Diesel jeszcze nie odszedł. W Europie ma jednak godną konkurencję

Na dynamicznie zmieniającym się rynku motoryzacyjnym sytuacja potrafi zmieniać się bardzo szybko. Dla przykładu w Europie od paru miesięcy możemy obserwować rynkową batalię pomiędzy silnikami Diesla a samochodami elektrycznymi.

SsangYong Korando DieselSsangYong Korando Diesel
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
Kamil Niewiński

Błyskawiczne przemiany branży automotive zaskoczyły z pewnością niejedną osobę. Pomijając już sprzedażowy wystrzał nowych producentów, wiele zmieniło się w również w kwestii preferowanych przez Europejczyków napędów. Jeżeli ktoś mówi obecnie, że w skali europejskiej auta elektryczne się nie sprzedają, po prostu mija się z faktami.

W 2023 r. bowiem elektryki pod kątem sprzedaży idą łeb w łeb z silnikami diesla. Ba, czerwiec 2023 był pierwszym miesiącem w historii, kiedy to auta elektryczne sprzedały się w większym nakładzie niż pojazdy wyposażone w silniki wysokoprężne. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów przedstawiło jednak nareszcie statystyki za lipiec 2023 i pokazują one, że diesle nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Niemcy wykończą diesle?

W lipcu nadal niepodzielnie rządziły jednostki benzynowe, stanowiące 35,8 proc. całego rynku w Unii Europejskiej (304 903 egz.). Za nimi mamy hybrydy, które odpowiadały za 25,6 proc. rejestracji nowych aut (217 530 egz.). Na trzecią pozycję po miesiącu przerwy wróciły wspomniane diesle, które stanowiły 14,1 proc. rynku (120 016 egz.). Samochody elektryczne wcale jednak nie tracą wiele, bowiem ich udział w rynku to 13,6 proc (115 971 egz.).

W skali roku większe szanse na utrzymanie się na podium zdecydowanie mają diesle, które w okresie styczeń-lipiec 2023 rozeszły się w nakładzie 909 864, co stanowi 14,5 proc. wszystkich rejestracji nowych aut. Samochody elektryczne mogą pochwalić się współczynnikiem na poziomie 13 proc., lecz strata nie jest gigantyczna - w ciągu siedmiu pierwszych miesięcy sprzedano 819 725 sztuk.

Wybrane dla Ciebie
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇