Marka Lucid warta jest więcej niż Ford. Szaleństwo na rynku aut elektrycznych trwa

Jestem przekonany, że mało kto w Polsce — zapytany o markę Lucid — w ogóle o niej słyszał. Jak to zatem się stało, że firma, która dopiero rozpoczęła produkcję swojego pierwszego modelu, warta jest blisko 90 mld dolarów i wyprzedza m.in. takiego giganta jak Ford?

Lucid AirLucid Air
Źródło zdjęć: © fot. Lucid
Szymon Jasina

Już chyba przyzwyczailiśmy się do tego, że Tesla jest najbardziej wartościową firmą motoryzacyjną. Mimo stosunkowo niewielkiej produkcji wyprzedza największe światowe koncerny. Jednak Tesla to też marka sama w sobie, dla wielu synonim postępu i samochodów elektrycznych. Marka, o której słyszał każdy.

Jak się okazuje, również inne nowe firmy rozpoczynające produkcję samochodów elektrycznych mogą być wyceniane na ogromne kwoty. Cena akcji Lucid Motors podskoczyła o blisko 24 proc. po ogłoszeniu wyników finansowych za ostatni kwartał. W ten sposób wartość całej firmy wynosi już niewiele poniżej 90 mld dolarów. Dla porównania Ford wyceniany jest na 79 mld dolarów.

Lucid Air
Lucid Air © fot. Lucid

Jest to o tyle ciekawe porównanie, gdyż mówiło się, że w 2017 r. Ford rozważał zakup firmy Lucid, ale szefowie giganta stwierdzili, że przyszłość tej początkującej marki jest niepewna. Z okazji skorzystał fundusz inwestycyjny z Arabii Saudyjskiej, którego przedstawiciele teraz mogą świętować. Zastrzyk gotówki z tego arabskiego kraju zapewnił rozwój Lucidowi.

Z drugiej strony aż taka wysoka wycena nowego gracza na rynku samochodów elektrycznych może zaskakiwać. W końcu model Air dopiero zadebiutował i trafił do kilku pierwszych klientów. Wymagające dalszej pracy plany zakładają produkcję na poziomie 20 tys. sztuk w 2022 r. To ambitny cel, a z drugiej strony nadal niewielka liczba w porównaniu z dużymi producentami.

Z drugiej strony Lucid już pracuje nad elektrycznym SUV-em, który ma się pojawić w 2023 r. A do tego firma podpisała lukratywną umowę z Formułą E na dostarczanie akumulatorów do tej serii wyścigowej.

Wybrane dla Ciebie
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie