Fajna ta strefa czystego transportu. Taka nie za szczelna

Kraków jako pierwsze miasto w Polsce skorzystał z ograniczenia ruchu pojazdów w jednej z dzielnic. "Walka" ze smogiem na Kazimierzu skończyła się, zanim jeszcze dobrze się zaczęła. Po protestach przedsiębiorców strefa stała się w praktyce martwa.

Strefa czystego transportu w KrakowieStrefa czystego transportu w Krakowie
Źródło zdjęć: © fot. Autokult.pl
Mateusz Lubczański

Strefy czystego transportu to narzędzie, jakie samorządom dała ustawa o elektromobilności. Lokalne władze mogą wyznaczyć w miastach obszary, do których wjedzie tylko kilka rodzajów aut. Należą do nich samochody elektryczne (to nadal margines sprzedaży), pojazdy na gaz ziemny (ok. 2 tys. w całej Polsce) oraz auta na wodór (na razie w naszym kraju jest jeden).

Strefa Czystego Transportu w Krakowie

Kraków wykorzystał możliwość i 5 stycznia 2019 roku stworzył strefę czystego transportu na Kazimierzu. Jak mówił wtedy Bartosz Piłat z Zarządu Transportu Publicznego, chodziło o minimalizowanie transportu, a nie dawanie kolejnych uprawnień. Kara za wjazd do strefy zwykłym autem sięgała nawet 500 zł, czyli maksymalnej kwoty, jaką w ogóle można nałożyć mandatem (art. 96c. kodeksu wykroczeń). Strażnicy – przynajmniej na początku – ograniczali się jednak tylko do ostrzeżeń.

Przepisy dot. strefy trudno nazwać dostosowanymi do naszych realiów – właściciele pojazdów hybrydowych nie mogli wjeżdżać na Kazimierz. Co więcej, przedsiębiorcy działający w tym rejonie protestowali, co spowodowało podjęcie zdecydowanych kroków przez radnych. Choć strefa pozostanie, to w ogóle nie będzie spełniać swojej roli.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© autokult.pl

Przyjęte zmiany

Nie tylko dostawcy będą mogli wjeżdżać do strefy czystego transportu w godzinach 6-12 oraz 16-20. Do listy uprawnionych dołączą też... klienci, w godzinach 9-17. W przypadku kontroli, które i tak pewnie zostaną zaprzestane, wystarczy powiedzieć, że wpadliśmy na zakupy. Przepisy stały się więc niemożliwe do wyegzekwowania i w praktyce uśmierciły strefę. Wystarczy powiedzieć, że radni po wprowadzeniu poprawek nie głosowali nad projektem całkowitej likwidacji strefy, widać nie widzieli sensu.

Ulice objęte Strefą
Ulice objęte Strefą © Zarząd Dróg Miasta Krakowa

Już na początku działania krakowskiej strefy czystego transportu jej zasługi dla ekologii stały pod znakiem zapytania. Analizy Ministerstwa Środowiska wskazywały, że od 2002 roku poziomy pyłu zawieszonego PM10 są przekroczone. Tyle tylko, że tym problemem najbardziej dotknięte jest centrum oraz tereny przy autostradzie A4.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy