Macan do pływania: firmy Frauscher i Porsche stworzyły elektryczną motorówkę

Frauscher x Porsche 850 Fantom Air to pływająca jednostka, która wykorzystuje komponenty platformy PPE: ma baterię i silnik z nowego Macana, oferuje szybkie ładowanie i wyjątkową zwinność. Do sprzedaży ma trafić w 2024 r.

Frauscher x Porsche 850 Fantom AirFrauscher x Porsche 850 Fantom Air
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Porsche
Błażej Buliński

Współpraca stoczni jachtowych i producentów samochodów nie jest niczym nowym, choć efekty za każdym razem okazują się niezwykłe: widzieliśmy już motorówki brandowane przez Lexusa, AMG, Cuprę czy też takie napędzane silnikami Lamborghini, Ferrari bądź Porsche: już w 1959 r. Frauscher montował w swojej motorówce typu 729 4-cylindrowego boksera o mocy 52 KM, który bazował na jednostce z Porsche 356. Tym razem jednak zaangażowane strony jeszcze bardziej zacieśniły współpracę: motorówkę Frauscher x Porsche 850 Fantom Air napędzają te same komponenty elektrycznego układu, co nowe Porsche Macan.

Frauscher x Porsche 850 Fantom Air
Frauscher x Porsche 850 Fantom Air © Materiały prasowe | Porsche

800-voltowa architektura pochodzi z Premium Platform Electric – nowej platformy stworzonej przez Porsche i Audi specjalnie z myślą o samochodach elektrycznych. Jak się jednak okazuje, na wodzie też może się sprawdzić. Potężny litowo-jonowy akumulator ma pojemność 100 kWh brutto i można go ładować z mocą 250 kW. Ładowanie baterii od 10 do 80 proc. ma zajmować mniej niż 30 minut. Tylko kto widział tak mocne ładowarki w portach jachtowych... Na pokładzie jest też ładowarka prądu zmiennego o mocy 11 kW.

Frauscher x Porsche 850 Fantom Air
Frauscher x Porsche 850 Fantom Air © Materiały prasowe | Porsche

Silnik elektryczny generuje 170 kW mocy ciągłej i 400 kW szczytowej (czyli ok. 544 KM). Sternik może wybierać między trybami pracy znanymi z elektrycznych Porsche: Docking, Range, Sport i Sport Plus. W najostrzejszym ustawieniu Porsche x Frauscher 850 Fantom Air pozwala osiągać na wodzie prędkość 85 km/h (46 węzłów). Z uwagi na ograniczenia elektrycznego napędu, nie da się jednak tak szybko płynąć przez cały czas: prędkość przelotowa wynosi 41 km/h (22 węzły).

Frauscher x Porsche 850 Fantom Air
Frauscher x Porsche 850 Fantom Air © Materiały prasowe | Porsche

Wstępny deklarowany zasięg niestety rozczarowuje i wynosi tylko 45 km przy utrzymywaniu prędkości 41 km/h. Porsche podaje, że bateria wystarcza na 2-3 godziny pływania przy typowym dla tego typu łodzi profilu użytkowania. Łódź jest dopuszczona do użytku na wodach śródlądowych (kategoria C).

Mimo że Frauscher ma już w swojej ofercie elektryczne łodzie, Frauscher x Porsche 850 Fantom Air bazuje na spalinowym modelu 858 Fantom Air Day Cruiser. Mierzy 8,67 m długości, 2,49 m szerokości i może zabrać na pokład do 9 osób. Co ciekawe, mimo potężnej baterii, elektryczny wariant jest tylko o 300 kg cięższy od spalinowego: waży 2800 kg.

Frauscher x Porsche 850 Fantom Air
Frauscher x Porsche 850 Fantom Air © Materiały prasowe | Porsche

Centralnie umieszczony kokpit został zaprojektowany przez studio F.A. Porsche. Kierownica pochodzi wprost z Porsche, a pięć zegarów jest rozmieszczonych tak, jak w klasycznych modelach marki. Również fotele z mocno wyprofilowanymi boczkami i tłoczeniem na zagłówkach, przypominają to, co kierowcy 911 czy Taycana znają ze swoich aut.

Produkcja elektrycznej łodzi Porsche ma ruszyć w przyszłym roku w stoczni Frauschera w Ohlsdorf w Austrii. Plan na razie przewiduję serię "First Edition" liczącą 25 sztuk, każda z nich według indywidualnej specyfikacji klienta. Do wyboru mają być wszystkie kolory z samochodowej palety lakierów Porsche. Cena na razie nie została ogłoszona.

  • Frauscher x Porsche 850 Fantom Air
  • Frauscher x Porsche 850 Fantom Air
  • Frauscher x Porsche 850 Fantom Air
  • Frauscher x Porsche 850 Fantom Air
  • Frauscher x Porsche 850 Fantom Air
  • Frauscher x Porsche 850 Fantom Air
  • Frauscher x Porsche 850 Fantom Air
  • Frauscher x Porsche 850 Fantom Air
  • Frauscher x Porsche 850 Fantom Air
  • Frauscher x Porsche 850 Fantom Air
  • Frauscher x Porsche 850 Fantom Air
  • Frauscher x Porsche 850 Fantom Air
  • Frauscher x Porsche 850 Fantom Air
  • Frauscher x Porsche 850 Fantom Air
  • Frauscher x Porsche 850 Fantom Air
  • Frauscher x Porsche 850 Fantom Air
  • Frauscher x Porsche 850 Fantom Air
  • Frauscher x Porsche 850 Fantom Air
  • Frauscher x Porsche 850 Fantom Air
[1/19] Frauscher x Porsche 850 Fantom Air Źródło zdjęć: Materiały prasowe | Porsche

Wybrane dla Ciebie

Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek