Lexus świętuje 25 lat modelu RX. Żaden nie odegrał tak wielkiej roli

Lexus świętuje 25 lat modelu RX. Żaden nie odegrał tak wielkiej roli

Lexus RX pierwszej i czwartej generacji
Lexus RX pierwszej i czwartej generacji
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Lexus
Marcin Łobodziński
19.03.2023 13:05, aktualizacja: 19.03.2023 13:21

Od około dwóch dekad SUV-y są takimi zawodnikami grającymi w środku pola, dzięki którym drużyna odnosi sukces, ale oni nie obnoszą się chwałą. Bramki i sławę zdobywają modele luksusowe lub sportowe, ale dochód koncernom przynoszą te najlepiej się sprzedające. Tak jest m.in. w Lexusie, gdzie największą rolę w historii tej marki odegrał model RX. W marcu tego roku firma obchodzi jego 25-lecie.

Nie ma najmniejszych wątpliwości, że światową sławę marce Lexus przyniósł model LS wprowadzony w Stanach Zjednoczonych do sprzedaży w 1989 roku. Mały, mało znany producent z Japonii stawił tym modelem czoła najmocniejszym graczom, czyli europejskim limuzynom takim jak Mercedes Klasy S czy BMW Serii 7. Do dziś Lexus LS jest tym, czym dla Porsche jest model 911. Ale w obu przypadkach to nie one przynoszą największe dochody.

Marka Lexus produkowała nie tylko limuzyny, ale też auta sportowe i terenowe, oczywiście zawsze luksusowe. Jednak skończyło się (i zaczęło) jak zawsze – rolę maszynek do robienia pieniędzy przejęły SUV-y. Tak jak w Porsche model Cayenne, a potem Macan, tak w Lexusie najważniejszym "produktem" jest model RX. Od chwili debiutu w 1998 roku na drogi całego świata wyjechało już prawie 3,7 mln egzemplarzy tego auta - to najlepiej sprzedające się auto Lexusa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Stary Lexus RX 450h czy nowy Lexus RX 500h? To nie takie proste

Lexus RX otworzył segment crossoverów premium

Zawsze znajdzie się jakaś nisza w rynku, którą nie tylko da się wypełnić, ale i stworzyć z niej ważny segment. Tak było w przypadku Lexusa RX (kod wewnętrzny XU10), który wchodząc do światowej sprzedaży w marcu 1998 r. otworzył segment luksusowych crossoverów. Określenie "crossoverów" może być dziś trochę niezrozumiałe, ale tak postrzegano wówczas Lexusa RX, ponieważ pod koniec lat 90. samochody typu SUV miały ramę. Z czasem określenia crossover i SUV stawały się zamienne, a różnice się zacierały, ponieważ coraz więcej samochodów budowano bez ramy.

Lexus RX pierwszej generacji
Lexus RX pierwszej generacji© Materiały prasowe | Lexus

Tak czy inaczej, Lexus RX był pierwszym średniej wielkości autem uterenowionym, stworzonym z myślą o poruszaniu się wyłącznie po drogach utwardzonych i nieprzeznaczonym do pracy (np. holowania przyczep). Niedługo trzeba było czekać na odpowiedź BMW, które w rok po premierze RX-a zaprezentowało model X5. Volkswagen wspólnie z Porsche przygotowali swoje odpowiedniki dopiero w 2002 roku.

Ciekawostką i być może dla niektórych tajemnicą jest to, że pierwszy Lexus RX nie był samodzielną konstrukcją Lexusa, lecz przebrandowaną i nieco zmodyfikowaną Toyotą Harrier oferowaną od 1997 roku wyłącznie na rynku japońskim.

Pierwszy po raz drugi

Druga generacja Lexusa RX (XU30) zadebiutowała w 2003 roku, kiedy już inne marki premium przygotowały swoje modele i Japończycy musieli odpowiedzieć czymś świeżym. I tak powstał moim zdaniem pierwszy samochód segmentu SAC (Sport Activity Coupé), który na potrzeby zrozumienia idei modelu X6 wymyśliło w 2007 r. BMW.

Lexus RX drugiej generacji to w mojej opinii pierwszy SUV w stylu coupe. Na pewno jest to pierwszy SUV z napędem hybrydowym.
Lexus RX drugiej generacji to w mojej opinii pierwszy SUV w stylu coupe. Na pewno jest to pierwszy SUV z napędem hybrydowym.© Materiały prasowe | Lexus

Nieformalnie pierwszy po raz drugi był Lexus. Ale formalnie też, bo model RX drugiej generacji był pierwszym luksusowym SUV-em z napędem hybrydowym, który zadebiutował w 2005 r. Model RX 400h miał silnik benzynowy V6 o pojemności 3,3 litra wspomagany przez dwa silniki elektryczne napędzające oś przednią i tylną – pierwszy tego typu napęd.

W trzeciej generacji RX-a (Seria AL10), która pojawiła się w 2008 roku, hybrydowy napęd występował już w dwóch odmianach. Wersja podstawowa napędzała koła przednie, a ta bardziej zaawansowana obie osie. Wtedy też zastosowano znany do dziś silnik benzynowy o pojemności 3,5 litra, który w systemie hybrydowym dawał 299 KM mocy.

Trzecia odsłona RX-a. Wygląda jak lifting, ale wprowadzono tu wiele nowych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa
Trzecia odsłona RX-a. Wygląda jak lifting, ale wprowadzono tu wiele nowych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa© Materiały prasowe | Lexus

Czwarta generacja (AL20) to jeszcze mocniejsza hybryda generująca 313 KM i po raz pierwszy model wydłużony z trzema rzędami siedzeń (oznaczenie L). Samochód dzięki odważnej stylistyce doskonale przyjął się na rynku europejskim, gdzie wzmocnił sprzedaż marki w parze z bardzo dobrze sprzedającym się mniejszym modelem NX.

Do dziś, choć zadebiutowała już piąta generacja, jest samochodem pożądanym i chętnie kupowanym, pomimo wycofania go z produkcji. Ostatnie auta są jeszcze u dealerów i gotowe egzemplarze da się kupić od ręki.

Czwarty Lexus RX jest bardzo charakterny
Czwarty Lexus RX jest bardzo charakterny© Materiały prasowe | Lexus

Piąta generacja (ALA10) dopiero wchodzi na rynek i na razie trudno oszacować, jak będzie przyjęta, choć od dealerów już spływają zamówienia, głównie na środkową wersję napędu RX450h+, wspólną z modelem NX. Dostępna jest też najmocniejsza odmiana tego modelu w historii, czyli RX 500h z silnikiem 2.4 turbo i mocą 371 KM. Pierwsza hybryda z takim napędem, gdzie tylny silnik elektryczny może generować wyższy moment obrotowy niż przedni (Direct4).

Lexus RX 500h jest najmocniejszym SUV-em w historii marki
Lexus RX 500h jest najmocniejszym SUV-em w historii marki© Materiały prasowe | Lexus
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)