsca nad głową i przede wszystkim nieco większy przesmyk do wsiadania. Mimo to trzypokoleniowa familia się w nowym Espasie rozlokuje zgodnie z hierarchią i uda na krótką wycieczkę. Dwójka, która usiądzie z przodu, będzie się także cieszyła masażem. Każdy z pasażerów ma w zasięgu ręki gniazdo USB-C i lampkę do czytania.

Renault Espace V generacji
Renault Espace VI generacji
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Błażej Buliński

Bagażnik wystarczająco rodzinny, ale nie rekordowy

Przy siedmiu osobach na pokładzie w bagażniku zostaje 159 l przestrzeni. Jeśli odpowiednio wyreguluje się kąt oparcia, da się wcisnąć dwie walizki kabinówki. Gdy złoży się szósty i siódmy fotel, mamy do dyspozycji 477 l jeśli kanapa jest maksymalnie odsunięta do tyłu, i o 200 l więcej, gdy pasażerowie pozwolą sobie zabrać większość miejsca na nogi i przesuną swoje siedzenia. W wersji bez trzeciego rzędu siedzeń jest to odpowiednio 581 i 777 l. Maksymalnie, po złożeniu kanapy, pięcioosobowa wersja mieści 1818 l, a siedmioosobowa 1714 l. Siedzenia składa się zwykłymi paskami, a nie przyciskami na panelu w bagażniku, jak w poprzedniej generacji.

[1/5] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Błażej Buliński
[2/5] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Renault
[3/5] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Renault
[4/5] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Renault
[5/5] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Renault

Bagażnik nowego Espace może się obecnie równać z Peugeotem 5008 (780-1940 l), do Skody Kodiaq jednak odrobinę mu brakuje (835-2065 l). Pokolenia chowane w prawdziwych vanach w latach dziewięćdziesiątych i dwutysięcznych pewnie pamiętają lepsze parametry bagażnika. Sięgając do historii vana Renault: Espace V mieścił 693-1994 l, a IV generacja, czyli ostatnia, w której dało się nie tylko złożyć, ale też wymontować fotele, maksymalnie 2860 l, a w wersji Grand nawet 3050 l.

[1/10] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
[2/10] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
[3/10] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
[4/10] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
[5/10] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
[6/10] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
[7/10] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
[8/10] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
[9/10] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
[10/10] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Wnętrze Espace'a robi dobre wrażenie. Renault zadbało o przyjemne w dotyku materiały wykończeniowe. W wersji Esprit Alpine mają one bardziej sportowy charakter (czarna mikrofibra), a w Iconic – szlachetny (jasna skóra). Oświetlenie ambientowe może świecić w 48 kolorach, automatycznie dostosowywać barwę do pory dnia (np. chłodniejsze kolory rano, cieplejsze wieczorem) i zmieniać kolorystykę w 30-minutowych cyklach. Dość pomysłowe jest ukryte w konsoli na suficie lusterko pozwalające obserwować sytuację w drugim rzędzie siedzeń, a po ponownym kliknięciu – wysunąć schowek na okulary.

[1/3] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Błażej Buliński
[2/3] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Błażej Buliński
[3/3] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Dużo światła do kabiny wpuszcza wielki dach panoramiczny, długi na 1,33 m i szeroki na 0,84 m. Nie ma on rolety, ale inżynierowie Renault wyposażyli go w specjalną powłokę, która odbija promienie UV i zapobiega nagrzewaniu wnętrza. Ciekawe czy to się rzeczywiście sprawdzi przy silnym słońcu.

[1/4] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
[2/4] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
[3/4] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
[4/4] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Kokpit jest identyczny jak w Australu. Kierowca ma przed sobą 12,3-calowy ekran wirtualnych zegarów, 12-calowy, pionowo ustawiony monitor infotainmentu oraz 9,3-calowy head-up. System multimedialny to znany już z Megane E-Tech i bazujący na Android Automotive OpenR Link z aplikacjami Google’a. Play Store oferuje obecnie ok. 30 aplikacji, ponadto jest jeszcze 11 dostępnych wyłącznie dla systemu Renault. Poza wbudowanymi mapami Google’a nawigować może też po raz pierwszy aplikacja Waze – wskazówki skrętów są wyświetlane na zegarach i head-upie.

W modelu Espace debiutują także aplikacje Amazon Music (Spotify oczywiście też jest dostępny) oraz L’Equipe, czyli największego francuskiego medium sportowego, ze specjalnie skrojonymi pod ekran auta treściami premium.

[1/7] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
[2/7] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
[3/7] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
[4/7] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
[5/7] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
[6/7] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
[7/7] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Odpowiedzialni w Renault za pokładową inforozrywkę są szczególnie dumni z aplikacji, które mają umilać rodzinną podróż przez wspólną zabawę. We współpracy z wytwórnią GameLoft powstał interaktywny quiz muzyczny (SongPop), który angażuje wszystkie osoby na pokładzie. Jest też aplikacja Karacal, która na podstawie geolokalizacji przybliża ciekawostki na temat mijanej okolicy (coś w rodzaju audioprzewodnika). To ma być jednak dopiero początek "in-car-gaming-experience". System nagłośnienia dostarcza już nie Bose jak dotychczas w Renault, a Harman Kardon. Zestaw składa się z 12 głośników.

Regularne zdalne aktualizacje systemu (tzw. OTA) mają spowodować, że będzie on zawsze oferował te same cyfrowe funkcje, co w autach dopiero opuszczających fabrykę. Hardware bazujący na czipie Qualcomm Snapdragon jest przygotowany na minimum dwie duże aktualizacje systemu operacyjnego. Pięcioletni transfer danych jest zawarty w cenie auta. W przyszłości Renault przewiduje też oferowanie aplikacji ułatwiających zarządzanie flotą czy umożliwiających transfer danych do ubezpieczyciela – czyli korzystanie z polis "pay-as-you-drive" (jeśli ktoś jeździ rzadko lub w tylko określone dni) bądź "pay-how-you-drive" (nagradza ostrożną i przepisową jazdę).

[1/9] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Renault
[2/9] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Renault
[3/9] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Renault
[4/9] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Renault
[5/9] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Renault
[6/9] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Renault
[7/9] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Renault
[8/9] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Renault
[9/9] Renault Espace 2023, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe, Renault

Nowe Renault Espace – kiedy w salonach?

W Polsce sprzedaż nowego Espace'a rozpocznie się w trzecim kwartale 2023 roku, a pierwsze egzemplarze dotrą do dilerów w październiku. W związku z tym jest jeszcze zbyt wcześnie by wyrokować o cenie. Jeśli jednak już teraz szukacie atrakcyjnie wycenionego, dużego SUV-a z Francji i nie zależy wam na najnowszych rozwiązaniach – sprawdźcie pożegnalną ofertę Koleosa. Ceny zaczynają się obecnie od 140 tys. zł i raczej są małe szanse, by Espace startował z równie niskiego pułapu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.