Green NCAP sprawdziło pierwsze auta w 2020 r. Na czele "elektryki" i hybryda
Organizacja Green NCAP, prowadząca niezależne badania w zakresie wpływu samochodów na środowisko, opublikowała - pierwszy raz w 2020 r. - wyniki swoich pomiarów. Najlepiej, rzecz jasna, wypadły samochody elektryczne, ale interesujące jest to, co mamy w dalszej części rankingu.
26.11.2020 | aktual.: 13.03.2023 10:25
Już dawno przywykliśmy do tego, że katalogowe dane o spalaniu samochodów nie odzwierciedlają ich rzeczywistej konsumpcji. Podobnie, ale nawet na większą skalę, sprawa ma się z produkowanymi przez auta zanieczyszczeniami. Powołana do życia w 2019 r. organizacja Green NCAP prowadzi więc własne testy - laboratoryjne oraz drogowe - i publikuje ich wyniki. Teraz opublikowała pierwszy zestaw rezultatów w 2020 r.
Testowane przez Green NCAP auto może otrzymać do 5 gwiazdek. Oprócz rezultatu ogólnego są również wyniki cząstkowe. Tu pod uwagę bierze się zanieczyszczenie powietrza (tlenki azotu, tlenek węgla, cząstki stałe, amoniak), efektywność (rzeczywiste spalanie lub zużycie energii i zasięg) oraz gazy cieplarniane (dwutlenek węgla, podtlenek azotu, metan). Oto rezultaty – od samochodów, które w testach przeprowadzonych w 2020 r zostały uznane za najbardziej ekologiczne po te najmniej. Pierwszą piątkę opiszę bardziej szczegółowo, przy następnych samochodach będę podawał dane.
Hyundai Kona Electric - 5 gwiazdek
Koreańska propozycja otrzymała komplet gwiazdek oraz 10 punktów na 10 możliwych do zdobycia w każdej kategorii szczegółowej. Zapotrzebowanie na energię samochodu - wyposażonego w baterię o pojemności 39,1 kWh i mocy 100 kW – wyniosło średnio 22,2 kWh/100 km, a przy pesymistycznym scenariuszu 29,8 kWh/100 km. Uzyskany w czasie testu zasięg wyniósł odpowiednio 202 km oraz 147 km, podczas gdy ten deklarowany przez producenta to 289 km.
Renault ZOE – 5 gwiazdek
Francuski maluch o napędzie elektrycznym otrzymał takie same noty jak koreański crossover - komplet gwiazdek i punktów. Zapotrzebowanie na energię wyniosło średnio 22,3 kWh/100 km i 29,8 kWh/100 km przy pesymistycznym scenariuszu użytkowania. Zasięg to odpowiednio 319 km oraz 227 km. Tymczasem katalogowy zasięg samochodu o mocy 80 kW i baterii o pojemności 52 kWh to 395 km.
Toyota C-HR Hybrid - 3,5 gwiazdki
Trzecie miejsce w zestawieniu i najlepszy rezultat pomiędzy autami z silnikiem spalinowym przypadły hybrydowej odmianie japońskiego SUV-a. Na warsztat Green NCAP trafił samochód z silnikiem o pojemności 1,8 l, współpracujący z motorem elektrycznym. Jak było w poszczególnych kategoriach? Zanieczyszczenie powietrza - 6 na 10. Problem stanowią tu przede wszystkim cząstki stałe. Efektywność – 6,9 na 10. Średnie spalanie wyniosło tu od 5,4 do 7,1 l/100 km. W kwestii emisji gazów cieplarnianych C-HR otrzymał 5,4 pkt. na 10 możliwych. Wszystko przez emisję CO2.
Mercedes Klasy C - 3 gwiazdki
Czwarta lokata dla 2-litrowego diesla może być zaskakująca, ale wynika ona ze świetnego wyniku – 7 na 10 – w kategorii czystości powietrza. Wysokoprężny mercedes miał wyraźne problemy tylko na polu cząstek stałych i mniejsze w kwestii tlenków azotu. Pod względem efektywności przyznano 5,7 na 10. Auto spaliło średnio 5,3 l/100 km, a przy pesymistycznym scenariuszu 6,9 l/100 km. Niemiecki model mocno zawiódł pod względem gazów cieplarnianych (2,9 na 10) ze względu na wysoką emisję podtlenku azotu oraz CO2.
Peugeot 2008 - 3 gwiazdki
Pierwszą piątkę zamyka miejski crossover z Francji, wyposażony w silnik benzynowy o pojemności 1,2 l i mocy 110 KM. W dziedzinie zanieczyszczenia powietrza auto otrzymało 5,3 pkt. na 10. Francuska propozycja straciła przez podwyższoną emisję cząstek stałych i tlenku węgla. Efektywność oceniono na 5,8 na 10. Średnie spalanie wyniosło 6,3 l/100 km, a w pesymistycznym wariancie 7,4 l/100 km. Pod względem gazów cieplarnianych wynik to 4,8 na 10. Głównie ze względu na emisję dwutlenku węgla.
Peugeot 308 - 3 gwiazdki
Testowano wersję z benzynowym silnikiem o pojemności 1,2 l i mocy 100 KM.
Zanieczyszczenie powietrza: 4,7 na 10 pkt. (cząstki stałe, tlenek węgla)
Efektywność: 6,2 na 10 pkt. Średnie spalanie od 5,7 l/100 km do 7,2 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 5,1 na 10 pkt. (dwutlenek węgla)
Renault Captur - 3 gwiazdki
Testowano samochód z benzynowym silnikiem o pojemności 1,3 l i mocy 130 KM.
Zanieczyszczenie powietrza: 5,1 na 10 pkt. (cząstki stałe, amoniak)
Efektywność: 5,3 na 10 pkt. Średnie spalanie od 6,6 l/100 km do 7,6 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 4,7 na 10 pkt. (CO2)
Renault Clio - 3 gwiazdki
Testowano auto z litrowym silnikiem benzynowym o mocy 100 KM.
Zanieczyszczenie powietrza: 4,6 na 10 pkt. (cząstki stałe, tlenek węgla)
Efektywność: 6,9 na 10 pkt. Średnie spalanie 5,5 od l/100 km do 6,4 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 5,0 na 10 pkt. (CO2)
Seat Ibiza - 3 gwiazdki
Testowano samochód z przystosowanym do spalania CNG silnikiem o pojemności 1,0 l i mocy 90 KM.
Zanieczyszczenie powietrza: 6,7 na 10 pkt. (cząstki stałe, amoniak)
Efektywność: 5,7 na 10 pkt. Średnie spalanie od 4,0 kg/100 km do 4,5 kg/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 4,5 na 10 pkt. (CO2, metan)
Volkswagen Polo - 3 gwiazdki
Testowano auto z benzynowym silnikiem o pojemności 1,0 l i mocy 115 KM.
Zanieczyszczenie powietrza: 6,3 na 10 pkt. (amoniak, cząstki stałe, tlenek węgla)
Efektywność: 6,2 na 10 pkt. Średnie spalanie od 6,0 l/100 km do 6,9 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 4,9 na 10 pkt. (CO2)
BMW serii 3 - 2,5 gwiazdki
Testowano samochód z silnikiem Diesla o pojemności 2,0 l i mocy 190 KM.
Zanieczyszczenie powietrza: 6,2 na 10 pkt. (amoniak, cząstki stałe)
Efektywność: 6,0 na 10 pkt. Średnie spalanie od 5,2 l/100 km do 6,4 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 0,6 na 10 pkt. (podtlenek azotu, CO2)
Dacia Duster - 2,5 gwiazdki
Testowano auto z silnikiem Diesla o pojemności 1,5 l i mocy 115 KM
Zanieczyszczenie powietrza: 5,1 na 10 pkt. (tlenki azotu, cząstki stałe)
Efektywność: 5,1 na 10 pkt. Średnie spalanie od 6,0 l/100 km do 7,4 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 2,8 na 10 pkt. (podtlenek azotu, CO2)
Honda CR-V - 2,5 gwiazdki
Testowano hybrydowy samochód z dwulitrową jednostką benzynową o mocy 145 KM
Zanieczyszczenie powietrza: 5,3 na 10 pkt. (amoniak, cząstki stałe, tlenek węgla)
Efektywność: 4,2 na 10 pkt. Średnie spalanie od 7,0 l/100 km do 9,2 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 4,1 na 10 pkt. (CO2)
Nissan Qashqai - 2,5 gwiazdki
Testowano samochód z benzynowym silnikiem o pojemności 1,3 l i mocy 140 KM.
Zanieczyszczenie powietrza: 6,1 na 10 pkt. (węglowodory niemetanowe, amoniak)
Efektywność: 4,5 na 10 pkt. Średnie spalanie od 7,2 l/100 km do 7,8 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 4,1 na 10 pkt. (CO2)
Peugeot 3008 - 2,5 gwiazdki
Testowano auto z silnikiem Diesla o pojemności 1,5 l i mocy 130 KM.
Zanieczyszczenie powietrza: 4,3 na 10 pkt. (tlenki azotu, amoniak)
Efektywność: 5,3 na 10 pkt. Średnie spalanie od 5,6 l/100 km do 6,8 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 2,8 na 10 pkt. (CO2, podtlenek azotu)
Suzuki Vitara - 2,5 gwiazdki
Testowano auto z litrowym silnikiem benzynowym o mocy 111 KM.
Zanieczyszczenie powietrza: 3,3 na 10 pkt. (amoniak, tlenek węgla)
Efektywność: 4,9 na 10 pkt. Średnie spalanie od 7,0 l/100 km do 8,5 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 4,2 na 10 pkt. (CO2)
Volkswagen Passat - 2,5 gwiazdki
Testowano samochód z silnikiem Diesla o pojemności 2,0 l i mocy 190 KM.
Zanieczyszczenie powietrza: 4,6 na 10 pkt. (tlenki azotu, cząstki stałe)
Efektywność: 6,0 na 10 pkt. Średnie spalanie od 6,0 l/100 km do 6,9 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 2,1 na 10 pkt. (podtlenek azotu, CO2)
Audi A4 Avant G-Tron - 2 gwiazdki
Testowano auto przystosowane do spalania CNG z silnikiem o pojemności 2,0 l i mocy 170 KM.
Zanieczyszczenie powietrza: 4,6 na 10 pkt. (amoniak, tlenki azotu)
Efektywność: 3,3 na 10 pkt. Średnie spalanie od 4,8 kg/100 km do 5,6 kg/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 1,9 na 10 pkt. (metan)
Jeep Renegade - 2 gwiazdki
Testowano auto z wysokoprężnym silnikiem o pojemności 1,6 l i mocy 120 KM.
Zanieczyszczenie powietrza: 4,9 na 10 pkt. (tlenki azotu, cząstki stałe)
Efektywność: 4,7 na 10 pkt. Średnie spalanie od 6,1 l/100 km do 7,1 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 0,8 na 10 pkt. (podtlenek azotu, CO2)
Mazda CX-5 - 2 gwiazdki
Testowano samochód z benzynowym silnikiem o pojemności 2,0 l i mocy 165 KM.
Zanieczyszczenie powietrza: 3,8 na 10 pkt. (tlenek węgla, moniak, węglowodory niemetanowe)
Efektywność: 4,1 na 10 pkt. Średnie spalanie od 7,5 l/100 km do 8,6 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 3,7 na 10 pkt. (CO2)
Kia Sportage - 1,5 gwiazdki
Testowano samochód z silnikiem Diesla o pojemności 1,6 l i mocy 136 KM.
Zanieczyszczenie powietrza: 3,4 na 10 pkt. (tlenki azotu, cząstki stałe)
Efektywność: 3,2 na 10 pkt. Średnie spalanie od 6,9 l/100 km do 8,2 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 0,1 na 10 pkt. (podtlenek azotu, CO2)
Mercedes Klasy V - 1,5 gwiazdki
Testowano auto z silnikiem Diesla o pojemności 2,0 l i mocy 190 KM.
Zanieczyszczenie powietrza: 7,2 na 10 pkt.
Efektywność: 1,2 na 10 pkt. Średnie spalanie od 8,4 l/100 km do 10,4 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 0,0 na 10 pkt. (podtlenek azotu, CO2)
Opel Zafira Life - 1,5 gwiazdki
Testowano auto z silnikiem Diesla o pojemności 2,0 l i mocy 177 KM.
Zanieczyszczenie powietrza: 6,8 na 10 pkt. (tlenki azotu)
Efektywność: 1,3 na 10 pkt. Średnie spalanie od 8,4 l/100 km do 10,0 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 0,1 na 10 pkt. (podtlenek azotu, CO2)
Volkswagen Transporter - 1,5 gwiazdki
Testowano samochód z dwulitrowym silnikiem Diesla o mocy 199 KM.
Zanieczyszczenie powietrza: 5,6 na 10 pkt. (tlenki azotu)
Efektywność: 0,6 na 10 pkt. Średnie spalanie od 9,3 l/100 km do 10,3 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 0,0 na 10 pkt. (podtlenek azotu, CO2)
Choć od kilku lat producenci samochodów informują o pracach nad produkcją bardziej obojętnych dla środowiska diesli, a ostatnio raportują nawet o dużych osiągnięciach na tym polu, to według Green NCAP zdecydowana większość silników wysokoprężnych pozostawia na tym polu wiele do życzenia. Dla osób, którym zależy, by w mniejszym stopniu przyczyniać się do zanieczyszczenia powietrza, lepszym wyborem są hybrydy i auta benzynowe. A co z "elektrykami"? W rankingu Euro NCAP te oczywiście brylują. Szkoda jednak, że do wyliczeń nie użyto danych na temat zanieczyszczeń powstających podczas wytwarzania energii elektrycznej. To pozwoliłoby lepiej zrozumieć dystans, jaki naprawdę dzieli je od tradycyjnych aut.