Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV to plug-in z Wanklem. Kultowy silnik zwiększy zasięg

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, silnik Wankla oficjalnie powraca do gry. Tym razem jednak nie w aucie sportowym, lecz rodzinnym crossoverze MX-30, gdzie będzie pełnił rolę generatora dla napędu elektrycznego.

Mazda MX-30 R-EVMazda MX-30 R-EV
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Mazda
Aleksander Ruciński

Mazda zapowiadała ten projekt od dawna. Z uwagi na pogłoski dotyczące zastosowania silnika Wankla, budził on sporo emocji. Nic dziwnego, gdyż rotorowa jednostka, kojarzona z takimi modelami jak RX-7 czy RX-8 dobrze zapisała się w pamięci fanów marki. Tym razem jest mniej spektakularnie, za to znacznie nowocześniej.

Japończycy postanowili wykorzystać rotorowy silnik w roli tzw. "range extendera", który naładuje akumulator i zasili główną jednostkę elektryczną gdy zabraknie prądu. Stanie się to już po przejechaniu 85 km, bo tyle wynosi deklarowany zasięg MX-30 R-EV w trybie elektrycznym z wykorzystaniem 170-konnego silnika.

Spalinówka Wankla o pojemności zaledwie 830 cm3 i mocy 75 KM jest zasilana benzyną z 50-litrowego zbiornika. Dzięki temu rozwiązaniu łączny zasięg wzrasta do ponad 600 km.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mazda MX-30 - test bez zbędnej filozofii

Co warte odnotowania, zarówno zbiornik paliwa, jak i akumulator o pojemności 17,8 kWh zamontowano nisko pod podłogą, co powinno pozytywnie wpływać na prowadzenie. Negatywnie odczujemy za to masę - MX-30 R-EV waży bowiem aż 1703 kg - sporo jak na crossovera tej wielkości.

Mimo to osiągi są przyzwoite - sprint do setki trwa 9,1 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 140 km/h. Nieźle prezentują się też czasy ładowania - 1 godzina i 40 minut z wallboxa o mocy 11 kW lub 25 minut przy uzupełnianiu energii mocą 36 kW z 20 do 80 proc. pojemności baterii.

Mazda rozpocznie przyjmowanie zamówień na ten model już w poniedziałek 16 stycznia. W pierwszej kolejności na rynek trafi wersja Prime-Line zawierająca m.in. reflektory LED, adaptacyjny tempomat, system nawigacji satelitarnej, czy aluminiowe felgi o średnicy 18 cali. Wyceniono ją na 161 100 zł - tyle samo co w pełni elektryczne wydanie MX-30.

  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
  • Mazda MX-30 R-EV
[1/43] Mazda MX-30 R-EV Źródło zdjęć: Materiały prasowe | Mazda
Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy