Zalety hybryd plug-in, o których powinieneś wiedzieć przed zakupem

Zalety hybryd plug-in, o których powinieneś wiedzieć przed zakupem20.09.2023 14:36
Volvo
Źródło zdjęć: © materiały partnera
Materiał sponsorowany przez Volvo

Hybrydy ładowane z gniazdka – czyli auta typu PHEV (plug-in hybrid electric vehicle) – mają szereg zalet, bo umożliwiają jazdę wyłącznie na prądzie, a przy tym uniezależniają nas od stacji ładowania. A gdy jakimś momencie "skończy się" nam prąd, to i tak pojedziemy dalej, tyle że w trybie hybrydowym i (lub) przy użyciu napędu spalinowego. Natomiast w chwili, gdy już nadarzy się dogodna okazja, to po prostu podłączymy nasze auto do stacji ładowania.

Hybryda z wtyczką

Wydaje się, że – przynajmniej chwilowo – hybryda z wtyczką (czyli plug-in) to w naszych warunkach idealne rozwiązanie dla tych, którzy chcą korzystać z zalet napędu bezmisyjnego, ale przy tym nie chcą polegać na wciąż jeszcze dość dziurawej siatce stacji szybkiego ładowania. Hybryda plug-in dobrze sprawdzi się też w sytuacji, gdy mamy dostęp do gniazdka i możemy akumulatory ładować na przykład w nocy, zaś w dzień jeździmy tylko po mieście i zasięg EV rzędu 70-80 km w zupełności nam wystarcza.

Niższe koszty eksploatacji

Hybryda z wtyczką to też coś dla tych, którzy chcą obniżyć koszty eksploatacji: baterie o pojemnościach rzędu 10-20 kWh ładują się szybko i tanio, a jak ktoś ma własną instalację fotowoltaiczną, ten może jeździć niemal za darmo. Mówiąc wprost – PHEV to złoty środek między "staromodnymi" spalinówkami, a "nowoczesnymi" elektrykami. Ale po kolei.

Na przykładzie Volvo XC60 Recharge prześledzimy po krótce jak działa hybryda plug-in i które jej komponenty należy uznać za kluczowe. Jeśli chodzi o napęd spalinowy, to w XC60 (jak zresztą i w każdym innym Volvo z układem PHEV) mamy pod maską turbodoładowany dwulitrowy silnik benzynowy, połączony z ośmiobiegową skrzynią automatyczną i układem 48V. Do tego dochodzi, co jasne, napęd elektryczny – całkowita pojemność akumulatorów to teraz bardzo solidne 18,8 kWh brutto, zaś maksymalna moc silnika elektrycznego to obecnie aż 154 KM. Moment obrotowy generowany przez elektryka wzrósł do solidnych 309 Nm, natomiast całkowita moc systemowa (napęd benzynowy plus elektryczny) wynosi, w zależności od wersji, 350 (T6) lub 455 KM (T8).

Większy zespół akumulatorów przekłada się też na wyższy zasięg w trybie bezemisyjnym: XC60 T6 Recharge przejedzie bez udziału napędu spalinowego nawet do 78 km, zaś odmiana T8 może się pochwalić zasięgiem o zaledwie 1 km niższym. Warto to podkreślić: w tak dużych i nielekkich SUV-ach z napędem na obie osie to wynik wręcz rewelacyjny. Pozwala nam to np. naładować auto podczas nocnego postoju w garażu, a od rana załatwiać sprawy na mieście poruszając się wyłącznie na prądzie (tryb Pure).

A propos układu AWD – w XC60 PHEV dostajemy go zawsze seryjnie. Za napędzanie przednich kół odpowiada silnik spalinowy, natomiast za tylną oś – elektryczny. Ale bez obaw: nawet jeśli poziom naładowania akumulatorów spadnie do minimum, to energię potrzebną zasilania układu AWD dostarczy benzyniak.

Rewelacyjne osiągi

Obie wersje XC60 Recharge mogą pochwalić się wręcz rewelacyjnymi osiągami: najkrótszy możliwy do uzyskania czas rozpędzania się od 0 do 100 km/h (tryb Power) to 5,7 s (T6) lub 4,9 s (T8). Poza wspomnianymi trybami Pure i Power do wyboru mamy też: Hybrid (domyślny; elektronika sama decyduje o tym, jak optymalnie zarządzać pracą obu rodzajów napędu, ale gdy tylko jest to możliwe, preferuje EV), Constant AWD i Offroad. W odmianach wyposażonych w zawieszenie pneumatyczne z regulacją prześwitu również jego nastawy dobierane są tak, by auto zachowywało się optymalnie w każdej sytuacji – np. obniżenie prześwitu w trybie Pure skutkuje niższym zużyciem energii.

Ładowanie hybrydy plug-in

Ładowanie? XC60 Recharge zostało wyposażone w dwufazową ładowarkę pokładową o mocy 6,4 kW (typ 2). Przy baterii 18,9 kWh brutto oznacza to, że typowy czas ładowania od 0 do 100 proc. przy wykorzystaniu prądu przemiennego (AC) trójfazowego (16 A) wynosi jedynie ok. trzech godzin.

Reasumując: hybryda typu plug-in pozwala nam mieć ciastko i... zjeść ciastko. Dzięki dużej baterii Volvo XC60 może pokonać na samym prądzie niemal 80 km, a to wystarcza do większości codziennych zastosowań. Natomiast podczas jazdy w trasie zazwyczaj korzystamy z trybu hybrydowego, co pozwala nie tylko obniżać średnie spalanie, ale i uniezależnia nas od dostępności publicznych stacji ładowania. No i te osiągi: niecałe 5 s od do 100 km/h w przypadku XC60 to wynik, który robi ogromne wrażenie. Na dodatek to rezultat zarezerwowany do niedawna wyłącznie dla samochodów stricte sportowych.

Materiał sponsorowany przez Volvo
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.