"Zagadnienie zasięgu nie ma dużego znaczenia". O nowym volvo z szefem marki na rynki EMEA

"Zagadnienie zasięgu nie ma dużego znaczenia". O nowym volvo z szefem marki na rynki EMEA09.06.2023 09:32
Arkadiusz Nowiński i EX30
Źródło zdjęć: © WP Autokult

Volvo EX30 to najmniejszy i jednocześnie najszybszy samochód marki. Czy taki SUV w ogóle ma sens? Przy okazji premiery auta porozmawiałem z Arkadiuszem Nowińskim, szefem marki na Europę, Bliski Wschód i Afrykę.

EX30, choć może nie do końca widać to na zdjęciach, jest o 19 cm krótsze niż XC40. Co więcej, jeśli pamiętacie nieprodukowane już V40, to w tym wypadku nowy elektryk jest krótszy o 4 cm. Nie można jednak powiedzieć, że EX30 jest ciasne czy nieproporcjonalne – szczególnie w opcjonalnej wersji Cross Country. Przygotowanie tej odmiany wskazuje, że w Volvo nie pracują sami księgowi i chcą zaoferować coś, co jest po prostu fajne.

Klienci tego oczekują – mówi Arkadiusz Nowiński, Polak będący "najwyżej" w strukturach szwedzkiej marki. – Coraz więcej osób pyta o mniejsze samochody, jednocześnie lubią oni SUV-y – dodaje. EX30 i Cross Country wydawały się więc logicznym posunięciem.

Nieco więcej wątpliwości można mieć do układów napędowych. Nie dlatego, by były słabe. Jest zupełnie odwrotnie – najmocniejsza wersja ma 428 KM i 535 Nm, co pozwala na katapultowanie się do setki w 3,6 sekundy. Żeby pokazać wam, jak jest to absurdalny wynik, wystarczy powiedzieć, że setkę w tym samym czasie osiąga Ferrari Enzo. To jednak pokaz możliwości. – Najbardziej popularna będzie większa bateria z pojedynczym silnikiem. To będzie bestseller, druga ma być wersja bazowa – podsumowuje Nowiński.

Volvo EX30 Cross Country, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
Volvo EX30 Cross Country
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański

No właśnie – wersja bazowa ma kosztować 169 900 zł, co dziś jest ceną stosunkowo niską. W takim wypadku otrzymujemy baterię mającą 51 kWh wykorzystującą lit, żelazo i fosfor (droższe używają manganu). Trzeba jednak pamiętać, że EX30 ma opór aerodynamiczny równy Cx=0,28 co nie jest jakimś rewelacyjnym wynikiem. Tym bardziej nieco trudniej uwierzyć mi w rzeczywisty zasięg na poziomie 344 km. Wiem po prostu, że pomiar elektryka w cyklu WLTP nie ma większego sensu.

Wnętrze EX30, Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
Wnętrze EX30
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański

– Bardzo ważne są współczynniki oporu powietrza, ale podjęliśmy decyzję, by nie robić wszystkiego w zależności od niego. Nasze samochody muszą mieć charakter – tłumaczy decyzję marki Nowiński. – Jeśli chcemy mieć duży zasięg, najłatwiej zrobić to w sedanie, na pewno nie będzie to SUV – stwierdza mój rozmówca i rzuca tezą, która w Polsce może wywołać nie lada zamieszanie.

– Widzimy dzisiaj, szczególnie w zelektryfikowanych krajach, że zagadnienie zasięgu nie ma dużego znaczenia – stwierdza, co zdaje się potwierdzać popularność elektryków chociażby w krajach Beneluksu. – Zasięg powinien być wystarczający. Jeżeli gęstość punktów ładowania będzie odpowiednia, wtedy nie ma sensu wydawać pieniędzy na większą baterię. W Polsce zasięg jest niezwykle istotny – tłumaczy. Potwierdzam to z doświadczenia.

Zaglądając do środka, można dostrzec usunięcie klasycznych zegarów czy przeniesienie wszystkich głośników do jednego soundbara pod szybą, co pozwoliło zwiększyć schowki w drzwiach. Wrażenie robi też zestaw systemów bezpieczeństwa, które umieszczono w kabinie: to dziesięć czujników ultradźwiękowych, pięć radarów czy pięć kamer. Na zewnątrz mamy radar i kamerę o dłuższym zasięgu, do tego oddzielna kamera szerokokątna i cztery czujniki parkowania. Do tego dwa radary skierowane nieco na boki. Z tyłu są kolejne cztery czujniki, dwa radary i kamera. Dzięki temu nie otworzymy np. drzwi przed wyprzedzającym nas rowerzystą. Rocznie Volvo odnotowuje 60 takich wypadków w Danii czy Wielkiej Brytanii.

Marka stara się też zwrócić uwagę na ponowne wykorzystanie materiałów. 25 proc. aluminium wykorzystanego do produkcji auta jest z recyklingu. W przypadku stali jest to 17 proc., tak samo jak w przypadku tworzyw sztucznych. Wyprodukowanie jednego auta to wygenerowanie 18 ton dwutlenku węgla. Przejechanie 200 tys. km, jeśli weźmiemy pod uwagę europejski miks energetyczny, 12 ton.

Pierwsze egzemplarze EX30 mają trafić do Polski jeszcze pod koniec 2023 roku.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.