Wiemy, kto dostarczy platformę do Izery. To właściciel marki Volvo. Znamy podstawowe dane

Wiemy, kto dostarczy platformę do Izery. To właściciel marki Volvo. Znamy podstawowe dane17.11.2022 10:12
Izera
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Izera

Polski samochód elektryczny nie będzie do końca polski. Jego główny element, platformę, na której będzie się opierał, dostarczy firma z Chin. Izera poinformowała, jak będzie wyglądało wskrzeszenie polskiej motoryzacji.

Piotr Zaręba, prezes ElektroMobility Poland, producenta pojazdu Izera ogłosił, że dostawcą platformy będzie chińska firma Geely. Będzie to platforma o nazwie SAE (Sustainable Experience Architecture). Warto podkreślić, że EMP to pierwszy producent spoza grupy Geely, który podpisał umowę na dostawę tej konstrukcji.

EMP uważa, że to najlepszy dostawca w swoim segmencie cenowym. Polacy, że to właśnie ten producent jest najbardziej innowacyjnym w dziedzinie elektromobilności.

Geely Holding Group to właściciel m.in. marek Volvo i Polestar. Pierwszy i bardziej znany z tych producentów ma już w swoim portfolio dwa w pełni elektryczne modele: C40 oraz niedawno zaprezentowane EX90. Trzeba jednak wiedzieć, że Geely na rodzimym rynku buduje auta elektryczne od lat. Chińska korporacja jest też udziałowcem Smarta czy Astona Martina. Wspólnie z Renault buduje hybrydy w Chinach. Do Geely należy również marka Lynk&Co.

Przedsiębiorstwo Geely założono w 1986 roku. Początkowo produkowało chłodziarki, potem części do motocykli, a od lat 90. motocykle. W 1998 roku Geely rozpoczęło również produkcję samochodów osobowych.

Jakim samochodem będzie Izera?

Wiadomo już, że jest to kompaktowa platforma Geely, więc mamy do czynienia z niedużym samochodem o dość prostej konstrukcji. Mają być dostępne wersje hatchback, kombi i SUV. Pokazano pierwsze schematy, na których widać umieszczenie dwóch silników - z przodu i z tyłu - a także zawieszenie oparte z przodu na kolumnach MacPhersona oraz wielowahaczowe z tyłu. Pierwsza wersja Izery ma mieć jeden silnik o mocy 200 kW (272 KM) z tyłu i napęd na tylną oś.

Zasięg ma wynosić 340-440 km z baterią 51 kWh. Akumulator ten ma być ładowany prądem stałym o mocy do 150 kW. Prędkość maksymalna ma wynosić ok. 160 km/h. Przyspieszenie 0-100 km/h ma trwać nieco ponad 6 s.

Zdaniem Macieja Mazura, dyrektora zarządzającego Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, wybór tego dostawcy jest dobry.

- Za Geely przemawia doświadczenie i wiodąca pozycja w światowym sektorze elektromobilności - mówi Maciej Mazur. - O ile wiele osób może nie kojarzyć nazwy koncernu, o tyle należące do niego marki, takie jak Volvo, Smart, Lotus czy Polestar, są już powszechnie znane. W 2021 r. Grupa Geely zanotowała swój historyczny rekord sprzedaży, dostarczając łącznie 2,2 mln samochodów. 330 tys. z nich (15 proc. łącznej liczby) to pojazdy z napędami zelektryfikowanymi. Warto także podkreślić, że Geely to, szczególnie jak na warunki chińskie, firma transparentna, mądrze rozwijana i innowacyjna - dodaje.

Gdzie i kiedy zacznie powstawać Izera?

Fabryka Izery ma powstać w Jaworznie, przy drodze krajowej 79. Budowa miała się rozpocząć pod koniec 2021 r. Teraz wiadomo, że formalnie rozpocznie się na początku 2023 r. Wtedy EMP pozyska prawo do dysponowania terenem. Dopiero w 2024 rozpocznie się fizyczna budowa fabryki i poznamy dostawców linii produkcyjnych. Plan zakłada produkcję na poziomie 100 tys. aut rocznie.

Przypomnę tylko, że auto miało zadebiutować w roku 2024. Jednak dopiero w 2023 r. zostanie podany stylista oraz lista inwestorów. Datą graniczną ma być koniec 2025 roku. Warto tu podkreślić, że stylistyka modelu trochę się zmieni po podpisaniu umowy z nowym projektantem.

Cały projekt ma kosztować 6 mld złotych. Dodatkowych inwestorów EMP będzie pozyskiwać od teraz, czyli po uwiarygodnieniu się poprzez podpisanie umowy na dostawę platformy.

- Przed ElectroMobility Poland wciąż stoją dokładnie te same wyzwania, które sygnalizowaliśmy w lipcu 2020 r., tuż po ogłoszeniu narodzin marki Izera - mówi Maciej Mazur. - Budowa fabryki w Jaworznie nie została jeszcze rozpoczęta, chociaż miała ruszyć w III kwartale 2021 r. Wątpliwości dotyczą także struktury właścicielskiej (80 proc. akcji należy do Skarbu Państwa), zależność tego projektu od kalendarza wyborczego, brak zaangażowania kapitału prywatnego czy też brak zbudowanych łańcuchów dostawców innych (niż platforma) podzespołów; od akumulatorów litowo-jonowych i silników elektrycznych po reflektory, ekrany LCD i fotele - podsumowuje dyrektor PSPA.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.