Diesel jeszcze nie odszedł. W Europie ma jednak godną konkurencję

Na dynamicznie zmieniającym się rynku motoryzacyjnym sytuacja potrafi zmieniać się bardzo szybko. Dla przykładu w Europie od paru miesięcy możemy obserwować rynkową batalię pomiędzy silnikami Diesla a samochodami elektrycznymi.

SsangYong Korando DieselSsangYong Korando Diesel
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
Kamil Niewiński

Błyskawiczne przemiany branży automotive zaskoczyły z pewnością niejedną osobę. Pomijając już sprzedażowy wystrzał nowych producentów, wiele zmieniło się w również w kwestii preferowanych przez Europejczyków napędów. Jeżeli ktoś mówi obecnie, że w skali europejskiej auta elektryczne się nie sprzedają, po prostu mija się z faktami.

W 2023 r. bowiem elektryki pod kątem sprzedaży idą łeb w łeb z silnikami diesla. Ba, czerwiec 2023 był pierwszym miesiącem w historii, kiedy to auta elektryczne sprzedały się w większym nakładzie niż pojazdy wyposażone w silniki wysokoprężne. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów przedstawiło jednak nareszcie statystyki za lipiec 2023 i pokazują one, że diesle nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Niemcy wykończą diesle?

W lipcu nadal niepodzielnie rządziły jednostki benzynowe, stanowiące 35,8 proc. całego rynku w Unii Europejskiej (304 903 egz.). Za nimi mamy hybrydy, które odpowiadały za 25,6 proc. rejestracji nowych aut (217 530 egz.). Na trzecią pozycję po miesiącu przerwy wróciły wspomniane diesle, które stanowiły 14,1 proc. rynku (120 016 egz.). Samochody elektryczne wcale jednak nie tracą wiele, bowiem ich udział w rynku to 13,6 proc (115 971 egz.).

W skali roku większe szanse na utrzymanie się na podium zdecydowanie mają diesle, które w okresie styczeń-lipiec 2023 rozeszły się w nakładzie 909 864, co stanowi 14,5 proc. wszystkich rejestracji nowych aut. Samochody elektryczne mogą pochwalić się współczynnikiem na poziomie 13 proc., lecz strata nie jest gigantyczna - w ciągu siedmiu pierwszych miesięcy sprzedano 819 725 sztuk.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku