Lexus świętuje 25 lat modelu RX. Żaden nie odegrał tak wielkiej roli
Od około dwóch dekad SUV-y są takimi zawodnikami grającymi w środku pola, dzięki którym drużyna odnosi sukces, ale oni nie obnoszą się chwałą. Bramki i sławę zdobywają modele luksusowe lub sportowe, ale dochód koncernom przynoszą te najlepiej się sprzedające. Tak jest m.in. w Lexusie, gdzie największą rolę w historii tej marki odegrał model RX. W marcu tego roku firma obchodzi jego 25-lecie.
19.03.2023 | aktual.: 19.03.2023 13:21
Nie ma najmniejszych wątpliwości, że światową sławę marce Lexus przyniósł model LS wprowadzony w Stanach Zjednoczonych do sprzedaży w 1989 roku. Mały, mało znany producent z Japonii stawił tym modelem czoła najmocniejszym graczom, czyli europejskim limuzynom takim jak Mercedes Klasy S czy BMW Serii 7. Do dziś Lexus LS jest tym, czym dla Porsche jest model 911. Ale w obu przypadkach to nie one przynoszą największe dochody.
Zobacz także
Marka Lexus produkowała nie tylko limuzyny, ale też auta sportowe i terenowe, oczywiście zawsze luksusowe. Jednak skończyło się (i zaczęło) jak zawsze – rolę maszynek do robienia pieniędzy przejęły SUV-y. Tak jak w Porsche model Cayenne, a potem Macan, tak w Lexusie najważniejszym "produktem" jest model RX. Od chwili debiutu w 1998 roku na drogi całego świata wyjechało już prawie 3,7 mln egzemplarzy tego auta - to najlepiej sprzedające się auto Lexusa.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Lexus RX otworzył segment crossoverów premium
Zawsze znajdzie się jakaś nisza w rynku, którą nie tylko da się wypełnić, ale i stworzyć z niej ważny segment. Tak było w przypadku Lexusa RX (kod wewnętrzny XU10), który wchodząc do światowej sprzedaży w marcu 1998 r. otworzył segment luksusowych crossoverów. Określenie "crossoverów" może być dziś trochę niezrozumiałe, ale tak postrzegano wówczas Lexusa RX, ponieważ pod koniec lat 90. samochody typu SUV miały ramę. Z czasem określenia crossover i SUV stawały się zamienne, a różnice się zacierały, ponieważ coraz więcej samochodów budowano bez ramy.
Tak czy inaczej, Lexus RX był pierwszym średniej wielkości autem uterenowionym, stworzonym z myślą o poruszaniu się wyłącznie po drogach utwardzonych i nieprzeznaczonym do pracy (np. holowania przyczep). Niedługo trzeba było czekać na odpowiedź BMW, które w rok po premierze RX-a zaprezentowało model X5. Volkswagen wspólnie z Porsche przygotowali swoje odpowiedniki dopiero w 2002 roku.
Ciekawostką i być może dla niektórych tajemnicą jest to, że pierwszy Lexus RX nie był samodzielną konstrukcją Lexusa, lecz przebrandowaną i nieco zmodyfikowaną Toyotą Harrier oferowaną od 1997 roku wyłącznie na rynku japońskim.
Pierwszy po raz drugi
Druga generacja Lexusa RX (XU30) zadebiutowała w 2003 roku, kiedy już inne marki premium przygotowały swoje modele i Japończycy musieli odpowiedzieć czymś świeżym. I tak powstał moim zdaniem pierwszy samochód segmentu SAC (Sport Activity Coupé), który na potrzeby zrozumienia idei modelu X6 wymyśliło w 2007 r. BMW.
Nieformalnie pierwszy po raz drugi był Lexus. Ale formalnie też, bo model RX drugiej generacji był pierwszym luksusowym SUV-em z napędem hybrydowym, który zadebiutował w 2005 r. Model RX 400h miał silnik benzynowy V6 o pojemności 3,3 litra wspomagany przez dwa silniki elektryczne napędzające oś przednią i tylną – pierwszy tego typu napęd.
W trzeciej generacji RX-a (Seria AL10), która pojawiła się w 2008 roku, hybrydowy napęd występował już w dwóch odmianach. Wersja podstawowa napędzała koła przednie, a ta bardziej zaawansowana obie osie. Wtedy też zastosowano znany do dziś silnik benzynowy o pojemności 3,5 litra, który w systemie hybrydowym dawał 299 KM mocy.
Czwarta generacja (AL20) to jeszcze mocniejsza hybryda generująca 313 KM i po raz pierwszy model wydłużony z trzema rzędami siedzeń (oznaczenie L). Samochód dzięki odważnej stylistyce doskonale przyjął się na rynku europejskim, gdzie wzmocnił sprzedaż marki w parze z bardzo dobrze sprzedającym się mniejszym modelem NX.
Do dziś, choć zadebiutowała już piąta generacja, jest samochodem pożądanym i chętnie kupowanym, pomimo wycofania go z produkcji. Ostatnie auta są jeszcze u dealerów i gotowe egzemplarze da się kupić od ręki.
Zobacz także
Piąta generacja (ALA10) dopiero wchodzi na rynek i na razie trudno oszacować, jak będzie przyjęta, choć od dealerów już spływają zamówienia, głównie na środkową wersję napędu RX450h+, wspólną z modelem NX. Dostępna jest też najmocniejsza odmiana tego modelu w historii, czyli RX 500h z silnikiem 2.4 turbo i mocą 371 KM. Pierwsza hybryda z takim napędem, gdzie tylny silnik elektryczny może generować wyższy moment obrotowy niż przedni (Direct4).