Elektrolit w postaci ciała stałego już w 2020 r. Toyota zapowiada rewolucję

Wiele wskazuje na to, że w najbliższych latach samochody elektryczne lawinowo zyskają na znaczeniu. Proces ten może być jeszcze szybszy niż zakładano, gdyż Japończycy obiecują w przyszłym roku prawdziwą rewolucję, która zniweluje największą uciążliwość pojazdów na prąd.

Hybryda plug-in z baterią nowego typu mogłaby przejechać bez spalania paliwa około 100 kmHybryda plug-in z baterią nowego typu mogłaby przejechać bez spalania paliwa około 100 km
Źródło zdjęć: © WP
Tomasz Budzik

Samochody elektryczne od kilku lat są w ścisłym horyzoncie zainteresowań producentów aut. Do niedawna jednak Toyota nie deklarowała jednak chęci poważniejszego uczestniczenia w rozwoju tej gałęzi motoryzacji. Niedawno wszystko się zmieniło, a teraz okazuje się, że Japończycy ostrzą sobie zęby na miejsce w szpicy producentów takich pojazdów.

Jak informuje "Automotive News Europe", Toyota zadeklarowała, że w wakacje 2020 r. będzie dysponowała samochodową baterią z elektrolitem w postaci ciała stałego. Nad tą technologią pracuje dziś każdy duży producent, ponieważ takie akumulatory mają magazynować dwukrotnie więcej prądu niż tradycyjne baterie o tych samych gabarytach, a dodatkowo wymagać znacznie mniej intensywnego chłodzenia. Zdecydowanie zmniejszy to jedną z dwóch bolączek aut elektrycznych – ograniczony zasięg.

Samochodowy akumulator o elektrolicie w postaci ciała stałego mają być gotowy przed olimpiadą w Tokio, która odbędzie się właśnie w 2020 r. Tak naprawdę jednak zyskają one znaczenie dopiero wtedy, gdy trafią do samochodów oferowanych na rynku. Kiedy to będzie? Na to pytanie Toyota na razie nie odpowiada.

Wiadomo jedna, ze do 2025 r. japoński koncern chce sprzedaż 5,5 mln zelektryfikowanych samochodów. Milion z nich mają stanowić samochody czysto elektryczne. Zadanie nie będzie łatwe, bo mimo rosnącej popularności pojazdom elektrycznym daleko do miana hitu. Pomóc ma rozszerzenie oferty i współpraca pomiędzy producentami. Toyota będzie współpracowała z Subaru przy platformie dla dużych elektrycznych pojazdów. Auto segmentu C ma powstać we współpracy z Daihatsu i Suzuki. Plan przewiduje dużego SUV-a, średniego SUV-a, średniego crossovera, średniego minivana, średniego sedana i kompakt.

Ciekawie na tym tle wygląda również zapowiedź radykalnego obniżenia cen aut z ogniwami paliwowymi. Czas pokaże, która z tych technologii wygra.

Wybrane dla Ciebie

Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Wszystko, czego nie wiedzieliście o akumulatorach trakcyjnych. Porsche zdradziło mi sekrety swojego zamkniętego laboratorium w Weissach
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki