Chińczycy obiecują tani wodór. Ma kosztować tyle, co olej napędowy

Wielu widzi w wodorze paliwo przyszłości. Problem w tym, że koszty jego wytwarzania są horrendalnie wysokie. Chińczycy mają jednak plan, jak je zredukować i dzięki niskim cenom spopularyzować ten rodzaj paliwa.

Tankowanie wodoru do samochodu osobowego trwa kilka minutTankowanie wodoru do samochodu osobowego trwa kilka minut
Źródło zdjęć: © WP | Mateusz Lubczański
3

Jak informuje serwis gramwzielone.pl, chińska firma Sany jest w stanie zaoferować wodór w cenie kilkukrotnie niższej od amerykańskiej konkurencji. Kluczem do niższych kosztów ma być skonsolidowanie procesów produkcyjnych i dystrybucyjnych w jednym miejscu.

Urządzenia Sany w ciągu godziny mają wytwarzać do 180 kg wodoru, co oznacza około 2 tony paliwa dziennie. To wystarczająca ilość do zatankowania ponad 100 pojazdów. Co warte odnotowania, cała infrastruktura znajduje się w obrębie jednej stacji Sany w chińskim Chengsha.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Toyota Mirai - piję wodę z wydechu

Kilogram wodoru kosztuje tam równowartość 4,85 dolara, co jest ceną zbliżoną do oleju napędowego. Kwota proponowana przez Sany jest bezkonkurencyjna — inne stacje tankowania wodoru w Chinach sprzedają podobne ilości za średnio 10,4 dolara. To jednak wciąż zauważalnie mniej niż w USA, gdzie ceny sięgają 35 dolarów za kilogram.

Przedstawiciele Sany uważają, że zejście poniżej pułapu 4,2 dolara za kilogram mogłoby uczynić eksploatację aut wodorowych tańszą niż w przypadku tradycyjnych spaliniaków. Czas pokaże, czy w przyszłości faktycznie tak będzie.

Wybrane dla Ciebie

Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Pierwsza jazda: Renault 4 E-Tech - trochę brakło odwagi
Pierwsza jazda: Renault 4 E-Tech - trochę brakło odwagi
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Oto nowy Nissan Leaf. Kolejna generacja wpisuje się w rynkowy standard
Oto nowy Nissan Leaf. Kolejna generacja wpisuje się w rynkowy standard
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu