Honda HR-V

Honda HR-V

Honda HR-V to auto należące do grupy małych SUV-ów, produkowane w Japonii od 1999 roku. Nazwa jest skrótem od Hybrid Recreation Vehicle, co można przetłumaczyć jako ‘wielozadaniowy samochód turystyczny’. Model ten miał wypełnić lukę miedzy większą Hondą CR-V a popularnym Civikiem. Jego głównymi rywalami były Toyota Rav-4 i Land Rover Freelander. Nadwozie oferowano w dwóch odmianach: 3- oraz 5-drzwiowej. Honda HR-V była jednym z pierwszych aut typu crossover.

  • Honda HR-V to auto osobowe typu małego crossovera (segment B). Model produkowany był w latach 1999-2006 w Japonii. W 2014 reaktywowano produkcję HR-V, która teraz odbywa się w Meksyku i trwa do dzisiaj
  • Nazwa modelu HR-V to skrótowiec od zdania napisanego w języku angielskim: Hybrid Recreation Vehicle (Wielozadaniowy Samochód Turystyczny). Honda HR-V powstała w oparciu o Hondę Jazz IV i jest sprytnym połączeniem parametrów SUV-a z funkcjonalnością minivana oraz gracją coupe
  • Honda HR-V charakteryzuje się dynamiczną sylwetką ze śmiało pociągniętą linią boczną i przetłoczeniem sięgającym do słupka C (w słupku c umieszczona jest klamka do drugiej pary drzwi. Model HR-V z 2014 roku został zaprojektowany zupełnie od podstaw, jakby pierwsza generacja auta w ogóle nie istniała
  • Pod maską Hondy HR-V w wersji europejskiej znajdziemy benzyniaka 1.5 VTEC o mocy 130 KM oraz jednostkę diesla 1.6 i-DTEC, generującą 120 KM. HR-V europejska posiada tylko napęd przedni (wersja amerykańska przewiduje napęd na obie osie jednocześnie czyli AWD)
  • Honda HR-V na długość mierzy 4,3 metra, a na swój pokład zabierze maksymalnie 5 osób. Bagażnik w modelu HR-V ma pojemność 453–1026 litrów, a na testach zderzeniowych Euro NCAP otrzymał maksymalną notę, określającą bezpieczeństwo podczas wypadku
  • Panel centralny Hondy HR-V
[1/6] Honda HR-V to auto osobowe typu małego crossovera (segment B). Model produkowany był w latach 1999-2006 w Japonii. W 2014 reaktywowano produkcję HR-V, która teraz odbywa się w Meksyku i trwa do dzisiajŹródło zdjęć: © [Zdjęcie](http://en.wheelsage.org/honda/hrv/82423/pictures/awmrc3/) użytkownika Porlamfer

Wygląd nadwozia należy do głównych atutów tego modelu. Sylwetka przypomina skrzyżowanie coupé z kombi. Kształt reflektorów, spojler oraz powiększony prześwit nadają autu młodzieżowy charakter. Niewątpliwie budzi ono mieszane uczucia. Dla jednych HR-V to napompowane kombi, dla innych to typowe auto terenowe. Cokolwiek by mówić, sylwetka może się podobać.

Wnętrze nie jest już tak ekstrawaganckie jak karoseria. Utrzymano je w przyjemnej niebieskiej tonacji i wykonano z dobrej jakości materiałów. Nawet po latach nie wykazuje ono oznak zużycia. Srebrne wstawki w kokpicie nadają wnętrzu Hondy sportowy charakter. Zegary z niebieskimi cyferblatami są wyraźne, a ich kolorystyka komponuje się z resztą elementów wykończenia wnętrza. W dobrze wyposażonych wersjach jest również skórzane obszycie kierownicy i gałki zmiany biegów. Dzięki dużej ilości miejsca i wielu schowkom HR-V dobrze sprawdza się jako auto rodzinne. W związku z podwyższoną kabiną w samochodzie siedzi się wysoko i wygodnie. Kosztem komfortu pasażerów tylnej kanapy ucierpiał bagażnik, którego pojemność wynosi zaledwie 285 l. Powodem do narzekania mogą być również zbyt krótkie siedziska.

Oferowane wyposażenie nie zaskakiwało, było dość typowe jak na tamte lata. Obejmowało ono ABS, dwie poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane szyby i lusterka. Do standardowego wyposażenia auta należał również spojler tylnej klapy z wbudowanym LED-owym światłem stopu. Klimatyzacja i radioodtwarzacz nie były seryjne i wymagały dopłaty około 6000 zł.

Honda była oferowana z dwiema odmianami silnika o pojemności 1,6 l, zapożyczonymi z innych modeli japońskiego koncernu. Wersja SOHC generowała moc 105 KM. Dla bardziej wymagających przeznaczono wersję SOHC VTEC, która dzięki zastosowaniu zmiennych faz rozrządu rozwijała moc 125 KM. Obie jednostki zapewniają wystarczająca dynamikę do poruszania się po mieście. Niestety, przy prędkości powyżej 120 km/h auto staje się dosyć głośne. Według producenta Honda HR-V powinna zużywać średnio 8,2 l/100 km. W praktyce ta wartość jest trochę większa. Dla obu wersji silnika spalanie wynosi około 9,5 l/100 km.

Honda HR-V wyposażona jest w zaawansowany system napędu czterech kół, który zapewnia zwiększone bezpieczeństwo na drodze podczas deszczu czy śniegu i dobre właściwości jezdne w lekkim terenie. System Real Time 4WD automatycznie włącza napęd wszystkich czterech kół tylko wtedy, gdy zajdzie taka potrzeba - odbywa się to bez udziału kierowcy. System ten był montowany w każdej Hondzie HR-V z mocniejszą odmianą silnika. Słabsza jednostka występowała zarówno w wersji z przednim napędem, jak i automatycznie załączanym napędem czterech kół.

W Europie Hondę oferowano tylko ze skrzynią manualną. Istniała również wersja z przekładnią CVT, ale była ona dostępna jedynie na rynku azjatyckim. W 2002 roku wprowadzono kilka drobnych zmian stylistycznych. Ostania Honda HR-V zjechała z taśmy produkcyjnej w 2006 roku. HR-V cieszy się opinią samochodu bezawaryjnego. Mało trwałe okazuje się jedynie tylne zawieszenie, które nie wytrzymuje trudnych warunków eksploatacji. Usterki związane z przeniesieniem napędu są dosyć rzadkie, ale jeżeli już wystąpią, to są drogie w naprawie. Zakup Hondy HR-V jest dosyć kłopotliwy ze względu na mało aut na rynku wtórnym. W efekcie trudno znaleźć zadbany egzemplarz.

Tak wygląda nowa Honda HR-V. Pod maską tylko hybryda
Zapisz na później