WAŻNE
TERAZ

Kaczyński umywa ręce w sprawie Mejzy, zdecyduje klub PiS. Znamy kulisy

Luki w ustawie o elektromobilności. Do strefy znów wjedzie niemal każdy

Stary volkswagen golf wjeżdżający bez problemu do zamkniętej strefy dla czystych pojazdów? Przywileje dla samochodu, który jest współdzielony przez sms-y? Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie zauważył, że planowane zmiany (kolejne zresztą) dot. stref czystego transportu dają większe przywileje pojazdom… spalinowym. To nie koniec problemów.

Kraków jako pierwszy zdecydował się na wprowadzenie strefy czystego transportu. Pomysł nie sprawdził się w praktyce.Kraków jako pierwszy zdecydował się na wprowadzenie strefy czystego transportu. Pomysł nie sprawdził się w praktyce.
Źródło zdjęć: © Igor Golovniov/SOPA Images/LightRocket via Getty Images
Mateusz Lubczański

Ministerstwo Klimatu nie daje za wygraną i jeszcze na początku 2021 roku chce wprowadzić kolejną ustawę o elektromobilności, która ma naprawić błędy i niedopatrzenia przepisów przyjętych 3 lata temu. Niestety, nowe pomysły resortu wydają się nietrafione,jeśli przyjrzymy im się bliżej.

Jak zauważa Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, planowana ustawa zwalnia z opłat za parkowanie oraz dopuszcza do ruchu po buspasach pojazdy w tzw. carsharingu. Nie ma jednak ścisłej definicji, jaki rodzaj napędu muszą one mieć lub, co gorsza, w jaki sposób mają być współdzielone. Na razie wiadomo, że auta mają być współużytkowane w ramach komunikacji elektronicznej. To oznacza, że grupa znajomych mogłaby pisać do siebie sms-y, gdzie zostawiła auto, i zaliczałaby się do definicji "carsharingu".

Ciekawy jest również wątek samego napędu, zwłaszcza w kontekście aut na minuty. Jeden z operatorów floty pojazdów dostępnych przez aplikację, Panek Carsharing, wprowadza do swojej oferty klasyki lub też auta sportowe – nie zawsze najnowsze, często wyjątkowo drogie, ale głównie niewpisujące się w przepisy o elektromobilności. Mimo tego mogłyby one jeździć po buspasach lub też parkować w samym centrum za darmo.

"Buspasy powinny zapewniać bezwzględne i realne uprzywilejowanie komunikacji publicznej, a nie służyć do jazdy nieokreślonej liczbie aut, blokujących autobusy" – twierdzą przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich.

Resort klimatu chce dodatkowo narzucić na gminy liczące ponad 100 tys. mieszkańców obowiązek tworzenia stref czystego transportu. Dostęp do nich byłby ograniczony tylko dla samochodów elektrycznych, czy też w przyszłości, wykorzystujących wodór. Przepisy już teraz wydają się martwe, bo ustawa nie przewiduje kar dla gmin, które nie wyznaczą strefy, a dla kierowców, którzy do niej wjadą, zostanie nałożona kara według sztywnej stawki. Ale to nie koniec luk.

Z opłaty byliby zwolnieni mikro- i mali przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą na terenie strefy oraz "pojazdy użytkowane w celu pomocy osobom potrzebującym wsparcia w niezbędnych sprawa życia codziennego". Jest to katalog tak szeroki, że strefy byłyby całkowicie otwarte dla każdego. Tak, jak pierwsza z nich, która powstała w Krakowie i okazała się niewypałem.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy