Chińczycy obiecują tani wodór. Ma kosztować tyle, co olej napędowy

Wielu widzi w wodorze paliwo przyszłości. Problem w tym, że koszty jego wytwarzania są horrendalnie wysokie. Chińczycy mają jednak plan, jak je zredukować i dzięki niskim cenom spopularyzować ten rodzaj paliwa.

Tankowanie wodoru do samochodu osobowego trwa kilka minutTankowanie wodoru do samochodu osobowego trwa kilka minut
Źródło zdjęć: © WP | Mateusz Lubczański

Jak informuje serwis gramwzielone.pl, chińska firma Sany jest w stanie zaoferować wodór w cenie kilkukrotnie niższej od amerykańskiej konkurencji. Kluczem do niższych kosztów ma być skonsolidowanie procesów produkcyjnych i dystrybucyjnych w jednym miejscu.

Urządzenia Sany w ciągu godziny mają wytwarzać do 180 kg wodoru, co oznacza około 2 tony paliwa dziennie. To wystarczająca ilość do zatankowania ponad 100 pojazdów. Co warte odnotowania, cała infrastruktura znajduje się w obrębie jednej stacji Sany w chińskim Chengsha.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Toyota Mirai - piję wodę z wydechu

Kilogram wodoru kosztuje tam równowartość 4,85 dolara, co jest ceną zbliżoną do oleju napędowego. Kwota proponowana przez Sany jest bezkonkurencyjna — inne stacje tankowania wodoru w Chinach sprzedają podobne ilości za średnio 10,4 dolara. To jednak wciąż zauważalnie mniej niż w USA, gdzie ceny sięgają 35 dolarów za kilogram.

Przedstawiciele Sany uważają, że zejście poniżej pułapu 4,2 dolara za kilogram mogłoby uczynić eksploatację aut wodorowych tańszą niż w przypadku tradycyjnych spaliniaków. Czas pokaże, czy w przyszłości faktycznie tak będzie.

Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem